InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Porta Nigra: Romeinse poort in de stad Trier

Porta Nigra: Romeinse poort in de stad Trier

Porta Nigra: Romeinse poort in de stad Trier Het bekendste overblijfsel uit de Romeinse tijd staat in de stad Trier in Duitsland. De Porta Nigra is een indrukwekkende toegangspoort die midden in de stad Trier staat. Je kunt deze poort bezichtigen aan zowel de binnen als buitenzijde.

Hoe kwam de Porta Nigra aan zijn naam

In de stad Trier in Duitsland staat de Romeinse poort de Porta Nigra genaamd. Deze poort heeft zijn naam te danken aan zijn kleur. Uit het Latijn vertaald betekend Porta Nigra ‘zwarte poort’. Oorspronkelijk hadden de stenen een lichte kleur maar door verwering en afzetting van roet op de stenen kregen deze een zwart grauwe kleur in de loop van de eeuwen. In de middeleeuwen kreeg de poort daarom de naam Porta Nigra.

De bouw van de Porta Nigra

De Porta Nigra stamt uit de Romeinse tijd en is omstreeks 190 n. Chr. gebouwd. Toen Trier nog een klein dorp was hebben de Romeinen die er toen woonden een grote muur om de stad heen gebouwd voor bescherming van de stad. In deze muur werden toen vier stadspoorten gebouwd, de Porta Nigra is de enige van de vier die is overgebleven. Het was de noordelijke poort van de vier.

De Porta Nigra is 36 meter lang, 23 meter breed en 30 meter hoog. De stadspoort heeft twee doorgangen van allebei 7 meter hoog. Een van doorgangen diende om de stad in te gaan, de ander om er uit te gaan.

De Porta Nigra is van grote blokken zandsteen gebouwd, deze werden opgestapeld wat een hele klus was omdat de blokken goed moesten passen op elkaar zodat het een stevig gebouw werd. De blokken werden niet aan elkaar gemetseld maar met doken vastgezet aan elkaar.

In de middeleeuwen toen ijzer veel geld waard was werden de klemmen ’s nachts gestolen. Om het gebouw niet in te laten storten werd later cement op de poort aangebracht waar de klemmen hebben gezeten.

De Porta Nigra nu

De Porta Nigra staat nu midden in de stad Trier. Als je door de hoofdwinkelstraat loopt kom je zo aan het eind bij de Porta Nigra. Je kunt onder de poort doorlopen en tegen een kleine betaling kun je ook in de poort een kijkje nemen.
© 2007 - 2019 M_vermaat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Porta Nigra: Romeinse poort in de stad Trier"

Infoteur: M_vermaat
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!