InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Bad Bentheim, vakantie op korte afstand over de grens

Bad Bentheim, vakantie op korte afstand over de grens

Bad Bentheim, vakantie op korte afstand over de grens Bad Bentheim is een klein stadje, schilderachtig gelegen op een afstand van 10 kilometer van de Nederlandse grens. Het bezit o.a. een mooie Burcht en veel fiets- en wandelroutes. Gedurende het hele jaar vinden er activiteiten plaats. Omdat deze stad tevens een kuuroord is zijn er veel mogelijkheden om te ontspannen en relaxen. Het nabijgelegen vakantiepark de Roompot is bijna het gehele jaar door bezet. Er zijn huisjes te huur voor een midweek, week-end of hele week.

Bad Bentheim

Bad Bentheim is gelegen aan de A1 op 10 kilometer afstand van de Nederlandse grens voorbij Oldenzaal. Het is eigenlijk een klein stadje. Maar door haar bijzonder mooie ligging en prachtige omgeving is deze plaats heel geschikt voor een korte vakantie of een lang week-end weg. De plaats wordt gedomineerd door de Burcht en door de oude karakteristieke panden in het oude centrum.

In 1974 is de gemeente Bentheim ontstaan uit een samenvoeging van de Gemeenten Bentheim, Gildehaus, Sieringhoek en Bardel. Door deze samenvoeging is het een gemeente geworden met een groot grondgebied. De gemeentegrens is maar liefst 49 kilometer lang. In 1979 werd het woord "Bad" toegevoegd vanwege het aanwezige Kuuroord.

De Burcht

In een officiële oorkonde uit de 12e eeuw wordt de regio rondom Bad Bentheim al aangegeven als een gebied waar de graven het voor het zeggen hebben. Het imposante Kasteel is het symbool van de stad en al van veraf te zien. Wanneer je het Kasteel bezoekt dan kom je eerst op de oude binnenplaats. Hier zie je de "Herrgott van Bentheim". Dit is een stenen kruisbeeld en het oudste teken van christelijke beschaving in de regio. Het kasteel is opgebouwd uit zandsteenblokken.

Achter de dikke kasteelmuren zie je de geschutstoren met rosmolen, de Kruittoren en de onderaardse kerkers. Ook is er de oude alchimistenkeuken waar je jezelf middels een video in de tijd van heksen en tovenaars waant. Een schitterende ontvangstsalon, een slaapkamer in rococostijl en een slotbibliotheek zorgen ervoor dat je jezelf werkelijk in de middeleeuwen waant.

Open lucht theater

Bad Bentheim bezit ook een open lucht theater gelegen in de voormalige steengroeve met een natuurlijk decor van rotsen.
In de zomermaanden worden hier toneelvoorstellingen gegeven, niet alleen voor volwassenen maar ook specifiek voor kinderen.

Het oude centrum

Het oude stadscentrum is klein en bestaat uit smalle straten en stegen met kleine winkeltjes en galerieën. Rondom de Burcht zijn diverse terrassen en restaurants, waar veel vakantiegangers en dagjesmensen neerstrijken. Het Slotpark is een mooi wandelgebied midden in het centrum en gelegen aan de voet van de Burcht. Hier vind je ook het grote parkeerterrein waar tevens enige voorzieningen zijn aangebracht voor campers. Vanaf diverse punten in het stadje heb je een mooi uitzicht op de uitlopers van het Teutoburger Wald. In het centrum is tevens het kantoor van de plaatselijke VVV gevestigd waar uitgebreide informatie en wandel- en fietskaarten beschikbaar zijn. Opvallend is dat veel mensen proberen om Nederlands te spreken in dit grensgebied. Als Nederlander voelt men zich hier beslist welkom.

Zandsteen

Veel van de oude huizen in het centrum en ook de kasteelmuren bestaan uit zandsteen. Het Bentheimer en Gildehauser zandsteen werd veel toegepast in Nederland o.a. bij de bouw van het Paleis op de Dam in Amsterdam. Ook veel Nederlandse kerken werden gebouwd of verfraaid met dit zandsteen. Voor het aanbrengen van familiewapens werd zandsteen vaak gebruikt bij de Twentse Havezaten.Thans is er een zandsteenmuseum waar regelmatig tentoonstellingen gehouden worden door kunstenaars die dit materiaal ook nu verwerken.

Kuuroord

Al meer dan drie eeuwen is Bad Bentheim een kuuroord. De bekendheid heeft de plaats te danken aan de zout en zwavelbaden. De historie verhaalt van een sage waarbij gewonde herten en andere zieke dieren zich in de geneeskrachtige modder wentelden en genazen van hun wonden. Daarna gingen de boeren ditzelfde doen met hun vee met hetzelfde resultaat. Ook Koningin Emma bezocht diverse malen de geneeskrachtige bronnen, evenals vele andere vooraanstaande personen. Heden ten dage kun je in het kuuroord wellness en beauty behandelingen ondergaan. Sauna, solarium, modderbaden, massagebehandelingen zijn allemaal mogelijk samen met het warme zout- en/of zwavelhoudende water van het zwembad.

