InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > De rots van Gibraltar

De rots van Gibraltar

Vanuit het zuiden van Spanje zie je de rots van Gibraltar hoog boven het landschap uit torenen. Deze Britse kroonkolonie van slechts zes vierkante kilometer is een overzees gebiedsdeel van Groot Brittannië. Een leuk uitstapje om vanuit Andalusië te maken. Als je vanuit het Spaanse La Linea Gibraltar binnenrijdt, kruis je de startbaan van het vliegveld. Een weg die even wordt afgesloten als een vliegtuig landt of opstijgt. Direct als je de grens over bent, valt duidelijk op dat je in een stukje Engeland verzeild bent: typisch Engelse politie, de taal en de schooluniformen. Er wordt echter wel gewoon rechts gereden en je kunt in zowel ponden als euro’s betalen.

De rots van Gibraltar is 426 meter hoog en speelde al een rol in de Griekse mythologie. Volgens deze legende was de rots één van de twee zuilen van Hercules die samen de grens van de wereld vormden. De andere zuil staat in Marokko.

Apen

Gibraltar is de enige plek in Europa waar apen in het wild leven. Ook over deze Berberapen doet een legende de ronde. Als de apen weg zijn uit Gibraltar is het gedaan met de Engelse heerschappij. Om de apen in hun leefgebied te bekijken kun je kiezen om een tour met een minibusje te maken. Behalve de rots met de apen kom je dan ook in andere delen van het natuurreservaat. De chauffeurs hebben altijd iets te eten bij zich, waarmee ze de apen naar de bus lokken en ze uitnodigen hun pootjes de bus in te steken.

Een andere manier om de apen te bereiken is de kabelbaan naar de top van de rots. Vanuit de kabine heb je een prachtig uitzicht. Je komt aan bij het observatorium bovenop de rots, waar ook een restaurant gevestigd is, met flink veel glas wat een schitterend uitzicht biedt.

Als je uit de kabelbaan stapt, word je geobserveerd door de apen. Je kunt je afvragen: ‘Wie komt wie bekijken?’ Borden waarschuwen voor de streken die de apen kunnen uithalen, zoals tassen leeghalen waar voedsel in zit, brillen, haren en misschien ten overvloede wordt er ook gewaarschuwd dat apen kunnen bijten. Het blijven tenslotte wilde dieren. En het zijn er wel een paar honderd.

De apen hebben echt hun eigen leefgebied boven op de rots. Er staan een paar vervallen huisjes en er zijn een paar plaatsen waar ze gevoerd worden. Soms gaan apen aan de wandel en bereiken ze de bebouwing tot groot ongenoegen van de bewoners, want allerlei levensmiddelen zoals fruit zijn natuurlijk niet veilig voor deze beesten. En een enkele keer komt het zelfs voor dat een aap helemaal afzakt tot onder aan de rots en in de stad verzeild raakt. Die wordt gevangen en teruggezet. Er wordt wel goed op de apen gelet.

Winkelen

Ondanks dat de apenrots dé trekpleister van Gibraltar is, is er beslist meer te zien. In Gibraltar kun je leuk en voordelig winkelen. Mainstreet is dé winkelstraat. Sigaretten en drank zijn hier echt goedkoop, evenals benzine. Maar houd je aan de toegestane hoeveelheden, want de Spaanse douane controleert echt heel streng. Wij moesten allemaal de auto uit en alles werd gecontroleerd.

Vanuit Gibraltar stad kun je een leuk tochtje maken door smalle tunneltjes om uiteindelijk uit te komen bij Europa Point. Dit is het uiterste zuidpuntje van de rots en hier heb je uitzicht op Marokko. Als je het laatste tunneltje uitkomt, zie je een enorme moskee gericht op Marokko: de Ibrahim-Al-Ibrahimmoskee. Dit is één van de grootste moskeeën in een niet-islamitisch land.
© 2012 - 2019 Miesa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De rots van Gibraltar"

Infoteur: Miesa
Gepubliceerd: 13-01-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!