InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Een rondreis Patagonie maken

Een rondreis Patagonie maken

Een rondreis Patagonie maken Er zijn een aantal bestemmingen in de wereld die bij velen tot de verbeelding spreken, maar die vaak zo onbereikbaar lijken. Vanwege de geografische ligging en vooral ook de kosten. Je kan dan denken aan Antartica, Tibet, de Malvinas Eilanden, de Galapagos en Paaseiland. Een ander gebied in dit rijtje zou Patagonië kunnen zijn, het onherbergzame zuiden van Argentinië en Chili. Hier zal ik je de verschillende mogelijkheden van Nederlandse reisorganisaties voorleggen.

De ligging van Patagonië

Patagonië is de meest zuidelijke regio van Latijns-Amerika. Het heeft zowel een Argentijns als een Chileens deel, en bevat de Andes van het zuiden naar het westen met al haar hoge pieken, en diverse plateaus en lage vlaktes in het oosten. De naam Patagonië komt van het woord patagón, dat door Ferdinand Magellaan werd gebruikt om de bewoners van het gebied aan te duiden. Door hem en zijn bemanning werden ze gezien als reuzen. Men denkt nu dat de Patagons eigenlijk Tehuelches waren met een gemiddelde lengte van 1.80 m, waar een gemiddelde Spanjaard in die tijd zo'n 1.55 m mat.

Patagonië ligt ten oosten van de Andes, ten zuiden van de Neuquén rivier en de Colorado rivier. De Chiloé Archipel hoort er net niet bij. Ten oosten van de Andes beslaat het Argentijnse gedeelte de prvincies Neuquén, Río Negro, Chubut, Santa Cruz en Tierra del Fuego, evenals de meest zuidelijke gedeeltes van de provincie Buenos Aires, Mendoza en La Pampa. Het Chileens gedeelte bevat de regio's Aisén en Magallanes en het zuidelijke deel van Los Lagos. Het gedeelte van Antartica dat door beide landen wordt geclaimd hoort niet bij Patagonië.

Belangrijkste plaatsen per provincie

Hier zie je per provincie of regio in Argentinië de plaatsen die erg interessant of mooi zijn om te bezoeken. Het gaat met name om prachtige meren, vulkanen en bergen, maar ook interessante steden en dorpen.

Neuquén

In deze provincie vind je veel natuurlijke schoonheid. Veel meren, bergen en vulkanen. Er zijn nog wat mooie oude nederzettingen van Jezuiten te vinden.
  • Traful Meer
  • Nahuel-Huapi Meer
  • Lacár Meer
  • Huechulafquen Meer
  • Tromen vulkaan (Volcán Negro del Tromen)
  • Chos Malal (stad)
  • Junín de los Andes (stad)

Rio Negro

In deze provincie kun je erg goed skiën. Bariloche in het grootste skigebied van Zuid-Amerika.
  • Bariloche (om te skiën, watersporten en klimmen)
  • Nahuel Huapi National Park
  • Los Arrayanes National Park
  • Viedma (provinciehoofdstad)
  • Choele Choel (stad)
  • General Roca (stad)

Chubut

Als je van meren en de zee houdt zit je hier goed. Het is de perfecte locatie om walvissen te gaan spotten en is een van de toplocaties om te gaan vliegvissen. Ook kun je er pinguïns bewonderen, want deze komen hier in grote getalen voor.
  • Peninsula Valdés
  • Punta Tombo en Punta Ninfas
  • Los Alerces National Park
  • Old Patagonian Express (stoomtrein)
  • La Hoya (skicentrum)
  • Rawson (stad)
  • Trelew (stad)
  • Puerto Madryn (stad)
  • Trevelin (stad)

Santa Cruz

De provincie Santa Cruz staat vooral bekend om de vele gletsjers en ander winters natuurpracht.
  • Los Glaciares National Park
  • Perito Moreno
  • Mount Fitz Roy
  • Cueva de los Manos (prehistorische muurschilderingen)
  • Laguna del Carbón
  • Rio Gallegos (stad)
  • El Calafate (stad)

Naar Patagonië met een Nederlandse reisorganisatie

Er zijn tal van Nederlandse reisorganisaties die groepsreizen of individueel samengestelde reizen naar Patagonië organiseren. Een groot deel van de route is hierbij wel hetzelfde. Een aantal van de beste organisaties en hun routes heb ik hier op een rijtje gezet.

Summum 24 dagen

Deze 24-daagse rondreis pakt naast Patagonië ook nog even het prachtige Iguaza mee aan zowel Argentijnse als Braziliaanse zijde. Vertrekdata zijn alleen in januari en februari. Op deze reis volg je de volgende route:
Amsterdam - Buenos Aires - Peninsula Valdés - Puerto San Julián - El Calafate - Natuurpark Torres del Paine - Puerto Natales - Punta Arenas - Ushuaia - Buenos Aires - Foz do Iguacú - Buenos Aires - Amsterdam

Djoser 23 dagen

Deze reis neemt je mee langs alle hoogtepunten van Argentijns en Chileens Patagonië, en daarnaast heb je ook voldoende tijd om de metropool Buenos Aires te bezichtigen. Als je wil kun op een van de vrije dagen ook de oversteek maken naar Uruguay voor een bezoek aan Monevideo of Colonia. Je volgt op deze reis de volgende route:
Amsterdam - Buenos Aires - Puerto Madryn - Peninsula Valdés - Esquel - Los Alerces - Nahuel Huapi - Bariloche - El Calafate - Chalten - Perito Moreno - Torres del Paine - Calafate - Ushuaia - Buenos Aires - Amsterdam

Koning Aap 24 dagen

Deze reis is er een voor mensen die graag wat langer de tijd hebben op één punt. Je vliegt niet continu van hot naar her, maar blijft langer op een zelfde plaats. Dat betekent natuurlijk wel dat je wat minder attracties aandoet. Als je er echter zelf een dagje op uit wilt, dan is daar voldoende ruimte voor. Je volgt er de volgende route:
Amsterdam - Buenos Aires - El Calafate - El Chalten - Calafate - Torres del Paine - Puerto Natales - Punta Arenas - Ushuaia - Puerto Madryn - Buenos Aires - Puerto Iguazu - Buenos Aires

Kijk voor meer informatie op de website van de genoemde reisorganisatie.
Gerelateerde artikelen
Rondreis Argentinië: El Calafate en Perito MorenogletsjerRondreis Argentinië: El Calafate en Perito MorenogletsjerHet toeristenstadje El Calafate is de uitvalsbasis voor excursies naar de Perito Morenogletsjer, één van de indrukwekken…
Patagonië is een mooi vakantiegebied in Zuid-AmerikaPatagonië is een mooi vakantiegebied in Zuid-AmerikaPatagonië is een gebied dat gelegen is ten zuiden van de rivier de Colorado. Patagonië ligt in Zuid-Amerika. Zowel in Ch…
Argentinië: Omgeving Patagonië en VuurlandIn Patagonië en op Vuurland is veel te beleven. Varen tussen de walvissen en zeehonden, wandelen in nationale parken, de…
Argentinië, van de Andes tot aan Vuurland, land van MaximaArgentinië, van de Andes tot aan Vuurland, land van MaximaAls tweede grootste land van Zuid-Amerika strekt Argentinië zich uit van de Pilcomayo rivier in het noorden tot Kaap Hoo…
Rondreizen, op eigen gelegenheid of georganiseerd?Het inrichten van een vakantie en het bezichtigen van een land kan op verschillende manieren. Van een geplande reis tot…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een rondreis Patagonie maken"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 23-01-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!