InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Duitsland, onze grote buurman met zijn kastelen en natuur

Duitsland, onze grote buurman met zijn kastelen en natuur

Duitsland, onze grote buurman met zijn kastelen en natuur Rond het begin van de jaartelling woonden hier al Germaanse stammen. Op rooftocht naar het zuiden troffen zij de Kelten en later de Romeinen. Eerst boden die weerstand maar tijdens het verval van het Romeinse Rijk waren de Germanen langzamerhand de sterksten. Opgedeeld in onafhankelijke staten en koninkrijken doorleefde Duitsland de eeuwen. De Pruisische Otto van Bismarck was de stichter van het Duitse keizerrrijk in 1871 en werd de eerste rijkskanselier onder keizer Wilhelm I.

Land en bevolking

Geschiedenis

De geschiedenis van Duitsland begon met die van ons huidige Nederland. Al voor de jaartelling kwamen Germaanse volkeren uit Scandinavië op rooftocht naar het zuiden. Zij konden optrekken tot aan de Rijn, want aan de zuidoever lagen de nederzettingen van de Romeinen. Na eeuwen van Romeinse overheersing drongen rond het jaar 400 Germaanse stammen, zoals de Hunnen, de Goten, de Franken en de Vandalen tot Rome op en was het gedaan met het Grote Romeinse Rijk. Eeuwen lang was Duitsland daarna opgedeeld in autonome staatjes. De grenzen werden steeds verlegd. In de 20ste eeuw deed Duitsland twee maal sterk van zich spreken. In de eerste en vooral in de tweede wereldoorlog. Na de val van Hitler en het Derde Rijk werd het land verdeeld tussen de Russen enerzijds en de geallieerden anderzijds. Het Ijzeren Gordijn verdeelde Oost- en West Duitsland en ook Oost- en West Berlijn. In 1989 viel de Muur en werd Duitsland tot wat het nu is, een krachtige natie. Het huidige Duitsland is het grootste en belangrijkste land van West-Europa geworden.

Landschap

Het landschap, in het noorden vlak, met zandgebieden, gras en duinen, loopt geleidelijk op tot de glooiende bergen van het hooggebergte van de Alpen in het zuiden. Aan de kust vindt men zandstranden, duinen, meren en rotskusten. Het binnenland heeft veel bossen, gelegen op heuvels en dalen. Daar liggen het Zwarte Woud, de Taunus, het Erzgebergte en de Schwabische Alp. In het zuiden het Bayrische Woud. Belangrijke rivieren doorsnijden het land: de Rijn, de Moezel, de Main , de Neckar, de Oder en de Neisse.

Klimaat

Het klimaat van Duitsland is gematigd. De westkant staat onder invloed van de winden uit de Atlantische Oceaan en het midden en oosten heeft de kenmerken van het landklimaat, warme zomers en koude winters. In Beieren kent men ook de föhn, een warme, droge wind uit de Alpen.

Multicultureel

Duitsland is een multiculturele samenleving met vele nationaliteiten. Vele buitenlanders wonen in de grote steden. De godsdienst van de meerderheid is Rooms-Katholiek, dan volgen de protestanten, de joden en de moslims. Duitsland kent 16 bondsstaten die elk een eigen hoofdstad hebben. Zoals ook in Nederland voert elke staat zijn eigen dialect.

Dieren

In de zeeën in het noorden zien we haring, platvis én zeehonden. In de lage kustgebieden leven ganzen, lepelaars, futen en reigers.In midden Duitsland vindt men herten, reeën, zwijnen, bevers en otters. Ook roofvogels als valken, sperwers, uilen en buizerds treft men in en rond de bossen. Richting oostgrens kan men nog wel een wolf of een beer tegenkomen. In het zuiden, in de uitlopers van de Alpen, leven arenden, gieren, marters en gemzen.

Bier, wijn en schnaps

De Duitsers zijn goede bierbrouwers en bierdrinkers. Er worden meer dan 5000 biersoorten geproduceerd. In het noorden, aan de kust, zijn vis en aardappelen hoofdgerecht. In veel restaurants worden de Kartoffeln op vele manieren aangeboden. In de stubes door het hele land zijn ook allerlei soorten worst te krijgen. Bij bier hoort worst. Duitsland kent ook wijngebieden, waar de mooiste wijnen vandaan komen. En in elk café is een keur aan schnaps te krijgen.

Wat is er te doen en te zien?

Ski-gebieden

In de ski-gebieden van Duitsland kan men genieten van skiën, snowboarden, langlaufen, sledetochten en ijsstokschieten. Er zijn meer dan 300 wintersportplaatsen en die zijn allemaal, door het goede wegennet in het land, goed te bereiken. De bekendste gebieden zijn: Zwarte Woud, Harz, Sauerland, Allgau, Thüringerwald en het Beierse Woud.

Natuurgebieden

Natuurgebieden zijn er talloze. Het dichtstbijzijnde is de Eiffel, net over de grens met Limburg. Het meest wilde deel is dat aan de Poolse grens, daar vindt men nog beren en wolven. Het Zwarte Woud spreekt tot de verbeelding: bomen die men door het bos niet meer ziet. In de Berchtesgaden Alpen speelde in de tweede wereldoorlog een "hof" een van de hoofdrollen in het leven van Hitler. Wijngebieden heeft Duitsland ook: prachtige wijnen komen van de Aar, de Moezel, de Rheingau en de Rhein-Hessen. Bierbrouwerijen zijn er vele, verspreid over het land. In de buurt van de grote meren is het ook goed toeven: de Bodensee, de Schweringersee , de Grosser Plönersee, de Ammersee en de Kummerowersee.

