Verschillen tussen China en Taiwan
Op het eerste gezicht lijken deze twee landen misschien heel veel op elkaar, maar als bezoeker zul je toch verschillen merken. Bepaalde aspecten van China en Taiwan maken het makkelijker of moeilijker om erin rond te reizen. Na de achtergrond van de relatie tussen China en Taiwan en uitleg over hoe de verschillen zijn ontstaan, worden verschillende aspecten behandeld waarin de twee landen van elkaar verschillen: visum, geld, vervoer tussen steden, openbaar vervoer in de steden, communicatie, gewoonten, eten en drinken.- Is er wel verschil tussen China en Taiwan?
- Hoe zijn de verschillen tussen China en Taiwan ontstaan?
- Hoe kun je reizen van China naar Taiwan en vice versa?
- Visum
- Geld
- Vervoer tussen steden
- Openbaar vervoer in steden
- Communicatie
- Lastige gewoonten
- Eten en drinken
- Bezienswaardigheden
- Conclusie
Is er wel verschil tussen China en Taiwan?
Het antwoord hierop is zowel ja als nee. Officieel heten ze allebei China: de Volksrepubliek China en de Republiek van China. In beide landen heerst het idee dat er ooit weer hereniging moet komen, vergelijkbaar met Oost- en West-Duitsland, maar momenteel is er praktisch gezien wel degelijk een verschil tussen deze twee landen. (Taiwan mag officieel geen land heten, maar is dat de facto wel.) Beiden hebben een eigen politieke identiteit in de vorm van een eigen regering, politiemacht, rechterlijk bestuur, wetten, douane en grenzen. Dit vloeit voort in een eigen munteenheid, poststelsel, telefoonlandcode, internetcode en eigen sportteams.Hoe zijn de verschillen tussen China en Taiwan ontstaan?
De relatie tussen China en Taiwan is al sinds 1949 gespannen. In dat jaar verdreven de Communisten van Mao Zedong de Nationalisten van Chiang Kai-Shek die zich op Taiwan (toen nog Formosa genaamd) terugtrokken. Beide partijen beloofden datIn China overheerst de gedachte dat Taiwan een opstandige provincie is die eigenlijk gewoon bij China hoort. Dit is theoretisch misschien wel zo, maar praktisch nogal lastig vol te houden als je vervolgens wel grenscontroles onderhoudt. Chinezen zijn over het algemeen erg scherp in hun mening over deze kwestie en zien pogingen van andere landen om Taiwan als eigen land te zien als een manier om China op te splitsen en inbreuk te maken op de soevereiniteit. Als op een kaart China en Taiwan twee kleuren hebben (wat op westerse kaarten meestal het geval is), vinden ze dat deze kaart fout is en niet gedrukt had mogen worden. Taiwan daarentegen is verdeeld in het uiteindelijke doel van hereniging. De huidige versie van de Nationalisten houdt dit als uiteindelijk doel voor ogen, onder de voorwaarde dat het politieke systeem acceptabel is voor de Taiwanezen (lees: een democratie). De andere, tweede partij accepteert de huidige situatie, maar voorziet onafhankelijkheid als einddoel.
Na in beide landen te hebben rondgereisd voorzie ik voorlopig geen oplossing in de situatie. De Taiwanezen zullen hun verworven burgerrechten zoals vrijheid van meningsuiting en een democratie niet zomaar opgeven, ook al geloven de Chinezen wel dat ze met hun economische groei vanzelf de Taiwanezen terug kunnen lokken. Aangezien Taiwanezen tegenwoordig redelijk eenvoudig naar China kunnen reizen en daar kunnen investeren, lijkt me dat onwaarschijnlijk. Chinezen met wie ik
Het is zoals de propagandaborden zeggen. In de kuststad Xiamen staat een bord op Taiwan gericht dat met grote karakters aankondigt: Vredige hereniging en Een land, twee systemen. Oftewel: kom zonder strijd bij ons terug en jullie krijgen een aparte status. Terwijl op Kinmen een bord richting China staat met de mededeling: Drie principes van het volk verenigen China. Oftewel, pas als er een regering van het volk, voor het volk en door het volk is, zullen wij elkaar weer in de armen sluiten.
Hoe kun je reizen van China naar Taiwan en vice versa?
