InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Bezienswaardigheden Rome

Bezienswaardigheden Rome

Rome is een stad met veel historische bezienswaardigheden. Waar moet je in Rome zeker een keer zijn geweest?

Trevi fontein

De Trevi fontein is een wereldberoemde fontein. Hij is gelegen aan pleintje Piazza di Trevi. Hij is gebouwd volgens het thema oceaan. Neptunes wordt op een strijdwagen en door paarden met vleugels en jonge zeegoden de oceaan in getrokken. De fontein is 26 meter hoog en 22 meter breed. De fontein is wereldberoemd geworden door de film La Dolce Vita (1960).

Colosseum

Het Colosseum is het grootste amfitheater van het Romeinse Rijk. Het is gebouwd in de eerste eeuw na Christus. Er vonden de meeste bizarre gevechten plaats. Het gebeurde meestal tussen bekende gladiatoren, maar ook tussen mensen en dieren. Er zijn daar in totaal negenduizend dieren gedood. Verder werden er in het Colosseum veroordeelde gevangen naar de wilde dieren gegooid. Er was dan ook veel publiek. Er pasten in het Colosseum 50.000 toeschouwers.

Spaanse trappen

De Spaanse trappen zijn hoge en brede trappen. Ze zijn gebouwd tussen 1723 en 1726. Het is gelegen op het Piazza di Spagna. Ze horen bij de Franse kerk Trinitá dei Monti. De trappen zijn in de lente voorzien van mooie bloemen. Als je helemaal bovenaan de trappen bent kop je uit op Pincio, een Romeinse heuvel.

Sint Pieter

De Sint Pieter is een katholiek kerk in Vaticaanstad. Hij is gebouwd tussen 1506 en 1626. Het is tot 1989 de grootste kerk ter wereld. De Sint Pieter heeft een oppervlak van 15.000 vierkante meter. Er passen 60.000 mensen in het gebouw. Het beklimmen van de koepel is een hoogtepunt. Bovenaan heb je een mooi uitzicht over Rome.

Panteon

Het is een belangrijke tempel, gelegen aan het Piazza della Rotonda. Gebouwd in 27 voor Christus, het is verwoest geweest tijdens een brand en in 125 na Christus herbouwd.
Paus Bonifatius IV heeft in de zevende eeuw besloten dat het een kerk moest worden. De betekenis van Pantheon is gewijd aan alle goden.

Vaticaanstad

Midden in Rome is een onafhankelijke staat gevestigd. Het kleinste land ter wereld. Het is de thuisbasis van de Rooms-Katholieke Kerk. De paus is het staatshoofd. Veel toeristen gaan er naar het Vaticaanse museum, de Sint-Pieterbasiliek en het Apostolisch Paleis, woonhuis van de paus.

Forum Romanum

Het centrum van Rome. Daar worden de belangrijkste beslissingen genomen, er vinden executies plaats en er macheerden legers langs. Na de ondergang van het Romeinse raakte het Forum Romanum in verval. In de negentiende eeuw zijn er opgravingen gedaan. Het ligt ongeveer 10 meter lagen dan het naastgelegen Via dei Fori Imperiali. Onder die drukke verkeersweg liggen nog overblijfselen.

Trastevere

Trastevere is een historische wijk. Het is gelegen aan de westkant van de rivier de Tiber. Het wordt beschouwd als de leukste wijk van Rome. Je kunt het beste beginnen op het Piazza S. Maria. Er zijn aan dat historische plein veel mooie terrassen. Als je door de smale straten loopt kom je nog veel leuke horecagelegenheden tegen. Op zondag vindt er altijd een rommelmarkt plaats. Er wordt veel goedkope kleding verkocht, maar er is ook antiek te vinden en andere exclusieve producten. In de zomer is het er erg heet.
Gerelateerde artikelen
Italiaanse mode rond de Spaanse TrappenWie dacht dat de Spaanse trappen in Rome slechts een ontmoetingsplek voor jonge toeristen waren, heeft het mis. Hoewel d…
Goedkoop een citytrip Rome boekenGoedkoop een citytrip Rome boekenDe Trevifonteinen, de Spaanse Trappen, het Colloseum en Vaticaanstad. In weinig steden vind je zoveel historie als in he…
Piazza di SpagnaPiazza di SpagnaRome kent verschillende pleinen met interessante bezienswaardigheden, zoals fonteinen, kerken en monumenten. Eén van de…
Stedentrip: RomeStedentrip: RomeWanneer je van plan bent om een stedentrip te maken, moet je zeker Rome een kans geven. Rome is bekend om zijn historisc…
Rome en omgeving: tips voor bezienswaardighedenRome, een wereldstad met 3.8 miljoen inwoners. Een stad barstensvol cultuur, sinds 1870 de hoofdstad van Italie en sinds…

Reageer op het artikel "Bezienswaardigheden Rome"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 01-07-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!