InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Gronau, stad over de grens bij Enschede met mooie natuur

Gronau, stad over de grens bij Enschede met mooie natuur

Gronau, stad over de grens bij Enschede met mooie natuur Gronau is een aardige Duitse stad, gelegen vlak over de Nederlandse grens en deze stad is zeer geschikt voor een dagje uit. Heel gemakkelijk te bereiken via Enschede of Bad Bentheim. De stad is niet groot maar wel karakteristiek gelegen en er zijn aardige dingen te bezoeken. Gronau is gelegen midden in een prachtig natuurgebied. Zowel om te wandelen in de stad en in de directe omgeving is erg aangenaam. Wie wil fietsen zal ontdekken dat dit een goed startpunt is voor veel mooie tochten.

Ligging en kenmerken

Gronau was oorspronkelijk een door de graven van Bentheim en Steinfurt geregeerde plaats. Het stadsgebied werd uitgebreid in 1898 en was gelegen op het snijpunt van Nederland en de Bundeslanden Niedersachsen en Nordrhein-Westfalen. Het is een aardige stad welke vooral tot bloei is gekomen door de textielindustrie. Gronau en het stadsdeel Epe liggen midden in een parklandschap. In 1975 werden Gronau en Epe samengevoegd tot één stad. Beide stadsdelen samen hebben een inwonertal van rond de 47000. De stad is groter dan men zou verwachten maar de binnenstad is klein en overzichtelijk. In de omgeving zijn veel bossen, weilanden en veengebieden waar men heerlijk fietsen en wandelen kan.

Inselpark Gronau

Op het voormalige terrein van een spinnerij heeft men een eiland aangelegd. Hier bevinden zich de piraten- en bosspeeltuin, de piramiden, het waterlabyrint en het tuinen en watereiland. Tevens is hier ook het Rock 'n Popmuseum gevestigd. Hierin bevinden zich het jack van Elvis Presley, de dwarsfluit van Ian Anderson en nog vele andere zaken. Voor gezinnen met pubers een aanrader omdat hier ook concerten gegeven worden en diapresentaties. Ieder jaar in April komen muziekliefhebbers naar Gronau voor het grote jazzfestival. Eenmaal per maand kunnen kinderen tussen de 4 en 7 jaar hier onder leiding van een muziekpedagoge muziek maken en worden er verhaaltjes verteld.

Shoppingparadijs

terras in centrumterras in centrum
Alhoewel het centrum van Gronau niet zo groot is wordt het winkelgebied wel aantrekkelijk gemaakt door een grote afwisseling van winkels. Men kan alles van zijn gading vinden en er zijn verschillende terrassen om lekker uit te rusten. Vele restaurants serveren de typisch Westfaalse specialiteiten. Met name de Bahnhofstraße heeft diverse bars en restaurants waar men ook de internationale keuken kan vinden. In het oude Raadhuis bevindt zich het Drilandmuseum. Hier krijgt men een goed inzicht in de historie van dit gebied. Zo kan men hier nog de weefstoel bezichtigen zoals deze bij veel mensen thuis vroeger in gebruik was. De R.K. Kerk Sint. Antonius dateert uit 1913 en bevindt zich midden in het centrum van de stad.

 r.k. kerk r.k. kerk

Stads en Dierenpark

Het Stadspark is midden in de stad gelegen aan de oever van de Dinkel. Het is een zeer uitgestrekt park waar met mooi weer vele gezinnen wandelen en fietsen. Er zijn speeltuinen en er is een gratis toegankelijk klein dierenpark waar vogels, neusberen, apen, hangbuikzwijntjes en herten te bewonderen zijn. Aan de vijver staan verschillende banken waar bijna altijd wel mensen zitten die hier komen voor de dagelijkse wandeling en om een praatje met elkaar te maken.

fontein in stadspark gronaufontein in stadspark gronau

De Dreiländersee

Ten noorden van de stad bevindt zich de Dreiländersee. Hier kan men zwemmen maar ook waterfietsen en roeiboten huren. Er zijn uitgestrekte ligweiden met zandstrand. Er is een wandelmogelijkheid rond het meer van ongeveer vier kilometer. In de directe omgeving is een camping. Tevens vindt men hier een restaurant en hotel.

Klooster Bardel

Iets buiten Gronau ligt het interessante Klooster Bardel. Hier wonen nog enige monniken die nauwe banden hebben met Brazilië en er is in het klooster een museum gevestigd waar men nadere informatie kan krijgen over Brazilië en het werk wat de monniken daar verrichten. Om het klooster ligt een kloostertuin en men kan er mooie wandelingen maken. Gedurende de Kerst- en Paasdagen worden in de kapel prachtige muziekuitvoeringen verzorgd die zowel door Duitsers als door Nederlanders graag worden bezocht.

Kaffee mit Kuchen

Ook in Gronau heeft men diverse bakkers die heerlijke kaffee mit kuchen serveren. Daarnaast zijn er verschillende restaurants waar men tot laat in de morgen kan ontbijten.

Epe

Epe heeft een historisch centrum wat dateert uit de Keizertijd. Het park van Epe gelegen aan de oever van de Dinkel werd reeds in 1926 aangelegd. Er zijn veel huizen die mooi gerestaureerd zijn. Het kleine winkelcentrum is overzichtelijk en charmant. Er zijn een paar leuke terrassen en met Gronau op een afstand van slechts vijf kilometer is dit plaatsje goed te bereiken.

Fietsen

Het hele gebied leent zich uitstekend voor het maken van mooie fietstochten. De omgeving is bosrijk en omdat het gebied nogal uitgestrekt is kan men op diverse plaatsen goed terecht om te stoppen en iets te gebruiken. De plaatselijke VVV geeft brochures met fiets - en wandeltochten uit.

Openbaar vervoer

Gronau is gemakkelijk te bereiken met de trein vanaf Enschede. Ook kan men vanaf dit station met een directe verbinding naar de mooie stad Münster.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Over de grens: Nederlandse ondernemers in DuitslandOver de grens: Nederlandse ondernemers in DuitslandAls ondernemer de grens over naar Duitsland. Hoe populair is die keuze? Welke deelstaten zijn favoriet bij Nederlandse i…
Behang je muur met zelfklevend textielBehang je muur met zelfklevend textielEven snel je kamer, deur, kast of ander voorwerp opknappen? Met zelfklevend textiel verander je in een handomdraai elk e…
Goedkoop met de trein naar Duitsland reizenGoedkoop met de trein naar Duitsland reizenMet de trein een stedentrip maken naar Keulen of een weekendje Berlijn? Met de trein naar Duitsland hoeft helemaal niet…
Sieraden van textielSieraden van textielEr worden steeds meer sieraden van textiel gemaakt. Dat komt omdat het relatief makkelijk is om met het materiaal te wer…
Antsirabe, plaats met veel zout, Madagaskars derde stadAntsirabe is de derde grootste stad van Madagaskar. De stad telt meer dan 185 000 inwoners en ligt op 1500 meter hoogte.…
Bronnen en referenties
  • Verkehrsverein Gronau.

Reageer op het artikel "Gronau, stad over de grens bij Enschede met mooie natuur"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 12-11-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Vakantie in grensgebied
Schrijf mee!