Sinds 2008 is het reizen tussen China en Taiwan beduidend eenvoudiger. Voorheen moest je altijd via Hong Kong of Macau reizen, maar nu zijn er directe verbindingen. De vliegverbindingen zijn tussen Beijing, Shanghai, Guangzhou, Xiamen of Nanjing naar Taipei, Kaohsiung, Taichung, Hualien of Taitung. Verder is het mogelijk om met de boot vanuit Xiamen naar Kinmen te reizen en vanaf daar verder te vliegen richting Taiwan en andersom. Vanuit Fuzhou kun je per veer naar de Matsu eilanden en vanaf daar verder. Ook zijn er directe veerboten (ca. 1 per week) tussen Xiamen en Taichung of Keelung. Let er wel op dat je een visum moet hebben met minimaal double-entry als je naar China terug wilt vanuit Taiwan en dit kun je niet in Taiwan regelen. Meerdere entries zijn niet nodig als je alleen in China een overstap maakt op het vliegveld.Visum
ChinaNederlanders en Belgen moeten een toeristenvisum (L visum) aanvragen voor een bezoek. Dit kan in Den Haag of Brussel. Het is niet verplicht om het visum aan te vragen in het land waar je vandaan komt of waar je woont, dus het is ook bijvoorbeeld mogelijk om de aanvraag onderweg te doen. Met name Hong Kong is hiervoor een populaire plek. Let op dat het niet mogelijk is om als buitenlander een visum voor China te regelen in Taiwan!
Verlengingen in China zijn mogelijk, maar reken erop dat het proces een week duurt en dat je slechts 30 dagen erbij krijgt.
Taiwan
Nederlanders en Belgen kunnen 90 dagen verblijven in Taiwan op een toeristenvisum. Je hoeft hiervoor niets aan te vragen: je krijgt bij aankomst een stempel in je paspoort. Verlengingen zijn mogelijk.
Geld
ChinaDe lokale bevolking spreekt meestal niet van yuan, maar gebruikt het woord kuai. Het karakter voor prijzen is 元.
Taiwan
Vervoer tussen steden
ChinaIn China heb je de opties: vliegtuig, hogesnelheidstrein, trein en bus.
Voordat er hogesnelheidstreinen waren, bestonden er al wel treinverbindingen. Deze zijn echter heel langzaam. De exprestrein tussen Shanghai en Beijing duurt 9 uur, de standaardtrein 20 uur. Natuurlijk is dit goedkoper (400 yuan voor de exprestrein en 300 voor de standaardtrein), maar voor een bezoeker is dat het niet waard. Het netwerk van de hogesnelheidstreinen bereikt natuurlijk niet alle steden en sommige geplande delen zijn nog in de maak, dus soms is een traditionele trein de enige optie.
Langeafstandsbussen verbinden Chinese steden met elkaar, maar vooral binnen de provincie of naar de volgende provincie. Er zijn slaapbussen waarvan de mate van comfort vooral af zal hangen van je lichaamslengte en -breedte. De prijzen zijn schappelijk al kan het boeken van een kaartje problemen opleveren zonder kennis van Chinees.
Taiwan
In Taiwan heb je de opties: vliegtuig, hogesnelheidstrein, trein en bus.
Omdat Taiwan betrekkelijk klein is, is vliegen vaak niet nodig. Het kan een optie zijn als je helemaal van het noorden naar het zuiden wilt (of andersom natuurlijk). Als je naar de verder gelegen eilanden wilt is vliegen meestal je enige optie. Het gaat dan bijvoorbeeld om Kinmen (ook wel Quemoy genoemd, vlakbij China) of de Matsu eilanden, een populaire vakantiebestemming onder Taiwanezen. Lokale lowcostairlines zijn onder andere Mandarin Airlines, EVA Air, TransAsia Airways of Uni Air. Vluchten zijn online te boeken met een buitenlandse credit card, maar de websites zijn meestal alleen beschikbaar in het Chinees.
Er is een gewone treinverbinding die het hele eiland omcirkelt. Deze stations liggen centraler dan de nieuwe van de hogesnelheidslijn, maar de treinen zijn natuurlijk langzamer. De prijzen voor kaartjes liggen dan ook veel lager. Van Taipei naar Kaohsiung is bijvoorbeeld ca. NTD 850 ofwel ca. 24 euro. De reistijd ligt tussen 5 en 7 uur.
Openbaar vervoer in steden
ChinaTaiwan
De bussen in steden buiten Taipei geven de eindbestemming in het Engels aan en de haltes worden ook in het Engels omgeroepen, dus dat maakt het iets makkelijker. Helaas zijn bij de haltes meestal geen duidelijke lijnplattegronden aanwezig en worden de stops alleen in karakters aangegeven. Je zult dus toch informatie moeten inwinnen over de te nemen buslijn.
Communicatie
ChinaTaiwan
Lastige gewoonten
ChinaEr zijn enkele Chinese gewoonten die lastig zijn voor westerlingen. Het komt geregeld voor, ook in grote steden, dat mensen rochelen en spugen. Chinezen geloven dat ze zich hiermee ontdoen ziektekiemen, wat een prima gedachte is, maar het zou fijner zijn als ze hiervoor een tissue zouden gebruiken.
Verder is het niet een gewoonte om na toiletbezoek de handen te wassen met zeep. Op toiletten is meestal geen toiletpapier of zeep aanwezig, al heb je hierop meer kans in fastfoodketens als KFC en McDonald's. Soms hangt het wc-papier buiten de toiletten en moet je het van daaruit meenemen, maar meestal wordt je geacht zelf zakdoekjes bij je te hebben. De meeste toiletten zijn overigens hurktoiletten waar je mogelijk enige oefening voor nodig hebt.
