InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Nordhorn is een stad om te winkelen met cultuur en natuur

Nordhorn is een stad om te winkelen met cultuur en natuur

Nordhorn is een stad om te winkelen met cultuur en natuur Nordhorn is gelegen direct aan de grens van Nederland met Duitsland. Gaat men bij Denekamp de grens over naar Duitsland dan is Nordhorn de eerste plaats die men tegen komt. Het is een gezellige stad waar je een mengeling van Nederlands en Duits hoort spreken en waar je heerlijk kunt winkelen. Regelmatig zijn er in Nordhorn leuke evenementen die zowel door Duitsers als door veel Nederlanders bezocht worden. In december is er een prachtige kleine kerstmarkt en gedurende het hele jaar zijn er festivals.

Geschiedenis van Nordhorn

Nordhorn bestaat al meer dan 625 jaar. Tot ver in de negentiende eeuw was het een kleine stad die hoofdzakelijk diende als overslagplaats voor het Bentheimer Zandsteen. Vanaf 1839 deed ook hier de textielindustrie zijn intrede en daarna groeide het aantal inwoners explosief. De in geheel Europa bekende textielfabriek 'Nino' was hier gevestigd en dit bedrijf telde 6000 medewerkers. De algemene achteruitgang van de textielindustrie in het begin van de tachtiger jaren heeft ook in Nordhorn diepe sporen achtergelaten. Toch is het een bloeiende stad met veel winkels en aardige bezienswaardigheden en veel aandacht voor kunst en cultuur. De ligging van deze stad aan de Vecht geeft vele mogelijkheden op toeristisch gebied. De stad wordt wel de Waterstad in het groene gebied genoemd en heeft anno 2017 ongeveer 53.500 inwoners.

Musea

  • Stadsmuseum Povelturm
  • Scheepvaartmuseum
  • Alte Weberei

Stadsmuseum Povelturm

In de toren vindt men het museum waar men kan leren over de totstandkoming van de middenstandindustrie en de dienstverlening. Boven heeft men onder het glazen dak een prachtig uitzicht over het landschap.

Alte Weberei

De Alte Weberei is het culturele centrum van de stad en hier worden regelmatig concerten gegeven en klassieke en moderne theaterproducties.

Evenementen

  • Nordhorner Oktober
  • Mei en Herfstkermis
  • Nordhorn kijkt en lacht
  • Moonlight shopping
  • Kerstmarkt

Nordhorner Oktober vindt plaats in de binnenstad van Nordhorn en omvat een uitgebreid amusementsprogramma voor groot en klein. De kermis vindt ieder jaar plaats op de Neumarkt en ter afsluiting is er een groot vuurwerkspektakel. In het eerste weekend van september vindt het festival 'Nordhorn kijkt en lacht' plaats. Zestig clowns, tovenaars, muzikanten en acrobaten laten zich zien bij het Internationaal Straatcultuurfestival in Nordhorn. Leuk om te bezoeken voor oud en jong. Op de eerste zaterdagavond van november kan men moonlight shoppen. Vuurkorven en fakkels verlichten de winkelstraten en in de vecht drijven ontelbare drijfkaarsjes. De kerstmarkt gedurende de maand december trekt bezoekers van heinde en ver en is gezellig met mooi versierde kraampjes en lekkernijen.

Winkelpromenade

Er is een voetgangersgebied waar vele winkels zijn. Vooral de kledingindustrie is hier sterk vertegenwoordigd. Naast de grotere zaken zijn er ook, vooral in de zijstraten veel leuke boetieks met allerlei producten. Tevens is er een overdekte winkelgalerij. Na het winkelen kan men terecht in de vele restaurantjes en lunchrooms voor een hapje en een drankje.

Pier 99

Veel mensen uit Nordhorn maar ook uit de omgeving vanuit Nederland gaan regelmatig lekker ontbijten ofwel Frühstucken in Nordhorn bij Pier99. Dit is een hotel-restaurant dat gelegen is aan de oevers van de Vechtesee. Men kan hier zowel in de winter als in de zomer goed terecht voor een ontbijt of brunch. In de winter brandt de open haard en in de zomer kan men plaats nemen in de serre of op het terras. Een wandeling vanaf de Vechtesee naar het centrum is mogelijk in ongeveer tien minuten. Reserveren is meestal wel noodzakelijk.

Dierentuin of Tiergarten

Nordhorn heeft een dierentuin waar meer dan 900 dieren zijn. Tevens is er een kinderboerderij. De dierentuin is het gehele jaar door geopend. De dierentuin werd bekend toen in 2004 de zeehond 'Hannes' ontsnapte die later werd teruggevonden in de Vecht. Ook is er een stadspark dat erg mooi gelegen is en waar men direct vanuit het winkelcentrum in kan lopen.

Boottochten

Boottochten over de Vecht zijn mogelijk met de waterradboot De Vechtestromer en de door zonne-energie aangedreven Vechtesonne. Bij de botenclubs zijn waterfietsen te huur. Fietsen zijn te huur bij de plaatselijke VVV.

Stadsgalerie Nordhorn

Een aparte vermelding verdient de Stadsgalerie Nordhorn. 450 vierkante meter aan expositieruimte werd ontworpen door de kunstenaar Stephen Craig. Men zet zich in voor de ontwikkeling van jonge kunstenaars. Vanaf 2000 zijn er meer dan 60 sculptuur projecten van internationale kunstenaars geplaatst over een afstand van meer dan 132 kilometer langs de rivierloop van de Vecht tot aan Zwolle.

Augusteinenklooster Frenswegen

Even buiten de stad ligt het Augustijnerklooster Frenswegen wat werd gebouwd in 1394. Thans is het een oecumenische onderwijsinstelling en ontmoetingsplaats. Het klooster wordt gebruikt voor congressen en seminars. Dit oude klooster is zeker een bezoek waard.

Winkelen

Veel Nederlanders uit het grensgebied gaan graag een dagje naar Nordhorn om te winkelen en ergens op een terras neer te strijken. De winkelstraat is voetgangersgebied en de grote merken zijn vertegenwoordigd in diverse zaken. Nordhorn is een uitstekende stad voor een dagje uit of voor een wat langer verblijf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Duits naamvallen met voorzetsels, bijv.naamwoord + toepassenDit is een beknopt overzicht van de meest belangrijke Duitse grammatica. In dit artikel worden de naamvallen, bijvoeglij…
De leukste dierentuinen net over de grens in DuitslandDe leukste dierentuinen net over de grens in DuitslandNet over de grens in Duitsland zijn een aantal dierentuinen en dierenparken te vinden die zeker de moeite waard zijn! Du…
Dierentuinen in Nordrhein Westfalen DuitslandOp zoek naar een leuk idee voor een uitstapje met kinderen voor een onvergetelijke dagtrip voor in de vakantie of weeken…
Duitse grammatica: bijvoeglijk naamwoord in het DuitsDuitse grammatica: bijvoeglijk naamwoord in het DuitsDit artikel in de reeks 'Duitse grammatica' gaat in op het bijvoeglijk naamwoord in de Duitse taal. Het Duitse bijvoegli…
Museumjaarkaart: besparen op uitstapjes met uw kinderenEr zijn vele mogelijkheden om goedkoper uitstapjes te maken met uw (klein)kinderen. Bijvoorbeeld acties, zoeken op inter…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Nordhorn
  • Uitgave van V.V.V. Nordhorn: Nordhorn Wasserstad.

Reageer op het artikel "Nordhorn is een stad om te winkelen met cultuur en natuur"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 04-07-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Vakantie in grensgebied
Schrijf mee!