InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > De stad Rheine; over de Nederlandse grens met mooie omgeving

De stad Rheine; over de Nederlandse grens met mooie omgeving

De stad Rheine; over de Nederlandse grens met mooie omgeving Rheine is een stad, niet ver over de Nederlandse grens aan de A1 richting Osnabrück. De stad is gelegen aan de rivier de Eems en heeft een interessante historie en een prachtig natuurgebied. Loop eens over het marktplein en ontdek de historische hoekjes. Na een bezoek aan de stad is het erg leuk om het recreatiegebied met kleine dierentuin Bentlage te bezoeken wat aan de rand van de stad ligt. Maar pas wel op voor de los lopende aapjes.

Ligging

De stad Rheine is gelegen in de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Hier wonen in 2018 rond de 75000 inwoners. Gelegen aan de rivier de Eems. Er worden hier regelmatig leuke feesten gevierd en het gebied is in trek bij Nederlanders. De fietsbus neemt fietsers mee in de zomer naar de omliggende plaatsen. Men kan hier winkelen en wandelen.

Historie en Cultuur van Rheine

Rheine heeft een interessante geschiedenis. Op 15 augustus 1327 verleende Lodewijk de tweede, Bisschop van Münster en Landgraaf van Hessen stadsrechten aan Rheine. Tijdens de periode van de industrialisatie rond 1850 kwam de stad tot bloei. De stad groeide vooral door de uit Twente overgekomen textielindustrie alsmede door de zoutwinning. De ligging van deze stad aan de Eems is bijzonder mooi. Er is veel aandacht geschonken aan de historie en de cultuur van deze stad.

Marktplein

Het marktplein draagt ook nu nog het karakter van een middeleeuwse stad. Het plein is omgeven door oude koopmanshuizen en er zijn nu talrijke bistro's en restaurants.Van hier kan men via het voetgangersgebied door de stad slenteren en aardige boetiekjes bezoeken.

St. Dionysiuskerk

De bouw van deze katholieke parochiekerk nam maar liefst 120 jaren in beslag. Het is een laatgotische hallenkerk met een waardevol interieur.De kerk dateert uit 1520.

Het Kannegieterhuis

Dit mooie koopmanshuis werd aan het einde van de middeleeuwen over de stadsgracht heen gebouwd. In het oude pand is nu het stadsarchief gevestigd.

Het Sträterische huis

Een van de mooiste en statige oude huizen van de stad werd rond 1800 gebouwd en deze werd lang als modernste en voornaamste huis van Rheine beschouwd.

Nepomuk standbeeld

De originele brug uit 1691 met zijn gemetselde pijlers werd in 1980 vervangen door een betonnen constructie. Hier stond het standbeeld van de heilige Johannes Nepomuk maar dit werd vernield in de tweede wereldoorlog. Thans is een kopie geplaatst, terwijl het gerestaureerde originele beeld gedateerd uit 1735 zich in het stadsmuseum bevindt.

De Bönekerskapel

Deze kapel werd in 1484 geschonken door de toenmalige gouwgraaf Johannes Grüter en was bestemd voor de armlastige en zieke burgers van de stad.

Het oude stadhuis

Het oude stadhuis was oorspronkelijk een klooster van de Franciscanen. Het dateert uit 1662. Tot 1811 bevond zich aan de nu open achterkant de kloosterkerk. Momenteel wordt het gebouw gebruikt door gemeentelijke instanties.

Het Falkenhof- Museum

Het stadsmuseum vormt samen met de mooi aangelegde tuin een geheel. In het museum vindt men, archeologische vondsten, een wapenverzameling, schilderijen van met Rheine verbonden schilders en kunstvoorwerpen van de 14e tot de 20e eeuw.