Het is ook normaal dat kinderen geen luier dragen. In plaats daarvan hebben ze een open spleet in hun broek zodat ze hun behoefte overal kunnen doen als de natuur daarom vraagt. Ook oudere kinderen zie je hun behoefte doen op straat. Het schijnt erger te zijn in India, maar het blijft een vieze gewoonte.
Chinezen zijn met velen en er zijn dus allerlei schoonmaakbaantjes als soort van werkverschaffing. Men is het gewend dat rommel die je op straat achterlaat wordt opgeruimd, dus vooral buiten de toeristencentra kun je nogal wat rommel op straat zien ondanks dat er veel prullenbakken staan.
Het verkeer is nogal chaotisch in China. De regels zijn hetzelfde als in Europa, maar weinigen houden zich eraan. Voetgangers staan het laagst op de ladder: zebrapaden betekenen zelden dat auto's voor je stoppen. Het heeft ook weer als voordeel dat niemand er iets van zegt als je een rood licht negeert.
Als laatste moet je goed opletten bij het wachten in de rij. De persoonlijke afstand die mensen bewaren is kleiner in China, waardoor het voor Chinezen kan lijken dat jij niet staat te wachten en ze voordringen.
Taiwan
In vergelijking met China zijn er minder lastige gewoonten in Taiwan. Ik heb in mijn tijd daar niemand zien/horen spugen, geen kinderen op straat hun behoefte zien doen en niemand is voorgedrongen. Zeep ontbreekt niet op de toiletten en vaak is er de keus uit een westers of hurktoilet.
Er is ook een vreemd gegeven dat bedrijven de grond tot aan de straat mogen gebruiken. Dit betekent dat er niet altijd een echte stoep is om op te lopen, want dit wordt ingenomen door zitplaatsen, geparkeerde auto's/brommers of allerlei spullen. Ook zijn de stoepen door de bedrijven zelf ingericht wat betekent dat ze ongelijk zijn aan elkaar. Opletten dus!
Het verkeer in Taiwan is minder chaotisch dan in China, maar met de vele auto's en brommers die soms rare fratsen uithalen blijft het oppassen geblazen.
Eten en drinken
ChinaTaiwan
Doordat Taiwan al langer open is voor de buitenwereld zie je meer bekende producten. Naast de Chinese chocolade in 7-11 liggen ook Snickers en Twix. Naast de zeewierchips van Lay's, vind je ook Doritos met kaassmaak. De westerse fastfoodketens zijn nog meer ingeburgerd dan in China en er zijn ook lokale varianten. Overal vind je bijvoorbeeld kleine Taiwanese restaurantjes waar pasta wordt geserveerd tegen hele redelijke prijzen en met goede smaak. De snacks die je in China kunt kopen, zie je hier ook weer terug, maar de keus voor de wat minder avontuurlijke westerling is breder.
Bezienswaardigheden
China- De Chinese Muur, de Verboden Stad, Plein van de Hemelse Vrede, de Bund, Terracottaleger, karstgebergte in Guangxi provincie, Yangtze rivier, Drieklovendam, tuinen van Suzhou, Potalapaleis
- Steden als Beijing, Shanghai, Hong Kong, Macau, Suzhou, Hangzhou, Guilin, Xi'an, Kunming, Lhasa
Taiwan
- Taipei 101, National Palace Museum, Sun Moon Lake, Kenting nationaal park en stranden
- Steden als Taipei, Tainan, Kaohsiung
China, als groter land, heeft uiteraard meer te bieden qua bezienswaardigheden en deze zijn ook bekender voor de meesten van ons wat het aantrekkelijker maakt. Om veel te zien zul je dan natuurlijk wel verder moeten reizen en bijvoorbeeld vaker moeten vliegen.
Conclusie
| Aspect | China | Taiwan |
|---|---|---|
| Visum | Aanvraag nodig | Gratis bij aankomst |
| Geld | CNY/RMB, niet vrij verhandelbaar Pinnen eenvoudig | NTD, vrij verhandelbaar Pinnen eenvoudig |
| Vervoer tussen steden | Vliegtuig of hogesnelheidstrein | Bus |
| Openbaar vervoer in steden | Metro is het beste | Metro in Taipei, bussen daarbuiten |
| Communicatie | Zeer weinig Engels | Redelijk veel Engels |
| Lastige gewoonten | Spugen, kinderen plassen op straat, toilethygiëne, vuil op straat, verkeer, voordringen | Gebrek aan prullenbakken, verkeer, stoep |
| Eten en drinken | Toegang tot westerse producten lastig | Redelijk eenvoudig toegang tot westerse producten |
| Bezienswaardigheden | Groter, meer bekende plekken | Kleiner en niet zo bekend |