InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Costa Rica rondreis

Costa Rica rondreis

Costa Rica rondreis Costa Rica. Een mooi land met zeer vriendelijke inwoners, een mooie natuur en witte stranden. Mooie plaatsen om bij een rondreis eens te bezoeken.

Reizen

Costa Rica is het veiligste land van Midden-Amerika. Met zijn vriendelijke bevolking en de diversiteit aan natuurschoon is dit land zeker aan te raden om eens te bezoeken. Er worden veel georganiseerde rondreizen aangeboden, maar op eigen initiatief een auto huren en de mooiste plekjes afgaan is zeker ook een optie.

Toerisme

Costa Rica heeft als grootste inkomstenbron het toerisme. Dit wordt ook snel duidelijk, want bijna heel het land is dan ook werkzaam in deze sector. Het is in Costa Rica normaal je gids, kofferdrager, chauffeur na een bewezen dienst een dollar toe te stoppen. Hoewel de Colon de munteenheid is van Costa Rica zijn de inwoners dol op Amerikaanse dollars. Door de vele bezoekende toeristen hebben de Costa-Ricanen bepaalde regels opgesteld om zo 'groen' mogelijk met het land en haar natuur om te gaan. Het ecotoerisme staat dan ook met grote letters in de agenda. Als toerist word van je verwacht meerdere dagen met je handdoek te doen en je gebruikte toiletpapier in een mandje naast de toiletpot te gooien (en dus niet door het riool te spoelen). Als je om je heen kijkt naar al het moois dat Costa Rica te bieden heeft en de vele toeristen die hier op bezoek komen zijn zulk soort maatregelen niet meer dan logisch.

Leger

Costa Rica heeft als enige Midden- en Zuid-Amerikaans land geen leger. Het geld wat het hebben van geen leger opbrengt wordt geïnvesteerd in onderwijs en gezondheidszorg. Het onderwijs is dan ook goed geregeld en tot aan de middelbare school gratis. Ook de gezondheidszorg is zo goed als de beste in Midden- en Zuid-Amerika. Costa Rica is ook al lange tijd stabiel en oorlogsvrij, wat uiteraard niet geldt voor vele landen aangrenzend of in de buurt.

Leven

Het leven als toerist is niet echt goedkoop. Zo betaal je in een restaurant snel 30 dollar voor een simpele maaltijd. Ook de toeristische attracties zijn best prijzig, maar eigenlijk is dit wel logisch omdat toerisme nu eenmaal de hoofdbron van inkomen is. De locale bevolking is één van de vriendelijkste die je ooit zal tegenkomen. Puur en eerlijk en bijna altijd lachend. Een veel voorkomende zin onder de bevolking is dan ook: la pura vida, wat betekent: het pure leven. De lokale bevolking begroet elkaar zelfs vaak met deze kreet.

Hoogte punten

Manuel AntonioManuel Antonio
ArenalArenal
hangbruggen door junglehangbruggen door jungle

Bij een rondreis, georganiseerd of op eigen initiatief is het zeker aan te raden een paar dagen uit te trekken voor: parque nacional Manuel Antonio (het nationale park Manuel Antonio). Hier loop je rechtstreeks vanuit de jungle het strand op. Let wel op je spullen, want groepjes wilde apen zijn soms op rooftocht om je je koelbox of etenswaren afhandig te maken. Verder is het leuk om bij de vulkaan Arenal (plaatsje La Fortuna) langs te gaan. Deze vulkaan is nog actief en de rookpluimen zie je dan ook opstijgen vanaf de top. Jammer is wel dat je niet te dichtbij kan komen in verband met de giftige zwaveldampen. Verder zijn de kustplaatsjes waar veel wordt gesurft leuk om te bezoeken. Mooie stranden en een zeer relaxte sfeer. Ook Monteverde met zijn nevel en regenwouden, waar het mogelijk is een hangbruggen en kabelbaan tour te doen is erg toeristisch maar wel heel erg leuk.
© 2012 - 2019 Tomb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Costa Rica rondreis"

Infoteur: Tomb
Gepubliceerd: 23-11-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!