InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Toscane; Pisa stad vol cultuur

Toscane; Pisa stad vol cultuur

Kinderen die net een paar jaar op school zitten tot mensen met een zeer respectabele leeftijd kennen allemaal Pisa. De stad in Toscane van Italië waar de scheve toren staat. Deze toren wordt echter omringd door prachtige gebouwen, tuinen en andere bezienswaardigheden. Dit artikel gaat dan ook over al het moois van deze stad, anders dan de scheve toren.

Algemeen

Op 8 km van de westkust in het Italiaanse Toscane ligt de stad Pisa. Omringd (bijna helemaal) door stadsmuren wordt deze universiteitsstad met ongeveer 10.000 inwoners door de rivier de Arno in tweeën gedeeld. Het noordelijke deel is de Borgo Stretto en het zuidelijke deel de Corso Italia.

Geschiedenis

Pisa, al meer dan 2.500 jaar oud, behoorde ooit tot de meest noordelijke van de steden van de Etrusken en werd later een Romeinse stad.

In de Middeleeuwen bloeide Pisa, in de 11e eeuw was zij op haar best. De Arabieren bij Palermo werden in 1063 verslagen, waardoor Pisa zich onoverwinnelijk achtte. Pisa organiseerde zich als een commune, georiënteerd op de zeehandel. Pisa was gedurende de 11e en 12e eeuw keizersgezind, dus behoorden tot de Ghibbelijnen (de pausgezinden waren de Welfen)

Wanneer de macht van de keizer in de 13e eeuw ineen stort, begint ook het verval van Pisa. Lucca en Florence worden steeds sterker vanuit land, Genua wordt dat vanuit zee (in 1286 wordt de vloot van Pisa verslagen). In 1406 komt de stad definitief onder het beheer van de Florentijnen.

In deze stad zijn geboren:
  • Galileo Galileï, geboren in 1562; een natuur- en sterrenkundige. Studeerde aan de universiteit van Pisa, maar heeft er nooit gedoceerd. Hij ontdekte de 4 manen van Jupiter, de schijngestalte van Venus, alsmede de zonnevlekken. Hij stierf in 1642.
  • Antonio Pacinotti, geboren in juni 1842; een fysicus. Hij stierf in 1912.

Bezienswaardigheden

Op het plein der Wonderen (Campo dei Miracoli) staan de gebouwen die centraal staan in het menselijk leven:

Kathedraal - Duomo Santa Maria

De bouw van één van de mooiste Italiaanse kathedralen is begonnen in 1064. De afrondende architect was Rainaldo, eerder was de bouw in handen van Buscheto. Zoals eerder is aangegeven hebben de beste architecten deze gebouwen op het plein ontworpen, waardoor een mengeling van stijlen is ontstaan (uiteindelijk de Romaanse stijl. De kapitelen en ornamenten zijn klassiek, inlegwerk is Byzantijns en het beeldhouwwerk aan lijsten is Romaans.

De buitenkant van de dom is bekleed met wit marmer en kleurrijke mozaïeken. De binnenkant is een typisch voorbeeld van de Pisaans Romaanse architectuur. De vijf schepen worden gedragen door machtige zuilen, die uit één stuk zijn gemaakt, en de bogen zijn van wit en donker marmer. De oorspronkelijk vloer in cosmatenwerk (mozaïek in geometrische figuren gelegd) is nog maar gedeeltelijk te zien.

De preekstoel dateert uit de 14e eeuw, gemaakt door Giovanni Pisano. Het staat boven een groep beelden van onder andere de “Vier kardinale deugden”; rechtvaardigheid, matigheid, sterkte, en vooruitziendheid. Het geheel wordt gedragen door 12 marmeren zuilen. Na een brand in de 16e eeuw is de kerk opnieuw ingericht. Ook nu weer staan er prachtige beelden en is er een met goud bewerkt plafond.

De dom werd in 1118 door de toenmalige paus Gelasio II ingezegend.

Scheve Toren

Zie artikel Toscane; Pisa en zijn scheve toren

Baptisterium - doopkapel

In 1153 is begonnen aan de bouw van de doopkapel, in Romaanse stijl. Ook hier is de preekstoel van een Pisano, maar nu van Nicolo. Van het soort preekstoelen als in de doopkapel zijn er maar 4 in heel Italië (er is een preekstoel van zijn hand te zien in de dom Siena, zijn zoon Giovanni maakte er één voor de dom van Pisa en één voor Pistoia).

Het doopbekken is zoals gebruikelijk een achthoek, er zijn 16 panelen op aangebracht die rijkelijk met ivoor zijn ingelegd.

Begraafplaats - Camposanto

Dit is een imposant gebouw uit de 13e eeuw met een 130 meter lange gevel. De gangen rondom de binnentuin dateren uit de 14e / 15e eeuw. Tijdens de 2e Wereldoorlog is wegens een beschieting een groot deel van de fresco collectie verloren gegaan. Wat nog over is, is overgebracht naar de noordelijke vleugel. Hier zijn nog onder andere te zien; De Triomf van de Dood en een groot Laatste Oordeel.

De verhalen gaan dat de aarde hier op deze begraafplaats afkomstig is van kruistochten van 1203 naar de Golgotha. Verder wordt er verteld dat een gestorvene hier binnen enkele dagen alleen nog maar een skelet is. Veel bekende inwoners van Pisa hebben hier hun laatste rustplaats.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Piazza dei Miracoli in PisaPiazza dei Miracoli in PisaHet Piazza dei Miracoli is een beroemde trekpleister in Pisa, Toscane. Door onder andere de toren van Pisa trekt dit ple…
Een beknopt overzicht van PisaEen beknopt overzicht van PisaDe stad Pisa is de hoofdstad van de Provincie Pisa. Pisa kende zijn economisch hoogtepunt in de 12de en 13de eeuw wat re…
Toscane; Florence, Gate of ParadiseTegenover de mooie Dom van Florence staat het Baptisterium oftewel doopkapel. Deze kapel is ouder dan de kerk zelf en he…
Uitvinders & Galileo GalileiUitvinders & Galileo GalileiGalileo Galilei is vooral de vader van de huidige astronomie. Zijn stellingname dat de zon in het midden van ons sterren…
Toscane; Florence, de Dom of DuomoIn Florence, de beroemde kunststad, staat een kathedraal van enorme schoonheid. Men wordt verblind door de diverse kleur…

Reageer op het artikel "Toscane; Pisa stad vol cultuur"

Infoteur: Storm
Laatste update: 10-09-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!