InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Papendrecht, een dorp met stedelijk allure

Papendrecht, een dorp met stedelijk allure

Papendrecht, het dorp aan de rivier. Al ruim 900 jaar de plaats waar hard gewerkt wordt, waar men ambitieus is en de ruimte om zich heen niet graag onbenut laat. Het dorp met 'grootheidswaanzin', maar met hart voor duurzaamheid. Lees meer over het dijkdorp met stadse trekken.

Papendrecht

Geschiedenis van Papendrecht

Water trekt, al eeuwenlang. Pioniers uit Friesland immigreerden naar de vruchtbare waard in Zuid-Holland, ontgonnen het gebied, groeven sloten en legden kaders aan. De oorsprong van het dorp Papendrecht was een feit. Zo wordt er langs rivier De Merwede al ruim 900 jaar geschiedenis geschreven. Een dorp dat altijd gekentekend zal zijn met een haat-liefdeverhouding tot het water. Er werden dijken aangelegd en sloten gegraven om het water buiten het dorp te houden. Maar de vissers uit Papendrecht deden eveneens goede zaken door uitstekende zalm en steur uit de rivier te vissen. Door het immer aanhoudende gevecht tegen het water, ontwikkelde zich bovendien een nieuwe tak van industrie, de sterke Papendrechtse weg- en waterbouw. En die staat als een huis.

De groei van Papendrecht

Die uitbreidingsdrift is kenmerkend voor Papendrecht. Waar het dorp aan zuid- en noordkant wordt begrensd door rivieren, snelwegen en Betuwelijn, is de braakliggende ruimte tussen Papendrecht, Alblasserdam en Sliedrecht de laatste tientallen jaren in een snel tempo benut door het scheppen van woonruimte en industrieterreinen. Maar ook binnen in het dorp heeft men niet stilgezeten. Papendrecht bestaat uit vier karakteristieke wijken, met verschillende scholen en winkelcentra. Het gedateerde winkelcentrum De Meent werd in 2003 volledig omgebouwd tot een nieuw winkelgebied met een heuse passage, 20.000 m² winkeloppervlakte en verschillende parkeergarages. Het was een van de zes genomineerde winkelcentra voor de prestigieuze NRW Jaarprijs 2008 en blijkt een ware trekpleister te zijn voor bezoekers vanuit de andere Drechtsteden. Verdere bezienswaardigheden zijn het Museum voor Moderne kunst en het Museum Dorpsbehoud Papendrecht. Stichting Dorpsbehoud is tevens eigenaar van de Muziektent in het centrum van het dorp, waar in de zomermaanden sprankelende concerten worden gehouden. Tot slot zijn de karakteristieke dijkhuizen aan de straten Kraaihoek en Kerkbuurt de moeite waard. Je waant je terug in de tijd op het sfeervolle kerkpad bij de Grote Kerk van het uit de kluiten gegroeide dijkdorp met zn typische lintbebouwing.

Papendrecht en haar ondernemers

De industrie in Papendrecht groeit. In 1927 werd het bedrijf Maatschappij voor Vliegtuigbouw Aviolanda NV gebouwd in Papendrecht. Tegenwoordig is dat Fokker Technologies, een leverancier van lichtgewicht delen en elektrische systemen voor de lucht- en ruimtevaartindustrie. Onlangs sloten gemeente en Fokker een belangrijke samenwerkingsovereenkomst als basis voor toekomstige ontwikkeling en stimulans voor de werkgelegenheid, waarin ook aandacht gegeven wordt voor het gebruik van het naastgelegen terrein, het Slobbengors, als groen en recreatief gebied. Dat is kenmerkend voor het Papendrechtse ondernemerschap: ambitieus en met oog voor duurzaamheid. Papendrechters zijn nuchter en harde werkers. De ledenlijst van de OVP, Ondernemingsvereniging Papendrecht, blijkt een dwarsdoorsnede van ondernemend Papendrecht. Van automatisering, bouw-, productie- en handelsbedrijven tot makelaardij en ondernemingen in horeca en media, een groot aantal branches is in Papendrecht vertegenwoordigd.

Een kleine stad gelijk

Op de boulevard van Papendrecht komt het karakter van het dorp sterk naar voren. Allereerst is daar het uitzicht op de grote zusterstad Dordrecht. Een markant gezicht: de oer-Hollandse gevels, de Grote Kerk en de haven. Je ziet daar ook de waterbus varen, van Dordrecht naar Papendrecht en visa versa. Ook de omliggende plaatsen zijn binnen korte tijd te bereiken. Er zijn de afgelopen jaren karakteristieke woningen op het Waterhoofd gebouwd, met het sfeervol modern restaurant Willaerts met uitzicht op De Merwede en een beeldenexpositie Riverside, waar een groot aantal bekende Nederlandse kunstenaars aan meegewerkt hebben. Modern en van alle tijden. Vernieuwingsdrift en ook die eeuwenoude rivier. Officieel een dorp, maar één met stadse trekken. Zoals op Koninginnedag door de dorpsbewoners bij de befaamde muziektent wordt gezongen: Wij wonen in Papendrecht, en alles is hier echt, we zijn een kleine stad gelijk.

Papendrecht, het dorp aan de rivier

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Papendrecht, een dorp met stedelijk allure"

Infoteur: Nicolette
Laatste update: 28-01-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!