InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Het amfitheater van Trier in Duitsland

Het amfitheater van Trier in Duitsland

Het amfitheater van Trier in Duitsland Een bijzonder bouwwerk uit de Romeinse tijd, net buiten de binnenstad staat het amfitheater. Zowel van buiten als van binnen is het amfitheater te bezichtigen. In het amfitheater werden gladiatorgevechten gehouden, executies, gevechten met wilde dieren en voorstellingen, alles voor het vermaak van de mensen.

Wat is een amfitheater

Een amfitheater stamt uit de Romeinse tijd. Het is een open gebouw, ovaal van vorm. In de Romeinse tijd werd een amfitheater gebruikt voor gladiator gevechten (man tegen man) en voor gevechten met wilde dieren. Ook werden er openbare executies gehouden en voorstellingen waarbij meestal de Griekse mythologie op de voorgrond trad. Het diende allemaal als vermaak van de mensen.

Het woord amfitheater is een combinatie van de woorden amfi (aan beide kanten) en theater (schouwplaats). Het amfitheater heeft dan ook de vorm van 2 halfronde theaters die tegen elkaar zijn geplaatst.

Het amfitheater in Trier

Ongeveer 100 n.Chr. is het amfitheater gebouwd. Jammergenoeg is het amfitheater niet meer volledig intact. Dit komt door de mensen uit de middeleeuwen die het kalksteen, waaruit het amfitheater is opgebouwd, gebruikten om hun eigen huizen mee te bouwen. Wel is goed zichtbaar hoe het er ongeveer uit had moeten zien.

Het amfitheater is 75 meter lang en 50 meter breed. Aan weerszijden zitten 2 grote openingen waardoor je binnen kunt komen, hier werden ook grote kooien met wilde dieren door getransporteerd.

Onder de arena van het amfitheater kun je als bezoeker nog steeds komen. Vroeger werden hier ter door veroordeelde gevangenen vastgezet. Ook werden er wilde dieren zoals tijgers en leeuwen vastgezet. De gevangenen waren natuurlijk vreselijk bang door de geluiden die deze beesten maakten. Hun lot als levend voer was geen prettig vooruitzicht.
In, op en onder het amfitheater kun je tegen een kleine betaling vrij rondlopen en kijken.

Waar staat het amfitheater

Het amfitheater staat in de stad Trier (Duitsland) aan de Olewigerstraße. Vanaf het centrum in Trier is het op ruime loopafstand te doen. Er staan vanaf het centrum verschillende bewegwijzeringborden voor voetgangers.
© 2007 - 2018 M_vermaat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het amfitheater van Trier in Duitsland"

Infoteur: M_vermaat
Laatste update: 19-09-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!