InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Romeinse overblijfselen aan de Moezel: de streek rond Trier

Romeinse overblijfselen aan de Moezel: de streek rond Trier

Romeinse overblijfselen aan de Moezel: de streek rond Trier Romeinen in Duitsland? Ja hoor! Langs de Moezel zijn er heel wat Romeinse overblijfselen. Trier was zelfs de meest noordelijke hoofdstad van het West-Romeinse Rijk en de Rijn vormde de versterkte noordgrens van het immense imperium. Trier kent iedereen en vele mensen hebben Trier bezocht. Maar ook in de kleine dorpen en steden in de buurt van Trier zijn heel wat Romeinse overblijfselen. In Waldrach vind je een schitterende waterleiding en in Mehring kan je een prachtige Romeinse villa bezichtigen, net als in Longuich. De ene is een villa rustica, de andere een villa urbana.

Romeinen op de Limes

Dat de Romeinen in Trier zaten, is niet zo verwonderlijk. Immers, hun immense imperium spreidde zich uit tot Katwijk-aan-zee in Nederland, volgde daarna de Rijn in Duitsland, kwam uit bij de Donau om vervolgens een stuk van Oostenrijk, Hongarije en Roemenië te beslaan. Op deze lange grens, Limes genoemd, vind je nu nog overblijfselen van wachttorens, castalla (forten), badhuizen, palissadewallen en villa's. Ook werden er verschillende wrakken van Romeinse schepen opgegraven op het traject van de Limes. Dit doet vermoeden dat de Limes en in het bijzonder de Limes langs de Rijn werd gebruikt als belangrijke handelsroute. De Rijn werd zelfs dikwijls overgestoken en dan werd er handel gevoerd met de "barbaren".

Trier, de stad van Keizer Augusta

Het dal bij Trier had een belangrijke strategische functie voor de Romeinen, nadat ze er de Gallische stam de Treveri hadden verslaan. Tussen 17 en 12 voor Christus stichtte keizer Augustus de stad Augusta Treverorum, het huidige Trier, waar het hoofdkwartier van het Romeinse leger werd gevestigd. Rond de stad werd een groot netwerk van wegen aangelegd, waaraan nieuwe dorpen ontstonden. Ook een waterleiding werd aangelegd. De stad had in die tijd ongeveer dezelfde afmetingen als de stad Trier nu en het is waarschijnlijk de oudste stad van Duitsland. Vele vondsten uit de oudheid van de streek rond Trier zijn ondergebracht in het Römisch-Germanisches Museum in Keulen en in het Rheinisches Landesmuseum in Trier.

Waldrach

Waar vind je Waldrach?

Waldrach ligt op zo'n 7 kilometer ten noorden van Trier. Wanneer u in Waldrach bent, sla je in de Hermeskeiler Strasse links af, richting Ruwer. Na 100 meter weer naar links, richting Gusterath. Aan de rechterkant van de weg staat een doorsnede van een voormalige Romeinse waterleiding.

De Romeinse waterleiding

Eind eerste, begin tweede eeuw legden de Romeinen een ondergrondse waterleiding aan. Deze waterleiding, zo'n 13,4 kilometer lang, leidde het water van Ruwer naar Augusta Treverorum, het huidige Trier. Het was een lang, met zandsteen versterkt kanaal. Niets bijzonders zal je zeggen, maar voor die tijd was het een staaltje van technisch vernuft. De Roemer Ruwer-Wasserleitung is gereconstrueerd op basis van vondsten die werden gedaan tijdens wegwerkzaamheden. Over het model staat een houten constructie met tal van informatieborden.

Mehring, Longuich en Fell

Waar vind je Mehring?

Zo'n 10 kilometer ten noorden van Trier. Longuich ligt nog een beetje hoger, maar ook op de rechteroever van de Moezel. Fell ligt iets verder van de Moezel af, eveneens op de rechteroever.

De villa rustica van Mehring

Rond Augusta Treverorum, nu Trier, lag een dicht netwerk van oude wegen. Wanneer je de brug over de Moezel oversteekt, kom je op de rechteroever in een nieuwbouwwijk, de Romeinse villa rustica tegen. Het gaat hier om een reconstructie van een Romeinse villa uit de 2de eeuw. Een villa rustica is een plattelandsvilla, in tegenstelling tot een villa urbana, wat een stedelijke villa was. Zo'n villa vind je in Longuich. Het is jammer dat de villa van Mehring zich op zo'n lelijke locatie bevindt, maar voor de liefhebbers van de oudheid geeft het toch een goed idee van hoe de Romeinen vroeger leefden.

De villa urbana van Longuich

In Longuich, zo'n half uurtje verder, ligt eveneens een Romeinse villa uit de 2de eeuw, de villa urbana. Deze stedelijke villa ligt midden in de wijngaarden. Het badhuis werd gereconstrueerd. Het huidige Longuich werd rond het jaar 100 gesticht en is van Romeins-Keltische oorsprong. Toen heette het Longus vicus, lang dorp. In 1986/1987 werd dit dorp tot mooiste dorp van Rheinland-Pfalz uitgeroepen.

Pölich

Waar ligt Pölich?

Pölich ligt zo'n 15 kilometer ten noorden van Trier, iets boven Mehring. Pölich ligt zowel op de linker- als op de rechteroever van de Moezel.

Waterleiding en Romeinse weg

In het dorpje Pölich, in de buurt van de kerk, ligt nog een stuk van de Romeinse waterleiding. Op de andere oever, in de buurt van de uitkijktoren Fünf-Seen-Blick en de hut aan de D2 kan je een eindje wandelen over een voormalige Romeinse weg.

Fell

In het Romeinse tempelcomplex op de Burgkopf bij Fell stond een met dakpannen gedekte tempel uit de 2de eeuw, en rond 370 werd daar een gaanderij met een dak van leisteen omheen gebouwd.
Gerelateerde artikelen
Romeinse overblijfselen aan de Moezel: Neumagen-DhronRomeinse overblijfselen aan de Moezel: Neumagen-DhronWie Romeinen zegt, denkt vooral aan Italië, Spanje, Frankrijk. Men denkt dan minder aan een land als Duitsland. En toch…
Villa van Hadrianus of Villa AdrianaDe Villa van Hadrianus, ook wel bekend als de Villa Hadriana, ligt zo'n 30 kilometer verwijderd van Rome in de buurt van…
Porta Nigra: Romeinse poort in de stad TrierPorta Nigra: Romeinse poort in de stad TrierHet bekendste overblijfsel uit de Romeinse tijd staat in de stad Trier in Duitsland. De Porta Nigra is een indrukwekkend…
Fietsen langs de MoezelLangs de Moezel fietsen is een ontspannende aangelegenheid. De lengte van de Mosel-Radweg is zo'n 300 kilometer en begin…
Viehmarktthermen in Trier, DuitslandViehmarktthermen in Trier, DuitslandAanvankelijk dacht men dat Trier beschikte over twee thermen uit de Romeinse tijd. Tijdens de bouw van een ondergrondse…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Estrella Ontour, Pixabay
  • ANWB - Wandelgids Moezel
  • ANWB actief Eifel - Moezel
  • Wikipedia
  • Wikipedia Images

Reageer op het artikel "Romeinse overblijfselen aan de Moezel: de streek rond Trier"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 12-10-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Duitsland: Romeinen
Schrijf mee!