InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Dordrecht, de oudste plaats van Nederland

Dordrecht, de oudste plaats van Nederland

Dordrecht, de oudste plaats van Nederland Dordrecht is een stad, die ligt tussen de rivieren de Maas, de Noord en de Merwede. Vroeger was het een eiland (het eiland van Dordt). In 2012 kreeg Dordrecht stadsrechten. Het winkelcentrum is zeker niet het mooiste van Nederland maar daarachter gaat een oude historische stadskern schuil. Een stadskern die wel de moeite waard is en in het verleden als decor in verschillende films heeft gediend.

Dordrecht en schapenkoppen

Vroeger werd er bij de stadspoorten van Dordrecht gevraagd of je schapenvlees bij je had. Hier moesten namelijk invoerrechten over betaald worden. In de zeventiende eeuw probeerde een man een gestolen schaap Dordrecht in te smokkelen. Hij had het dier jongenskleding aangetrokken in tussen zijn eigen kinderen in de koets gezet. Bij de controle begon het schaap te blaten en werd het bedrog ontdekt. Sindsdien worden de Dordtse kinderen schapenkoppen genoemd. Kinderen die in het ziekenhuis in Dordrecht geboren worden krijgen dan ook een schaap als knuffel cadeau.

Hoe dichter bij Dordt...

Jan en Cornelis de Witt

Deze twee broers werden in Dordrecht geboren. Cornelis werd zelfs burgemeester van Dordrecht en lid van de Staten van Holland en West-Friesland. Hij werd ook bekend als luitenant-admiraal van de beroemde Michiel de Ruyter. Jan de Witt was naast staatsman een zeer gewaardeerde wiskundige. Beide broers werden vals beschuldigd van verraad, gemarteld, gedood en gruwelijk verminkt door de bevolking van Den Haag. Eén van de meest beschamende gebeurtenissen uit onze Nederlandse geschiedenis. Aan de Visbrug is een groot bronzen standbeeld van de beide broers te vinden.

Dordt in het Stoom

Het belangrijkste evenement in Dordrecht is zonder meer Dordt in het Stoom. Dit wordt één keer in de twee jaar gehouden en is één van de grootste stoomevenementen van Europa. Stoomtreinen, stoomschepen, stoommachines en stoomwerktuigen, de historische binnenstad staat er drie dagen lang vol mee. In 2015 werd de eerste Koningsdag van koning Willem-Alexander gevierd, in Dordrecht. Ook hierbij speelde de Merwede, de Groothoofdspoort en de (stoom)schepen een grote rol.

Simon van Gijn museum

Het monumentale woonhuis van Simon van Gijn werd na zijn dood in 1922 een museum. Simon van Gijn was een verzamelaar en in zijn voormalig woonhuis worden zijn verzamelingen tentoongesteld. Het is gelegen in het historisch Stadshart aan de Nieuwe Haven.

Dordrechts Museum

Het Dordrechts museum bestaat al sinds 1842 en de collectie omvat 400 jaar Nederlandse schilderkunst. Bekende schilders zijn Aelbert Cuyp, Ferdinand Bol, Vincent van Gogh, Jan Toorop, Karel Appel, Ary Scheffer. Het museum is gevestigd aan de Museumstraat.

Biesbosch

Het Nationaal Park de Biesbosch is een uniek recreatiepark waar het mooi wandelen en varen is. Het ligt aan de rand van Dordrecht. Picknickplaatsen, ligweide, speeleiland en zwemvijver zorgen voor veel vertier in de zomer. Ieder jaar wordt hier de “Dag van Mens en Dier”gehouden. Dit evenement trekt rond de tienduizend bezoekers en vooral paarden voeren hier de boventoon met veel keuringen en shows. De dag staat in het teken van dieren en plezier.

Architectuur

Dordrecht heeft zo'n duizend rijksmonumenten. De oude panden aan de kade, de Grote Kerk, het stadhuis en de Groothoofdspoort zijn zeker een bezoekje waard.

Dordrecht in de film

Het mooie havencentrum van Dordrecht is diverse malen het decor van speelfilms geweest. Zwartboek, Who Am I, Kruimeltje, Pietje Bell, Soldaat van Oranje en de tv-serie Het wassende water zijn allen gedeeltelijk opgenomen in Dordrecht.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tpsdave, Pixabay
  • http://dordrechtfestivals.nl/
  • http://www.dordt.nl/stad/geschiedenis/legenden/dichterbij.htm
  • http://www.idordt.nl/speelfilms-in-dordrecht
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Dordrechts_Museum

Reageer op het artikel "Dordrecht, de oudste plaats van Nederland"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 30-12-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!