InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Tecklenburg, hooggelegen stadje in het Teutoburgerwald

Tecklenburg, hooggelegen stadje in het Teutoburgerwald

Tecklenburg, hooggelegen stadje in het Teutoburgerwald Heeft u zin in een weekendje in de natuur bezoek dan eens Tecklenburg. Dit is een klein stadje in Duitsland wat gelegen is op ongeveer 70 km. over de Nederlandse grens. De plaats is gelegen op een 200 meter hoge heuvelrug met een prachtige ligging in een natuurpark tussen Osnabrück en Münster. Men kan eindeloos wandelen in het Teutoburgerwald. Het kleine stadje heeft een middeleeuws historisch centrum met vakwerkhuizen. In ieder jaargetijde is een bezoek aan dit gebied aantrekkelijk.

Schilderachtig Tecklenburg

Het stadje is gemakkelijk te bereiken via de A1. Iets voorbij Oldenzaal gaat men bij De Lutte de grens over en na ongeveer 70 km. bereikt men Tecklenburg met zijn romantische oude centrum. Het centrum van het stadje is niet groot, maar erg schilderachtig. Er wonen ongeveer 9000 inwoners. De omgeving is bijzonder. Men kan eindeloos wandelen en fietsen in de prachtige natuur. Tecklenburg is gelegen in het Teutoburgerwald.

De historie en bezienswaardigheden

Wie met de auto arriveert zal mogelijk parkeren vóór de ingang van het stadje omdat de binnenstad autovrij is. Het is mogelijk om te parkeren op parkeerplaats Münsterlandblick, waar men een bijzonder mooi uitzicht heeft. Er zijn meerdere parkeerplaatsen in de directe omgeving. Men loopt via de parkeerplaats naar het oude centrum en komt meteen in de binnenstad. hier vinden we
  • De Legge
  • De historische markt
  • De historische markt
  • De heksenkeuken
  • Het Slotbastion
  • Openlucht museum

De legge

Deze stadspoort die in 1577 werd gebouwd vroeger belangrijk in de linnen industrie. Hier werd het linnen gekeurd.Ook de oude Burgtor is nog bewaard gebleven vanuit de middeleeuwen.

De historische markt

Dit plein dateert uit de middeleeuwen en is omgeven door vakwerkhuizen uit de zestiende en zeventiende eeuw. Dit is een leuk plein met diverse terrassen. Er staat een reusachtige lindeboom die behoort tot de beschermde natuurmonumenten in Duitsland. De boom is ongeveer 400 jaar geleden geplant.

De heksenkeuken

Dit rotsmassief aan de rand van de stadis te bewonderen en wordt heksenkeuken genoemd. Men is hier immers in het land van de sagen.

Het Slotbastion

Het Slotbastion is een middeleeuwse plaats die diende voor de verdediging van de stad. Ook kan men een bezoek brengen aan de Burg-ruïne. Deze dateert uit de 12e eeuw.

Het openlucht museum

Tecklenburg heeft ook een openluchtmuseum waar regelmatig in de zomer voorstellingen worden gegeven. Ook worden er musicals opgevoerd. Mensen uit de verre omtrek komen dan om een voorstelling bij te wonen.

Wandelen in de stad Tecklenburg in het Teutoburgerwald

De eerste wandeling die men zal maken is een rondgang door het oude centrum. Vervolgens kan men heel diep met trappen afdalen in het Kurpark. Hier vinden we een mooie kruidentuin en tevens Kneippbaden. In het Kurpark kan men in de richting wandelen van het Leerpad wat erg leuk is voor kinderen omdat men hier door vraag en antwoord vele vragen van de natuur kan opzoeken. Rondom de stad zijn zes wandelingen uitgezet. De bewegwijzering is duidelijk. De wandelingen zijn allen tussen de drie en zes kilometer lang en hebben een behoorlijk hoogteverschil. Zo is er een wandeling van 6 km. met een hoogteverschil van 170 meter, maar er zijn ook wandelingen van drie kilometer met een hoogteverschil van 70 meter. Naast wandelingen in Tecklenburg zijn er ook diverse wandelingen uitgezet in de stadsdelen Brochterbeck, Ledde en Leeden. Ook deze wandelingen zijn tussen de drie en zes kilometer lang.

