InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Brazilië, door God zelf geschapen, met zijn rijke regenwoud

Brazilië, door God zelf geschapen, met zijn rijke regenwoud

Brazilië, door God zelf geschapen, met zijn rijke regenwoud Het grote Christusbeeld van de Franse architect en beeldhouwer Landowski , staat hoog op de rots bij Rio de Janeiro om God te bedanken. God zelf heeft Brazilië geschapen. Het land is genoemd naar de Pau de Brasil, de mahonieboom die een van de grootste rijkdommen van het land vormt. Hier is het grootste en rijkste regenwoud van de wereld. De Amazone rivier stroomt meanderend door het land met grote zijstromen en watervallen. De stranden van Rio de Janeiro, Copacabana en Ipanema zijn beroemd.

Het landschap van Brazilië

Het grootste land van Zuid-Amerika beslaat het gehele oosten en noord-oosten van het werelddeel. In de Amazonas, in het westen van het land, stroomt de Amazone en zijn de regenwouden. Het tropische regenwoud kan men het best per boot of per vliegtuig bereizen of eventueel met een expeditie. Anders komt men er niet levend meer uit. Nergens ter wereld vindt men zo veel planten- en diersoorten. Vele katachtigen, apensoorten waarvan er steeds weer nieuwe ontdekt worden, vogels, reptielen, amfibieën en miljoenen insecten, al dan niet giftig. Er leven jaguars, gordeldieren en poema's. Er zijn krijsende ara's en vele schildpaddensoorten. En de soorten muskieten zijn niet te tellen. Da Amazone vormt de "longen van de wereld". Na de Nijl is de rivier met zijn 6500 km lengte de langste rivier ter wereld. Lopend op wandelpaden of per boot zijn meer dan 250 watervallen te bewonderen. De meest spectaculaire zijn de Iquacu watervallen. In het regenwoud wonen nog oorspronkelijke indianen. De meeste Brazilianen zijn een mix van Portugezen en indianen. De cultuur van de indianen draagt bij aan de mythen, rituelen, de dans en de muziek van Brazilië. Het land lijkt bergachtig maar het hoogteverschil is over het algemeen niet groter dan 300 m. De bergen zijn ontstaan door tectonische breuken in de aardkorst. De 1700 m hoge piek de "Dedo de Deus", de "vinger van God" wijst recht omhoog in het landschap. Het Hoogland van midden Brazilië is zo'n 1000 m hoog. Men vindt er regenwoud, savannes, moerassen en steppes. Alle stromen en stroompjes monden uit in de Rio de Prata en er is een groot verval. Er zijn dus veel stroomversnellingen en watervallen.

De bevolking en de geschiedenis

De kolonisatie van het grote land is begonnen rond 1500. De zeevaarder Cabrálannexeerde Brazilië voor zijn geboorteland Portugal. De naam Brazilië werd eraan gegeven door de kolonisten. De eerste kolonisten woonden in Pernambuco, het huidige Recife, en in Sao Paulo. De Paulistas zijn de afstammelingen van de over de grote zee overgestoken kolonisten. Zij wilden de indianen te werk stellen op hun koffie-, cacao- en suikerrietplantages. Daar verzette de katholieke kerk zich tegen. Daarom werden slaven uit Afrika gehaald. Nederland heeft daarvan ook een graantje meegepikt. In de 16de eeuw was Philips II de grote heerser in Europa, ook in Nederland. Nederland stichtte er de West Indische Compagnie.

In de achterlanden is de buitenlander vaak niet echt welkom. Dat is vooral in de gebieden waar men leeft van de clandestiene papaverteelt. Hier zijn de handelsroutes uitgezet om de wereld van cocaïne te voorzien.

Rio de Janeiro was de hoofdstad. Niet voor lang, want in recordtijd werd een, niet van Portugal afhankelijke, hoofdstad uit de grond gestampt: Brasilia. Sinds de negentiger jaren van de vorige eeuw, waarin het land zich economisch en sociaal sterk ontwikkelde, blijkt de scheve verdeling tussen arm en rijk een groot struikelblok voor Brazilië. Meer dan 22 miljoen mensen leven onder de armoedegrens. Momenteel is Brazilië een parlementaire democratie en heeft een zich ontwikkelende economie.
Brazilianen zijn onverbeterlijke optimisten. "Deus é Brasileiro" , God is een Braziliaan. Voor elk probleem vindt men wel een oplossing.

