InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Argentinië, van de Andes tot aan Vuurland, land van Maxima

Argentinië, van de Andes tot aan Vuurland, land van Maxima

Argentinië, van de Andes tot aan Vuurland, land van Maxima Als tweede grootste land van Zuid-Amerika strekt Argentinië zich uit van de Pilcomayo rivier in het noorden tot Kaap Hoorn in het zuiden. In het oosten ligt het aan de Atlantische Oceaan en in het westen vormt het Andes gebergte de grens. Het is een land van vele klimaten, van het subtropische in het noorden tot het subantarctische in het zuiden. We kennen het land van Maxima, van de Plaza de Mayo, van de oorlog op de Falkland eilanden, van de gauchos en van Maradonna.

Bevolking

Tachtig procent van de bevolking is blank. De Argentijnen stammen voornamelijk af van de Spanjaarden, later van de Italianen, de Duitsers, de Engelsen en de Oost-Europeanen. Anders dan hun buren, waar de bevolking voornamelijk afstamt van de indianen. Een leuk verhaal zegt dat de Mexicanen van de Azteken afstammen, de Centraal-Amerikanen van de Maya's, de Peruvianen van de Inca's en de Argentijnen van de boten. Argentinië is een katholiek land.

Landschap

In het noordwesten liggen de indrukwekkende bergen van de Andes met het Altiplato, waar de bergen tot 7000 meter hoog zijn, langs de grens met Chili en Bolivia. Bekende bergen zijn de Aconcagua (7000 m), het Cerre Bonete (6900 m) en de vulkaan Llullaillaco (6800 m).Het noordoosten is één subtropische laagvlakte met bossen, savannes en moerassen. Hier stromen de rivieren Parana, Uruguay en Paraguay. Die monden uit in de Rio de la Plata, waaraan Buenos Aires en Montevideo liggen. Midden in het land ligt het grote, vruchtbare deel, het centrale bergland, de Pampa Humeda. Die strekt zich uit tot de Sierras de Cordoba. Aan de rand van de Andes ligt het grote meren gebied en naar het zuiden toe Patagonië, een schraal steppengebied waar slechts schapen grazen. Het zuidelijkste punt is Vuurland, waar bijna een poolklimaat heerst.

Bezienswaardigheden

Argentinië bekijken is eerst naar Buenos Aires gaan. Op de Plaza de Mayo, waar de "Dwaze Moeders" dagelijks treuren om hun zonen, verloren aan de dictatuur van president Videla, staat De Piramide. Op deze plaats werd het land onafhankelijk. Aan het plein staat ook het presidentiële werkpaleis, het Casa Rosado. Voor de bouw van de stad stonden meerdere Europese steden model, vooral Parijs. De architectuur is zeer herkenbaar en ook het stratenplan. Veel straten komen op pleinen bij elkaar. Het zakencentrum van de stad is het Microcentro. De bekende winkelstraat is de Florida. De kathedraal aan het plein is in renaissancestijl gebouwd, met Korinthische zuilen. In de kathedraal vindt men prachtige schilderijen en beeldhouwwerken. Het Teatro Colón heeft een glazen koepel en vele mooie fresco's. De wijken Recoleta, Palermo en Retiro zijn de sjieke wijken van de stad. De gebouwen van rond 1900 zijn in Franse stijl opgetrokken. De arme volkswijken zijn La Boca en San Telmo. In La Boca ligt de straat El Caminito. Hier kan men genieten van het vele culinairs dat Buenos Aires biedt. Ook wordt hier in vele kroegjes de tango gedanst. Midden in de stad staat het stadion La Bombonera. De voetballiefhebbers onder ons kennen het van La Boca Junior. De tweede stad van het land is Cordoba. Cordoba ligt in een gebied dat lijkt op de Franse Auvergne, met vele gedoofde vulkanen en heel vruchtbaar. De stad is een mix van antiek en modern. De architectuur komt uit de rijke koloniale geschiedenis. Vele kerken getuigen van het katholicisme in het verleden en heden van het land. In de stad staan 7 universiteiten. Natuurlijk is het daarom een bruisende stad met veel gezellige restaurants en andere horecagelegenheden. De Jezuïeten hebben hun stempel gedrukt op het Jezuïetenkwartier en Estancias, waar de universiteitsgebouwen staan en de kerk en de residentie van de Society of Jesus. Rosario is de geboortestad van Che Guevara. Geniet u van de prachtige huizen in Jugendstil en Art Deco. Ook Neo-Classicistische accenten vindt u hier terug. Vanuit de stad Salta kan men reizen maken naar de rode kloof Quebrada de Humahuaca in het noorden en de Quebrada de las Flechas in het zuiden. Daar ligt ook de wijnstad Cafayate. Bezoek zeker ook de stad Salta zelf. De koloniale architectuur mag er zijn. Vanuit de stad La Rioja zijn uitstapjes te maken naar de nationale parken Talampaya, Ischigualasto en Las Quijadas. Vroeger leefden hier dinosaurussen. In het Ischigualasto ligt de "Vallei van de Maan". Hier zijn rotsvormen en fossielen gevonden van 180 miljoen jaar oud.

Bij Posadas vindt men de ruïnes van Ignacio en de watervallen van Iguazu. Dé wijnstad van Argentinië is Mendoza. In de vele wijnbodegas is het heerlijk toeven en proeven. De hoogste berg van het land, de Aconcagua, is om de hoek en ook de canyons van de Rio Actuel.

De Patagonië Express, een oude stoomtrein, rijdt door het merengebied en doet stadjes aan als het Zwitsers aandoende San Martin de los Andes.Vanaf Puerto Madryn kan men naar het schiereiland Peninsula Valdez. Dit is het thuisland van vele pinguïns en zeeleeuwen. Men kan er ook walvissen spotten. De mooiste gletsjers van het land vindt men in de Andes bij het plaatsje Calafate. De beroemdste is de Perito Moreno. In Santa Fe vindt men nog meer sporen van de koloniale tijd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoofdstad van Argentinië: Buenos AiresDe hoofdstad van Argentinië is Buenos Aires. Buenos Aires is een echte wereldstad en een van de meest levendigste van Zu…
Argentinië: Omgeving Buenos Aires en OostkustArgentinië: Omgeving Buenos Aires en OostkustArgentinië, een enorm land met veel bezienswaardigheden. Lees hier wat u kunt doen in de omgeving van Buenos Aires en in…
Argentinië in Zuid-AmerikaArgentinië is een Spaanstalig land en een republiek in het zuiden van Zuid-Amerika. Argentinië is het grootste land van…
Bronnen en referenties
  • Artikelen over Argentinië.

Reageer op het artikel "Argentinië, van de Andes tot aan Vuurland, land van Maxima"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 02-03-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Landen
Schrijf mee!