Stadsrondwandelingen

Regelmatig worden er stadswandelingen gehouden met een gids. Hier kan men zich als groep of als familie voor opgeven via de plaatselijke VVV. Naast de gewone stadswandelingen zijn er ook thema wandelingen zoals de heksentoer, of de wandeling inzake roofridders en edelen.

Het Waterslot Haus Mark

Iets ten zuiden van Tecklenburg ligt het oude waterslot Haus Mark. Hier worden concerten gegeven en er is een mogelijkheid om hier uw huwelijk te sluiten. Het slot is bewoond. Regelmatig zijn er culturele evenementen.

Het poppenmuseum

In een historisch vakwerkhuis wat dateert uit 1684 is een poppenmuseum ingericht. Hier vinden we mooie oude poppenhuizen, poppen, een poppenkeuken, winkeltjes en ander kinderspeelgoed.

Sportmogelijkheden

Tecklenburg heeft een verwarmd bos-zwembad in de directe omgeving. Er zijn in de nabijheid verschillende campings. Van één camping kan men in 10 minuten het stadje binnen wandelen. Ook ligt er een 9 holes golfbaan. Er zijn veel verschillende fietstochten uitgezet in het Teutoburgerwald die allen hun begin en eindpunt hebben in Tecklenburg. Deze tochten hebben etappes tussen de 50 en 70 km.

Hotels en restaurants

Tecklenburg heeft diverse hotels in het middeleeuwse centrum maar ook in de directe omgeving. Al vroeg in de morgen kan men mensen aan een ontbijt zien zitten, met mooi weer lekker buiten. Daarna volgt de koffie waarbij men vooral veel fietsers ziet die een pauze maken. Voor een lunch kan men terecht in diverse gelegenheden. Er is ook een pizzeria. Op de namiddag zitten veel mensen aan de kaffee mit kuchen of een lekkere ijscoupe. Het marktplein zit met mooie dagen redelijk vol, want er zijn voldoende leuke terrassen. Ook in de omgeving zijn veel horecagelegenheden zodat men op ieder tijdstip van de dag wel iets kan gebruiken.

Feesten en evenementen

Gedurende de zomermaanden is er op zondag op de historische markt een concert. Men hoort dan in de verre omgeving de muziek klinken. Ook rijdt regelmatig de oude stoomtrein in de omgeving. Het oude station is de halte waar men in kan stappen. Bij de plaatselijke VVV kan men een jaarkalender krijgen waar alle evenementen in vermeld staan. Zo is er het schuttersfeest, de wijnfeesten, de oogstfeesten en de adventsmarkt.

Voor meer informatie kan men zich wenden tot:
Tecklenburg Touristik GmbH aan de Markt 7 te Tecklenburg.
Tel. 05482/ 9389-0 of kijk op: Tecklenburg

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Roemenië, Boekarest de overige bezienswaardigheden, 2Roemenië, Boekarest de overige bezienswaardigheden, 2De bijna 500 jaar oude stad heeft een leuke historie. Als het kon spreken, dan werden er ongetwijfeld veel biografische…
Brno in Moravië, TsjechiëBrno in Moravië, TsjechiëNa Praag is Brno de grootste stad van Tsjechië. De stad ligt in Moravië, het oostelijk deel van Tsjechië. In Moravië vin…
Bezienswaardigheden in ArnhemArnhem, de hoofdstad van Gelderland. Schitterend gelegen in het groen. De Posbank, de Hoge Veluwe, de stadsparken en de…
Alkmaar: winkelen, musea, kaasmarkt, bereikbaarheidAlkmaar: winkelen, musea, kaasmarkt, bereikbaarheidAlkmaar is een stad met een rijke historie, maar is ook modern. In Alkmaar is van alles te doen, er zijn gezellige terra…
Bronnen en referenties
  • VVV Tecklenburg.

Reageer op het artikel "Tecklenburg, hooggelegen stadje in het Teutoburgerwald"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 30-09-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!