InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Vakantie in Duitsland – regio’s in het noorden

Vakantie in Duitsland – regio’s in het noorden

Vakantie in Duitsland – regio’s in het noorden Wie geïnformeerd wil worden over vakantie-mogelijkheden in Duitsland kan de informatie raadplegen die aangeboden wordt per 'Land', regio of eventueel per stad/dorp. Hieronder is gekozen voor de toeristische regio. De toeristische regio's in het noorden van Duitsland, om precies te zijn. Ze staan in alfabetische volgorde.

Harz

Het noordelijkste middelgebergte in Duitsland is aantrekkelijk voor vakantiegangers in zomer èn winter – en vanwege de nabijheid zeker voor vakantiegangers uit Nederland. Het gebergte is verrassend hoog (de Brocken ten zuiden van Bad Harzburg is 1142 m.) en leent zich uitstekend voor wintersport. Daarnaast zijn de historische ertsmijn Rammelberg (op werelderfgoedlijst) en het middeleeuwse centrum van Goslar slechts een paar voorbeelden van de bezienswaardigheden van het gebied.
www.harzinfo.de

Lübecker Bucht

Van Travemünde tot het eiland Fehrmarn is alle gelegenheid voor strand- zeil- en surfvakanties. Het kustgebied met duinen en vissersdorpen is ook ideaal voor wandelen, hengelen. Via onderstaande portal krijgt u toegang tot de internetsites die alle mogelijk informatie verschaffen over adressen voor zeilen, vissen, bootverhuur en dergelijke in de regio. Ook vindt u er de adressen van hotels, restaurants enzovoorts aan de kust en in het binnenland. Inclusief, Holsteinischen Schweiz‘.
www.luebecker-bucht.de

Lüneburger Heide

In de regio tussen Hamburg en Braunschweig wordt het land gekenmerkt door heidevelden en weilanden. Als het hoogzomer is kleurt de heide dit cultuurlandschap violet. Fietsen, wandelen en paardrijden kan er prima. Ook geschikt voor vakantie met de hond, vakantie op de boerderij en … welness. Bovendien, plaatsen als Celle (residentiestad) en Lünenburg (hanzestad) zijn een bezoek zeker waard.
www.lueneburger-heide.de

Mecklenburgische Schweiz

In het hart van Mecklenburg vindt u meren en veengebieden met moerassen, maar ook heuvelruggen van meer dan 100 m. hoog – vandaar de verwijzing naar 'Schweiz'. Het natuurpark is een kultuurlandschap met een rijke natuur. Men vindt er landgoederen en kastelen. Er zijn tien beschermde natuurgebieden. De oeroude eiken van Ivenack behoren tot de grootste en dikste van Duitsland. Bovendien er is een goed wegennet en vele gelegenheden om de vrije tijd of vakantie aangenaam door te brengen.
www.mecklenburgische-schweiz.de

Noordzee / Duitse Waddeneilanden

De Duitse waddeneilanden zoals Borkum, Juist en Wangerooge zijn gezinsvriendelijke vakantie-eilanden. Dit deel van de Waddenzee (Unesco-werelderfgoed) heeft de status Nationaal Park. Natuurlijk is het er goed toeven voor liefhebbers van zee en strand. Op de uitgebreide site vindt u alle informatie.
www.die-nordsee.de

Noordzee / Sleeswijk-Holstein

Het landschap van de Elbemonding en Dithmarschen tot het eiland Sylt is groen en de wind is er zilt. Op onderstaande website vindt u diverse vakantiegebieden en natuurlijk informatie over (boot)tochten door het natuurpark van de Sleeswijkse Waddenzee, ontdekkinstochten en meer. Ook de toerist die wellness of actieve vakanties zoekt, kan er goed terecht.
www.nordseetourismus.de

Noordwest

Dit gebied omvat Bremen, Bremerhaven en Cuxhaven, Ostfriesland, Friesland, Oldenburg en omgeving, Oldenburger Münsterland, Emsland en graafschap Bentheim, Osnabrück en Osnabrücker Land en Diepholz, Osterholz en Verden. Wie belangstelling heeft voor cultuur, uniek landschap en kustgebied kan er prima terecht; ook in dit vlakke land zijn heeft veel mogelijkheden om de vrije tijd door te brengen. Via de 'kulturportal’ (zie hieronder), wordt u per bovengenoemd gebied uitgebreid geïnformeerd.
www.kulturportal-nordwest.de

Oostzee / van Kiel tot Rügen

Van Flensburg naar Usedom over het Oostzee strand lopen of door het kustgebied aan de Oostzee met de auto. Hoe dan ook, er is veel te zien, te doen en te beleven in het kustgebied langs de Oostzee. Om maar wat te noemen: Kiel is een centrum van watersport; er is keuze uit vele zeebadplaatsen, waaronder het befaamde Travemünde. Of bezoek de Hanzestad Rostock. Al met al 24 kustplaatsen (!), inclusief vier eilanden presenteren zich via onderstaande portal (waar natuurlijk ook de nodige overnachtingsmogelijkheden bij zijn).
www.ostsee.de

Oostzee / Vorpommeren

Aansluitend bij bovenstaande informatie over vakantiemogelijkheden in het Ooszeetkust-gebied presenteert de VVV van Vorpommeren via onderstaande website een aanvullend overzicht van de regio, met een online-boekingssysteem.
www.vorpommern.de

Weserbergland

Aan beide zijden van de Weser, tussen Minden en Münden, strekt zich een sfeervol landschap uit. Bossen, heuvels, historische stadjes, kastelen. Er zijn ook volop mogelijkheden voor kanoën, golf, wandelen en andere actieve vakanties. En aan cultuur geen gebrek – dat hier zowel de "Strasse der Weserrenaissance" als de "Deutsche märchenstrasse" gevolgd kan worden, zegt genoeg.
www.weserland-tourismus.de

Lees verder

© 2012 - 2014 Palberts, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Duitsland, Nedersaksen - NiedersachsenDuitsland, Nedersaksen - NiedersachsenHet één na grootste Bundesland van Duitsland met Hannover als hoofdstad. Op een kleine afstand van Nederland, vindt men…
Duitsland, Mecklenburg-Vorpommern, Saksen-Anhalt+BrandenburgDuitsland, Mecklenburg-Vorpommern, Saksen-Anhalt+BrandenburgDe overige noordelijke deelstaten, bundesländer, van Duitsland worden in dit artikel behandeld: Mecklenburg-Vorpommeren,…
Harz - DuitslandDe Harz is een klein middelgebergte in het midden van Duitsland. Het is verspreid over de provincies Saksen-Anhalt, Nede…
West-Europa, DuitslandHet Duitsland zoals we het nu kennen dateert van 1990. Oost- en West Duitsland werden herenigd, de IJzeren ,Muur werd af…
Kustbescherming van de Nederlandse en Duitse NoordzeekustKustbescherming van de Noordzeekust is zeer belangrijk voor het handhaven van de bescherming tegen water van Nederland e…
Bronnen en referenties
  • www.duitsland-reisgids.nl
  • www.deutschland.de
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Vakantie in Duitsland – regio’s in het noorden"

Infoteur: Palberts
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!