Kastelen

Duitsland heeft ook vele schitterende kastelen, waarvan de meeste te bezichtigen zijn. Het beroemdste ligt in Beieren, Schloss Neuschwanstein. Het werd gebouwd in opdracht van Lodewijk II, de Sprookjeskoning. Hij liet het bouwen voor zichzelf. In het kasteel zijn prachtige fresco's van mythen en sagen en het is neogotisch gemeubileerd. Voordat het afgebouwd was, overleed de koning en het kasteel werd opengesteld voor publiek. Het ligt boven op een berg en men kan zich er met een koets heen laten brengen. Bij kasteel Sanssouci in Potsdam, een rococo kasteel, liggen uitgebreide wijnterrassen. Schloss Mannheim, in een u-vorm gebouwd door kurvorst Carl Philipp in 1720, heeft nog het originele interieur van die tijd. Men kan er de pronkkamers bekijken, de ridderzaal en de troonzaal. De Barok straalt er vanaf. Burcht Neurenberg stamt uit de middeleeuwen. Frederik Barbarossa en vele heersende keizers resideerden er sinds de elfde eeuw. Men kan er nu meubels, wandtapijten en schilderijen uit de 16de en 17de eeuw bewonderen. Schloss Heidelberg is de grootste kasteelruïne van Duitsland. Men kan er rondleidingen krijgen. Men vindt er het grootste wijnvat ooit. Schloss Schwerin, ooit een grensburcht, was eeuwenlang de residentie van de familie Mecklenburg-Schwerin. Schloss Sigmaringen werd gebouwd in de 16de eeuw, aan de Donau. In het vorstelijk museum ziet u de geschiedenis van de Hohenzollern. Het Residenzschloss Ludwigsberg is het enig overgebleven kasteel van de Hohenzollern. In de 18de eeuw gebouwd ziet u er heel mooi de overgangen van laatbarok naar rococo en naar empire. In het stadje Quedlinburg , dat met zijn vele historische vakwerkhuizen zelf een museum is, ligt het Schloss Quedlinburg uit de negende eeuw, ontstaan uit een abdij. Het staat op de Wereld Erfgoedlijst.

Berlijn en andere steden

De hoofdstad Berlijn is voor velen een grote trekpleister. Na de val van de muur weer hoofdstad geworden, is Berlijn weer een bruisende stad met zijn talloze bierstuben en bratwurstkramen Delen van de beruchte muur staan nog overeind ter herinnering en hier en daar kan men er een stuk(je) van kopen. Het Reichstaggebouw, ooit belaagd door Nederlander Van der Lubbe, is weer in bedrijf. De Brandenburger Tor is weer te benaderen. De beroemde Dom, zwaar beschadigd in de oorlog, is weer hersteld. Op de Potzdamer Platz is een nieuw winkelcentrum verrezen met restaurants en bioscopen. In Berlijn zijn meer dan 170 musea. Twee maal per jaar zijn die ook 's nachts geopend. Berlijn zelf is een openluchtmuseum met architectuur uit de 19de en 20ste eeuw. De Jugendstil en het Bauhaus zijn vermaarde bouwstijlen uit die tijd. Ook in de andere grote steden van Duitsland, zoals Keulen, Aken(met Dom en idyllisch centrum), Bonn, Hamburg(met haven en Reeperbahn), Bremen (met de Stadsmuzikanten), Dortmund, Neurenberg en München zal men deze twee bouwstijlen veel terugvinden.

In ons grote, gastvrije buurland is het heerlijk toeven. Zeker als je ook nog een mondje Duits spreekt, zal men altijd bereid zijn de weg te wijzen, gids te spelen en zaken uit te leggen.Het is een prachtig land met voor elk wat wils.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Duitsland, algemene informatieDuitsland, onze oosterburen. Een land wat negen keer zo groot is als Nederland en wordt omringd door negen Europese land…
Zomervakantie en wintersport in DuitslandDuitsland is het vakantieland bij uitstek. Voor een fietsvakantie, wandelvakantie, skivakantie of autovakantie kunt u pe…
Geschiedenis van Duitsland: uitspraken van Otto von BismarckGeschiedenis van Duitsland: uitspraken van Otto von BismarckOtto von Bismarck (1815-1898) werd in 1862 Pruisisch minister-president en was van 1871 tot 1890 Rijkskanselier van het…
Wintersport in het Zwarte WoudWintersport in het Zwarte WoudSkiën of langlaufen in het Zwarte Woud, bij Feldberg of Todtnauberg, is betrekkelijk voordelig en rustig. Hoge hotelkost…
Schwarzwald, of Zwarte WoudSchwarzwald, of Zwarte WoudHet Schwarzwald, ook wel het Zwarte Woud genoemd, is een bosgebergte in het zuiden van Duitsland. Zowel in de zomer als…
Bronnen en referenties
  • Sites over Duitsland

Reageer op het artikel "Duitsland, onze grote buurman met zijn kastelen en natuur"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 02-03-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Landen
Schrijf mee!