InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Vakantie in Duitsland - regio's in het oosten

Vakantie in Duitsland - regio's in het oosten

De fraaie natuur en interessante cultuur was er altijd al in het oosten van Duitsland, maar na 'de Wende‘ in 1989 is dit deel van het land geweldig opgeknapt en in meerdere opzichten toegankelijk geworden. Voor de toerist is het er nu niet minder aantrekkelijk dan in de bekende vakantiegebieden van het voormalige West-Duitsland. Zie bij voorbeeld de Sächsische Schweiz, het Erzgebirge, Saaleland, Oberlausitz en Spreewald De betreffende regio's staan in alfabetische volgorde.

Ertzgebirge

Dit gebergte ten zuiden van Dresden aan de Tsjechische grens heeft toppen tot 1200 meter hoog. Er is een natuurpark Erzgebirge/Vogtland, er is veel te zien en het is heel geschikt voor een wandelvakantie; ’s winters is het er goed skiën. Het gebied trekt dus toeristen in alle jaargetijden. De streek is bekend vanwege de zilverwinning en –bewerking en traditioneel handwerk. Op dat terrein zijn er veel bezienswaardigheden.

Meer info: www.tourismus-erzgebirge.de

Oberlausitz

Het gebied in het drielandenpunt Duitsland-Tsjechië-Polen, van Dresden tot Görlitz en van het Natuurpark Zittauer Gebergte tot het Lausitzer Seenland, is misschien nog niet zo’n bekend vakantiegebied, maar het heeft wel heel wat te bieden aan de toerist. Zeker als het Lausitzer Seenland (boven Hoyersweda) erbij betrokken wordt: daar ontstaat het grootste, door mensenhanden geschapen, waterland van Europa; het omvat 23 meren.

Op de website zijn alle toeristische gegevens te vinden, inclusief tips voor uitstapjes: www.oberlausitz.com

Saaleland

Het gebied in Oost-Thüringen rond de rivier de Saale, met daarin centraal gelegen de stad Jena, is echt een watersportgebied. Maar er is ook gebergte en wildrijke bossen, waar onder meer prima gewandeld kan worden. En er is een omvangrijk cultuuraanbod.
Jena en Weimar zijn universiteitssteden waar niet alleen studenten maar ook toeristen aan hun trekken komen. Ook de kleinstedelijke gezelligheid van Kahla, Dornburg, Camburg en Stadtroda en de residentiesteden Rudolstadt, Eisenberg, Naumburg en Gera is aantrekkelijk voor de vakantieganger.

Nadere informatie en alle nuttige gegevens: www.saaleland.de

Sächsische Schweiz

Aan de bovenloop van de Elbe in zuidoost Saksen ligt het Elbsandsteingebergte. Het Duitse deel ervan wordt Sächsische Schweiz genoemd. De schoonheid van het landschap wordt bewaard in het Nationale Park Sächsische Schweiz dat zich over een gebied van meer dan 368 vierkante km. weerszijden van de Elbe uitststrekt. Het is een beschermd maar geen afgesloten gebied - meer dan 1200 km wandelwegen staan de recreant ter beschikking. Voor de liefhebber van cultuur is er een ruim aanbod van monumentale gebouwen, waaronder burchten, van festvals, feesten, musea enzovoorts.

Op de site staan de gegevens: www.saechsische-schweiz.de

Sächsisches Burgen- en Heideland

Deze vakantieregio met mooie landschappen en veel historie ligt in het noordwesten van Saksen. Heideland en burchten zijn – zoals de naam al aangeeft een gezamenlijk kenmerk. Zie bijvoorbeeld: Het dal der Burchten, in het stroomgebied van de Mulde, een zijrivier van de Elbe. Daar zijn talrijke burchten, kastelen en herenhuizen. Zie ook de heidelandschappen „Dübener Heide en Dahlener Heide. Rond Leipzig ontstond (in onze tijd) het „Leipziger Neuseenland“ dat alle gelegenheid biedt voor waterrecreatie.
De regio leent zich uitstekend om te voet, te paard, per fiets of boot verkend te worden.

De gegevens vindt u op de website: www.saechsisches-burgenland.de

Spreewald

Dit waterrijke natuurgebied, ongeveer 100 km. ten zuidoosten van Berlijn, is een UNESCO-Biosfeerreservaat (dat is een gebied waar een ecosysteem beschermd wordt). Dat betekent onder meer dat er veel soorten dieren en planten te vinden zijn. Voor de natuurliefhebber een waar eldorado. Er is een waterwegen-labyrint met een lengte van van ongeveer 1000 km. Er zijn veel mogelijkheden voor het maken van tochten over het water, onder meer met de „Kahn“, de traditionele boot in dat gebied.

Voor meer informatie en ook voor het boeken van een accommodatie: www.spreewald.de

Lees verder

© 2012 - 2019 Palberts, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vakantie en wintersport in Duitsland: woorden, uitdrukkingenVakantie en wintersport in Duitsland: woorden, uitdrukkingenAls u op vakantie of wintersport naar Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk gaat, is het een groot voordeel als u een aar…
Duitsland, Sleeswijk-Holstein, Hamburg en BremenEen aantal noordelijke deelstaten, Bundesländer, van Duitsland worden in dit artikel besproken. Sleeswijk-Holstein, Hamb…
Duitsland, Mecklenburg-Vorpommern, Saksen-Anhalt+BrandenburgDe overige noordelijke deelstaten, bundesländer, van Duitsland worden in dit artikel behandeld: Mecklenburg-Vorpommeren,…
Landen, landennamen in het Duits en Nederlands: vertalingLanden, landennamen in het Duits en Nederlands: vertalingDat 'Duitsland' in het Duits 'Deutschland' is en 'Nederland' bij onze oosterburen 'Niederlande' heet, weten de meesten v…
EK voetbal 1972Voor het eerst in de geschiedenis bereikte België in 1972 de finales van het EK. Dat jaar werd België ook gekozen tot he…
Bronnen en referenties
  • www.duitsland-reisgids.nl
  • www.deutschland.de
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Vakantie in Duitsland - regio's in het oosten"

Infoteur: Palberts
Laatste update: 07-08-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!