Bezienswaardigheden in de steden van Brazilië

Rio de Janeiro airport verwelkomt de toerist in Bräzilië. Vanuit de lucht ziet men het grote Christusbeeld op de rots staan. De kabelbaan die de mensen naar het hoogste punt van de stad, het Suikerbrood, brengt, geeft een prachtig uitzicht. In de stad treft men staaltjes van prachtige koloniale bouwkunst, kunst en cultuur. Er zijn veel katholieke kerken, markten en parken. Op de Corcovadoberg staat het beroemde Christusbeeld. Heuvels en rotsen omringen de stad. Duizenden restaurants en eetgelegenheden nodigen de gasten uit tot een heerlijke lunch of een delicieus diner. De oudste wijken van de stad zijn Santa Teresa en Cosmo Velho. Door de kronkelige straatjes lopen en dan bij het Maracana stadion komen. Het is een must voor de vele voetbalsupporters om dit beroemde stadion te aanschouwen. Het Braziliaanse volk houdt van muziek en dans. Getuige de vele gelegenheden waar men dat kan ervaren. Het Museo Nacional de Belas Artes toont kunstwerken van beroemde Brazilianen. Door de stad toeren kan met een oude tram. Die rijdt naar de wijk Santa Teresa of naar het Christusbeeld op de Corcovada.. Het koninklijk paleis staat ook in het centrum. Men treft in Rio villawijken en favelas (sloppenwijken). Het verschil tussen arm en rijk is groot.

In het stadje Niteroi ( bij Rio) vindt men een museum voor moderne kunst. Per boot kan men het Fortaleza da Santa Cruz bezoeken. Sao Paulo is de stad van de universiteiten en de multinationals. Moderne architectuur is daar veel te bewonderen. De stad ligt in het bekendste koffiegebied ter wereld. De Italiaanse wijk in de stad,Bella Vista , is wel wat verpauperd, maar men kan er nog steeds de beste restaurants vinden. De markthallen, de Mercado Municipal, zijn gebouwd in neoclassicistische stijl en hebben gebrandschilderde ramen. Sao heeft ook een Japanse wijk, de Liberdade. Daar kan men heerlijk genieten van de sushi keuken. Het Museo del Arte de Sao Paulo toont een unieke verzameling beeldhouwwerken en schilderijen.

Brasilia, de hoofdstad, is gebouwd aan een stuwmeer. Er staan veel moderne gebouwen. Omdat er zoveel culturen in Brazilië bij elkaar zijn gekomen, is de keuken in de hoofdstad zeer internationaal. Historie is er niet veel te vinden. Brasilia is een moderne, nog niet zo oude stad, maar het swingt er wel.

Er komt ook diamant uit Brazilië. De historische steden van Minas Gerias herinneren aan het begin van de diamant- en goudtijd.
In Salvador wonen veel afstammelingen van mulatten en slaven. In het historisch centrum zijn de uitgaansgelegenheden.
Het is erg leuk om hier een ensaios (repetitie van een swingende band) bij te wonen.

Brazilië is een Zuid-Amerikaans land dat uitnodigt tot exploratie. Nog komen de toeristen vooral in het noord-oosten, in Natal, maar voor het land is te hopen dat velen de stap naar het prachtige binnenland gaan zetten. Zowel de steden als de ongerepte natuur zijn een regelrechte uitnodiging.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overzicht van alle landen van Zuid-AmerikaZuid-Amerika is een continent op het zuidelijk halfrond van de wereld. Het continent ligt tussen Midden-Amerika en Antar…
WK 2014 in Brazilië - programma/speelschemaWK 2014 in Brazilië - programma/speelschemaDe 20ste editie van het WK voetbal vindt in 2014 plaats in Brazilië, waar het WK voetbal als het ware thuiskomt want de…
Wedstrijdschema WK 2014: speelschema en tijdenWedstrijdschema WK 2014: speelschema en tijdenIn juni en juli 2014 vond voor de 20e keer het Wereldkampioenschap (WK) voetbal plaats. Het evenement vond plaats in Bra…
Reisverslag: BraziliëWil je op vakantie, maar weet je niet welk land jou het meest te bieden heeft? Sourcy deelt tal van reisverslagen van ve…
WK voetbal, 1930 tot 2014WK voetbal, 1930 tot 2014Het wereldkampioenschap voetbal, hoe begon dit evenement, wie waren de winnaars en verliezers in het verleden, en welke…
Bronnen en referenties
  • Sites over Brazilië

Reageer op het artikel "Brazilië, door God zelf geschapen, met zijn rijke regenwoud"

Reactie

Constant?ino Coolsma, 16-11-2010 12:04 #1
Dit artikel moet nodig worden herschreven. Er staat van alles door elkaar heen en er staan duidelijke onwaarheden in. Bijvoorbeeld dat alle rivieren uitmonden in de Rio Prata en dat er een historische tram door Rio de Janeiro rijdt. Er is één tramlijn van het centrum naar de wijk Santa Teresa en een tram naar het Christusbeeld op de Corcovado. Geen van beide rijdt langs koloniale gebouwen en door het historische centrum. Reactie infoteur, 04-12-2010
Dank u wel. Ik ben er zelf nooit geweest, maar houd ervan over landen te schrijven. Deze informatie heb ik uit boeken en internet teksten. Ik heb de informatie in mijn artkel nu veranderd. Nogmaals dank.
Met vriendelijke groet, Wil van der Vleuten

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 02-03-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Landen
Reacties: 1
Schrijf mee!