InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Costa Rica, rijke kust, ontdekking van Columbus

Costa Rica, rijke kust, ontdekking van Columbus

Costa Rica, rijke kust, ontdekking van Columbus In 1492 ontdekte Columbus de "rijke kust" en ontmoette grote tegenstand van de daar wonende indianen, die zich met hand en tand tegen de Spanjaarden verzetten. Die dachten zich al rijk, zoals ze dat daarvoor ook met Zuid-Amerikaanse landen gedaan hadden. Costa Rica ligt tussen Panama en Nicaragua en is een toonbeeld van democratie. De stichter van deze democratie was Don Pepe Figueres. Hij schafte het leger af en investeerde in onderwijs en gezondheid in het "Zwitserland" van Midden-Amerika.

Land en bevolking

Costa Rica is een bergachtig land met vele nationale parken. Het grenst in het noorden aan Nicaragua en in het zuiden aan Panama. In het oosten ligt de Caribische Zee en in het westen de Stille Oceaan. Toen Columbus het land ontdekte, werd het door indianen bewoond. De Chorotegas waren de belangrijkste groep. Vanuit Guatemala en Mexico waren hun voorouders gevlucht voor de slavernij die daar toen heerste en er wordt gezegd dat ze verwant zijn met de Maya's en de Azteken. Deze indianenstam bracht bonen, cacao en katoen naar Costa Rica. Vele gelukzoekers volgden Columbus. Als dank voor het naar Midden-Amerika komen,en het verspreiden van het katholieke geloof, ontvingen zij stukken land en buitgemaakte cadeaus. De indiaanse bevolking werd gedwongen voor de Spanjaarden te werken in de mijnen en op de finca's, de grote huizen van de grondbezitters.

De taal van Costa Rica is voornamelijk Spaans, maar veel begrippen komen uit de indiaanse en Afrikaanse dialecten. De Costa Ricanen, die zichzelf graag Tico's noemen, zijn een gastvrij volk. Ze zijn zeer beleefd en hoffelijk.

Het klimaat is subtropisch. Landschappelijk gezien heeft Costa Rica veel te bieden. Men vindt er palmenstranden, koraalriffen en vulkanen, in de bergen. Er zijn vele reservaten voor de vogels, reptielen en amfibieën die er leven. Er leven talloze zoogdieren,vlinders en insecten. Spinnen leven er in overvloed. Je moet geen arachnofobia hebben. In de zeeën treft men merlijnen, barracuda's en vele schaal- en schelpdieren. Op vele plaatsen worden bossen aangeplant omdat in het verleden zoveel gekapt werd, dat er bodemerosie begon te ontstaan. Biologische reservaten worden aangelgd voor het ecotoerisme.

Wat is er te zien?

De bergen doorklieven het land van het noordwesten tot het zuidoosten. Centraal daarin ligt de hoofdstad San José. Het is een indianenhoofdstad met vele monumenten die herinneren aan de indiaanse geschiedenis van het land. Natuurlijk treft men er ook vele koloniale gebouwen uit de Spaanse tijd. In de stad is het Teatro Nacional. Daar kan men de prachtigste muurschilderingen aanschouwen. In het Museo del Oro liggen schitterende gouden juwelen en wapenrustingen. Het Museo de Jade toont kunstvoorwerpen van de Maya's en de Olmeken. In de stad zijn leuke overdekte mercado's (markten). Ook is er een bruisend uitgaansleven. Vanuit San José zijn er begeleide excursies naar onder andere de vulkanen Irazú en Poáz.
Alajuela is de tweede stad van het land. In het Museo Juan Santamaria wordt de veldslag weer geleverd die lang geleden werd gevoerd door Juan Santamaria tegen de Amerikaanse goudzoeker Walker. Deze probeerde de slavernij in te voeren.
Aan de Caribische kust ligt Cahuita, een klein plaatsje dat bevolkt wordt door afstammelingen van de Jamaicanen. Al van verre hoor je hun muziek. Een leuke havenstad is Limon. De stad ligt midden tussen de bananenplantages. In de provincie Limon viert men hier carnaval met een optocht, met vuurwerk en met calypsomuziek.

In de Caribische Zee ziet men de vangst van barracuda's, langoesten, merlijnen en oesters. Daar zijn wuivende palmen, stranden, moerassen en mangroven. Dwars door het land loopt een bergketen met nog vele werkende vulkanen.
Aan de westkant vindt men inhammen met kleine strandjes en prachtige baaien. Een groot deel van Costa Rica bestaat uit nationale parken. Parque Nacional Tapanti ligt op het hoogste punt van de provincie Cartago.De pieken zijn boven de 3000 meter en je vindt er rivieren en gletsjers. Tabacon Hotsprings Resort is een aangelegd park met watervallen. De watertemperatuur is er zo'n 40 graden. De vulkaan Arenal zorgt daarvoor.De Arenal biedt overigens 's nachts een spektakel met zijn vuurspuwende caldera.Vanaf de top van de vulkaan Miravalles kijkt men uit over het Parque Nacional Marino los Baulas. Even verder ligt het Bosque Nacional Diria met in de vele hoge bomen ontelbare vogelsoorten. Gastvrij als de Tico's zijn, ontvangt men graag toeristen op hun cacaoplantages en hun koffie- en tabaksvelden. Men kan er een rondleiding krijgen om te zien hoe de verbouw in zijn werk gaat.

Costa Rica is een prachtig, groen land met een adembenemende natuur. Zowel de azuurblauwe zee, de bergketens en de vulkanen als de zeer gastvrije, vriendelijke bevolking doen verlangen naar een Caribisch avontuur in dit Midden-Amerikaanse land.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Costa Rica rondreisCosta Rica rondreisCosta Rica. Een mooi land met zeer vriendelijke inwoners, een mooie natuur en witte stranden. Mooie plaatsen om bij een…
Costa Rica als vakantielandCosta Rica als vakantielandCosta Rica is de laatste jaren één van de populairste vakantiebestemmingen geworden voor mensen die van natuur en natuur…
De ongekende natuur van Costa RicaDe ongekende natuur van Costa RicaCosta Rica, het land van de ongekende natuur. De natuur in Costa Rica is zeer rijk aan allerlei leven. Van bomen, tot sl…
Bronnen en referenties
  • Sites over Costa Rica

Reageer op het artikel "Costa Rica, rijke kust, ontdekking van Columbus"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 02-03-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Landen
Schrijf mee!