De Ostmühle van Gildehaus

Deze molen is ontstaan in 1750 en wordt door vrijwillige molenaars bedrijfsklaar gehouden. Als het graan gemalen is dan wordt het meel te koop aangeboden en in het naastgelegen bakhuis wordt dan ook steenovenbrood gebakken In Gildehaus kan ook een bezoek gebracht worden aan het Geologisch Openluchtmuseum waar diverse steensoorten te bewonderen zijn. Hier kan men ook nog zien hoe in vroegere jaren het zware vervoer van het zandsteen met wagonnetjes geregeld werd.

Fiets en Wandelgebied

Deze regio is een fietsparadijs met maar liefst 550 kilometer, deels vrijliggende fietspaden. Deze liggen verspreid door het oude Graafschapgebied en zijn soms grensoverschrijdend naar het Twentse land. Met een lengte van 220 kilometer is de Grafschafter Fietsenroute de langste fietsroute in deze regio. Fietsen door het Bentheimer Wald en langs de Dinkel, de Vecht of het Gildehauser Venn is een waar genoegen. In de zomermaanden rijdt hier de fietsenbus wat het mogelijk maakt om wat verder in de Grafschaft weg te gaan en dan met de bus terug te keren.

Verblijven in Bad Bentheim

In het stadje maar ook in de directe omgeving zijn een groot aantal hotels te vinden in alle prijsklassen. Maar het is ook mogelijk om een huisje te huren op het Roompot resort dat op twee kilometer van het centrum gelegen is.

Naast fietsen kun je hier ook hele mooie wandelingen maken. In het hele gebied, door bossen en langs weilanden zijn wandelingen uitgezet. Een 5000 ha. groot bos ligt bij het Kuurcomplex waar de wandelaar uren rond kan dwalen in de vrije natuur. In alle jaargetijden is het hier heerlijk om te vertoeven en te kijken naar vogels, konijntjes en hazen. Een enkele maal heeft men het geluk een ree of hert te zien, hetgeen mogelijk is omdat het gebied rustig en niet zo dichtbevolkt is.

Evenementen die jaarlijks plaatsvinden

  • Lampionfeest
  • Internationale vlooienmarkt
  • Tocht met oldtimers
  • Kerstmarkt tijdens de advent
  • Nachtwandelingen met de nachtwaker
  • Gourmetfeest
  • Wijnfeest met optocht
  • Middeleeuws ridderspektakel
  • Schützenfest

Omdat er in Bad Bentheim zoveel verschillende activiteiten zijn gedurende het hele jaar is het goed om de kalender in de gaten te houden. De plaatselijke VVV verstrekt graag informatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bad Iburg is historisch interessant met sportmogelijkhedenBad Iburg is historisch interessant met sportmogelijkhedenBad Iburg is een klein maar indrukwekkend mooi stadje gelegen aan de rand van het Teutoburgerwald. Men kan eindeloos wan…
De Roompot, veelzijdige vakantieparkenDe Roompot, veelzijdige vakantieparkenDe Roompot vakantieparken zijn zowel in Nederland als daar buiten erg populair. Een mid- week samen met familie of een l…
De Maasduinen natuurgebied in LimburgIn het uiterste noorden van Limburg ligt het natuurgebied de Maasduinen (4200 ha, waarvan Staatbosbeheer 800 ha beheert)…
Wandelen en Fietsen in het Overijssels VechtdalHet Overijssels Vechtdal is een prachtig gebied, met vele verschillende landschappen. Om het Overijssels Vechtdal optima…
Duitsland, Teutoburger WaldNiet zo heel ver bij Enschede vandaan begint het Teutoburger Wald. Over de kam van dit bos loopt een wandelroute van 170…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bad_Bentheim
  • Informatie/Accomodatiegids van Bad Bentheim.

Reageer op het artikel "Bad Bentheim, vakantie op korte afstand over de grens"

Reactie

Jan Kempkens, 23-07-2013 01:33 #1
Geachte mevr, / Mijnheer
In september a.s. bezoeken wij Deurningen. Graag willen wij grensoverschrijdend de omgeving van Bad Bentheim per fiets verkennen, kunt u mij vertellen waar wij de fietsroutekaarten kunnen bemachtigen?
Vriendelijke groet.
J. Kempkens Reactie infoteur, 23-07-2013
Geachte Heer,
Dank voor uw reactie. Leuk dat u Bad Bentheim gaat bezoeken. Midden in het stadje vind u de VVV. iets tegenover de Burcht. Daar kunt u zowel fiets- als wandelkaarten kopen. Let ook op de feesten in September. Op diverse plaatsen zijn leuke evenementen rond die tijd. Ook kan het zijn dat de fietsbus dan nog rijdt en dan is het helemaal gemakkelijk om diverse plaatsen te bezoeken.
Ik wens u een hele fijne vakantie in een schitterende omgeving.
Met vr. groet,
Celientje1.

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 21-07-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Vakantie in grensgebied
Reacties: 1
Schrijf mee!