InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Duitsland, Nedersaksen - Niedersachsen

Duitsland, Nedersaksen - Niedersachsen

Het één na grootste Bundesland van Duitsland met Hannover als hoofdstad. Op een kleine afstand van Nederland, vindt men hier een aantal aantrekkelijke gebieden. De bekendste leest u hier.

Noordzeekust

Samen met de Oost-Friese Eilanden vertoont de Noordzeekust veel overeenkomsten met de noordelijke provincies in Nederland en het Waddengebied. Ze bieden veel jonge strandwallen en duinen, die door de westenwind van plaats veranderen. Hierdoor verplaatsen de eilanden zich langzaam naar het oosten. In Borkum is veel toerisme.
Het rode rotseiland Helgoland, zeventig kilometer voor de kust, kan men bezoeken vanuit Cuxhaven. Vooral vissers en watersporters komen hier graag, net als mensen die graag winkelen op een belasting vrij eiland. Cuxhaven is bovendien de grootste Duitse badplaats.

Lüneburgerheide

Een schitterend gebied met heide, berkenbossen, karakteristieke jeneverbesstruiken en stille landwegen. Lüneburgerheide ligt ten zuiden van de stad Hamburg. Lüneburg is de belangrijkste plaats in dit mooie natuurgebied. Celle is historisch gezien erg interessant, met een oude stad en een monumentaal slot omgeven door een gracht.

Wolfsburg is een leuk excursiedoel. De beroemde Volkswagenfabrieken zijn hier gevestigd.

Weserbergland

Weserbergland ligt aan beide zijden van de rivier de Weser. De kloof waar de Weser door het gebergte breekt heet Porta Westfalica. Vele Nederlanders komen in dit prachtige natuurgebied met geneeskrachtige bronnen, voor een kort verblijf. Weserbergland is bekend om de sagen en sprookjes die er zijn ontstaan en Hameln werd vermaard door de Rattenvanger (De Rattenvanger van Hamelen). Hier loopt tevens de Märchenstrasse (de sprookjesstraat).

Harz

Harz bestaat uit bergen, bossen en grillige rotsformaties. Kortom, een ideaal gebied voor de natuurliefhebbers. Ook de sportieve vakantieganger komt hier aan zijn trekken. Of families met kinderen kunnen hier ook prima terecht.
Veel dorpjes en rustige stadjes zijn hier te vinden, waar de overnachtingsmogelijkheden redelijk goedkoop zijn. Harz is een rustig wintersportgebied, een goed alternatief voor het drukke Sauerland. Helaas is de kans op regen hier wel groot.

Bekende toeristenplaatsen
  • Goslar keizerstad uit Romeinse tijd
  • Bad Harzburg kuuroord
  • Sankt Andreasberg dé wintersportplaats in Harz
  • Braunlage kuuroord en oudste wintersportplaats in Harz
  • Hahnenklee luchtkuuroord en wintersportplaats
  • Bad Sachsa kuuroord en wintersportplaats

Grote wintersportgebieden zijn Oker Stausee, Oder Stausee en Grane Stausee.

Grote steden in Harz

  • Hannover jaarbeursstad met de bekende Hannover Messe
  • Osnabrück spoorwegknooppunt en toegangspoort tot het Teutoburgerwoud
  • Braunschweig toeganspoort tot Harz
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Duitsland, Nedersaksen - Niedersachsen"

Infoteur: Jootje
Laatste update: 22-02-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!