InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Amfitheater in Tarragona: arena uit de Romeinse tijd

Amfitheater in Tarragona: arena uit de Romeinse tijd

Amfitheater in Tarragona: arena uit de Romeinse tijd Het amfitheater van Tarragona, gesitueerd pal aan de Middellandse zee, is voor jong en oud de moeite van het bekijken waard. Het amfitheater is één van de vele overblijfselen uit de Romeinse tijd die in Tarragona nog te bezichtigen is. Deze Spaanse stad kent een lange geschiedenis. In de derde eeuw voor Christus stichtten de Romeinen hier al de nederzetting 'Tárraco'. Vanuit de toeristische plaatsen Cambrils en Salou rijd je in iets meer dan een half uurtje naar Tarragona. De oorsprong van het huidige Tarragona gaat zeer ver terug in de tijd. Zo vroeg als 218 voor Christus werd de stad al beschreven in de Romeinse geschiedenis. Publius en Gnaeus Scipio stichtten de stad -die bekend zou worden als Tarraco- waar de Romeinen en de Iberische Kesse-stam naast elkaar leefden. In de Romeinse periode bereikte Tarraco unieke historische mijlpalen. Zo was het -buiten Italië- de eerste Romeinse nederzetting op het continent en werd het rond 25 voor Christus de feitelijke hoofdstad van het Romeinse Rijk toen keizer Augustus er zijn intrek nam. In zijn aanwezigheid groeide de stad enorm en werden vele nieuwe belangrijke bouwwerken neergezet, zoals de gebouwen rond het forum locale en het theater.

De bouw van het amfitheater

Het amfitheater is onderdeel van een verzameling van drie gebouwen: het theater, het circus en het amfitheater, die in een belangrijke Romeinse stad en de hoofdstad van een belangrijke provincie niet mochten ontbreken. Het amfitheater van Tarragona werd gebouwd aan het begin van de tweede eeuw v. chr., net buiten de oorspronkelijke stadsmuren en aan de belangrijkste toegangsweg - de Via Augusta- juist voordat deze de stad binnengaat. Het geheel is pal aan het strand gebouwd, waarbij gebruik werd gemaakt van de natuurlijke hoogteverschillen in de rotsen aan de zee. Daarnaast konden de dieren die gebruikt werden in het amfitheater makkelijk per boot worden aangevoerd en het theater ingeleid. Het oorspronkelijke amfitheater bood plaats aan ongeveer 14.000 toeschouwers en was ongeveer 109 meter lang van oost naar west. De noord-zuid-as had een lengte van ongeveer 86 meter. De arena zelf - waarop de gevechten plaats hadden- mat ongeveer 62,5 bij 38,5 meter.

Shows

In het amfitheater van Tarragona konden met name gevechten worden bekeken. De twee soorten gevechten die regelmatig in dit amfitheater plaats vonden waren gevechten tussen gladiatoren (munera) en gevechten met of tussen wilde dieren (venationes). Daarnaast werd het amfitheater gebruikt voor de terechtstellingen van gevangenen die ter dood waren veroordeeld. In het jaar 259 werd de eerst bekende bisschop van Tarragona, Fructuosus, samen met zijn discipelen Augurius en Eulogius levend verbrand in het amfitheater. Dit voorval leidde tot de bouw van een Westgotische basiliek -gewijd aan deze martelaren- in de zesde eeuw op de ruïnes van het amfitheater. In de twaalfde eeuw werd de Romaanse kerk Santa Maria del Miracle gebouwd op de resten van zijn vroeg Christelijke voorganger.

Romeinse overblijfselen

Nog steeds is een imposant deel van het oorspronkelijke amfitheater bewaard gebleven: zo is een groot stuk van de tribune en de gewelven die deze stutten nog aanwezig. Andere belangrijke overblijfselen zijn de resten van een monumentale inscriptie van de keizer Heliogábal (221 n. Chr.) om de arena. Deze inscriptie wordt beschouwd als de grootste bekend zijnde Romeinse inscriptie ter wereld. De vele ruïnes en overblijfselen van Romeinse gebouwen en architectonische structuren die ook heden ten dage nog aanwezig zijn in de stad Tarragona hebben ervoor gezorgd dat in het jaar 2000 de stad zelfs een plaats op op de werelderfgoedlijst van Unesco verwierf. Niet alleen het amfitheater, maar totaal veertien Romeinse overblijfselen staan op deze lijst, onder de verzamelnaam: Archaeological Ensemble of Tárraco.

Waar is het amfitheater te vinden?

Het amfitheater bevindt zich net buiten de oorspronkelijke stadsmuren van het oude Tarraco, aan de Via Augusta. Tegenwoordig ligt het middenin de stad Tarragona, vlak aan de Middellandse Zee. De Via Augusta bestaat ook tegenwoordig nog, door deze aanrijroute te nemen komt u het vanzelf tegen. De coördinaten van het amfitheater in Tarragona zijn: N41 06 48.6 E1 14 52.

Meer lezen over andere bezienswaardigheden in en rondom Tarragona?
Lees bijvoorbeeld het aquaduct de les Ferreres, ook bekend als Pont del Diable (duivelsbrug).

Lees verder

© 2012 - 2019 Dierendokter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Unesco World Heritage list: http://whc.unesco.org/en/list/875/multiple=1&unique_number=1027
  • Museu d'Historia de Tarragona: http://ww-w.museutgn.com/monumentos.asp?id=11
  • Heel Tarragona, collectie Heel Spanje, isbn 84-378-1992-X

Reageer op het artikel "Amfitheater in Tarragona: arena uit de Romeinse tijd"

Infoteur: Dierendokter
Laatste update: 11-12-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Bezienswaardigheden Spanje
Schrijf mee!