Fietsroutes vlak over de grens

Vanaf de oevers van de Eems lopen wandel- en fietsroutes naar het recreatiegebied Bentlage.
Hier bevinden zich drie routes:
  • De zoutroute
  • De cultuurroute
  • De natuurroute

Bentlage iets buiten de stad gelegen

Reeds in de middeleeuwen werd zout gewonnen in Bentlage. Hoe dit in zijn werk ging kun je zien als je van de zoutziederij wandelt naar het klooster Bentlage. De middeleeuwse gebouwen van de Kruisheren herbergen een museum waar relikwieën van Europese betekenis worden tentoongesteld. Tentoonstellingen, concerten, lezingen en symposia worden hier verzorgd. Op het terras aan de Eems is het goed vertoeven met een drankje.

Natuurdierenpark

Het Natuurdierenpark is zeker een bezoek waard. Vrij rondvliegende ooievaars zijn hier te zien en tevens lopen ook apen vrij rond in dit eerste apenbos van Duitsland. Het dierenpark is het gehele jaar geopend. Ook zie je pinguins die dicht bij de mensen komen en het is grappig om deze dieren zo vrij te zien. Het park is niet erg groot maar heeft wel veel variatie en is erg leuk om met kinderen te bezoeken. Naast het natuurdierenpark is een gedeelte waar apen vrij rond lopen. Maar deze zijn heel brutaal dus moet je goed op je spullen passen want regelmatig zie je een aap met een fototoestel er vandoor gaan.

Recreatiegebieden rond Rheine

  • Stadspark
  • Walshagenpark
  • Waldhügel

Het Stadspark

Het Stadspark zowel als het Walshagenpark bevatten een speeltuin, mini-golfbaan en mooie wandelpaden. In het stadspark worden iedere zondag stadspark concerten gegeven in de periode van mei tot september. In deze omgeving heeft men aan ruimte geen gebrek. Alles is royaal. Ook de Waldhügel is een bezoek waard. Hier groeien 900 verschillende planten. Er zijn mooie wandelingen te maken en vanaf twee uitzichttorens heb je een schitterend uitzicht. Deze stad is zeker een bezoek waard en men kan hier zeker een korte of langere vakantie doorbrengen. Hotels en restaurants zijn er in overvloed. Een camping is te vinden in het nabij gelegen Salzbergen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dierenweetjes - ApenOver apen zijn er heel wat interessante weetjes te vertellen. Wist je bijvoorbeeld wat de kleinste aap ter wereld is, wa…
De rots van GibraltarVanuit het zuiden van Spanje zie je de rots van Gibraltar hoog boven het landschap uit torenen. Deze Britse kroonkolonie…
Aap: mensapen en halfapenAap: mensapen en halfapenApen: een diersoort dat in een aantal gevallen nauw verwant is met de mens. In Nederlandse en Belgische dierentuinen zij…
Rhodos, een leuk plekjeRhodos, een leuk plekjeRhodos een Grieks eiland waar heel veel over te vertellen valt. Een eiland met veel mooie en leuke plekken. Rhodos met v…
Kansrekening: de stelling van de typende apenKansrekening: de stelling van de typende apenDe stelling van de eindeloos typende apen werd in 1913 geformuleerd door de Franse wiskundige en politicus Émile Borel (…
Bronnen en referenties
  • Brochure van Verkehrsverein Rheine

Reageer op het artikel "De stad Rheine; over de Nederlandse grens met mooie omgeving"

Reactie

Jelle, 09-07-2011 11:56 #1
Erg lezenswaardig en informatief!
Alleen mis ik wat informatie over campings en vakantiehuisjes in de buurt van Bentlage, ik hoor het graag
Met hartelijke groet,
Jelle van der Meulen Reactie infoteur, 09-07-2011
Dank voor de reactie
De informatie die in het artikel staat is afkomstig van het Verkehrsverein van Rheine en uit eigen waarneming. We gaan regelmatig winkelen en wandelen in Rheine. Er is bij het Verkehrsverein geen informatie gegeven over campings en vakantiehuisjes. Zelf wonen wij in Bad Bentheim. Daar is wel een mooi resort van de Roompot., ligt op ongeveer 16 km. afstand.
Succes met het zoeken.

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 31-12-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Vakantie in grensgebied
Reacties: 1
Schrijf mee!