InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Italiaanse mode rond de Spaanse Trappen

Italiaanse mode rond de Spaanse Trappen

Wie dacht dat de Spaanse trappen in Rome slechts een ontmoetingsplek voor jonge toeristen waren, heeft het mis. Hoewel de omgeving prachtig is en het er 's avonds bij mooi weer erg gezellig is, zijn de Spaanse Trappen het middelpunt van een van de belangrijkste winkelcentra in Rome. Voor wie houdt van mode van hoge kwaliteit, kan een bezoekje aan dit deel van de stad niet links laten liggen.

De Spaanse trappen en de omgeving

Het piazza di Spagna was 400 jaar lang het centrum van niet-archeologische Rome. het plein, met de Scalinata; ook wel Spaanse Trappen geheten, dankt zijn huidige uiterlijk aan verschillende ontwikkelingen. Zo gaven verscheine pauzen de beste kunstenaars opdrachten om het plein aan te kleden. Het geld om de grote trap mee aan te leggen, kwam van de Fransen. De Spanjaarden deden er nog een schepje bovenop; zij bouwden geen monumentale trap, maar zij bouwden een indrukwekkend paleis voor de vertegenwoordiger van de Heilige Stoel. Dit paleis heet het Palazzo di Spagna en is gebouwd in 1647.

De naam 'Spaanse Trappen' (de Scalinata della Trinita dei Monti) is eigenlijk niet juist. Voordat het Palazzo di Spagna gebouwd werd, heette het plein Piazza di Francia. Dus eigenlijk was 'Franse Trappen' een betere benaming geweest. De Spaanse Trappen zijn aangelegd in de jaren '20 van de 18e eeuw. Deze trappen werden aangelegd ter vervanging van het voetpad dat het plein met de Franse Kerk; Trinita dei Monti, verbond. Aan de voet van de Spaanse Trappen staat de Fontana della Barcaccia. Dat is Italiaans voor 'fontein van de oude boot'. De fontein stond er al 1 eew voordat de Spaanse Trappen aangelegd werden. Paus Urbanus VIII gaf de opdracht voor de bouw van de fontein. Dat deze paus een Barberini was, blijkt uit de stenen bijen die te zien zijn in de fontein. De stenen bijen zijn een herkenningsteken van de familie Barberini.

De trap telt wel 138 treden en is een belangrijke ontmoetingsplek voor toeristen, met name jongeren. Wanneer het mooi weer is, gonst het 's avonds bij de Spaanse Trappen van jongeren die gezellig bij elkaar zijn gaan zitten, al dan niet met een goed glas wijn. Het is dan ook de ideale plek om andere toeristen en reizigers te ontmoeten voor een praatje.

Shoppen voor Italiaanse mode

De straat tegenover de trap; de Via dei Condotti is de winkelstraat die je gezien moet hebben als je van winkelen en mode houdt. De Piazza di Spagna is niet voor niets het kloppend hart van Rome's winkelgebied. Elk jaar in juli is er een modeshow op de Spaanse Trappen. De couturiers van de alta moda laten dan hun nieuwste werk zien.

In de winkelstraatjes rondom de Spaanse Trappen vind je winkels van merken als Armani, Prada, Versace, Valentino en meer. Maar ook minder bekende merken zijn er te koop voor diegenen die hun portemonnee niet binnenstebuiten willen keren. Wanneer een bepaald kledingstuk van een merk u wat te duur is, is het 'not done' om af te dingen. Gelukkig maken de strak gestylde etalages veel goed. Het is erg leuk om alleen al te kijken naar wat er te koop is. De straten rondom de Spaanse Trappen bieden een ruime keuze aan mode, maar het is niet het enige winkelcentrum van Rome. Ook de Via Nazionale en de Via Cola di Rienzo in Prati hebben een ruime keuze aan verschillende winkels.

Lees verder

© 2007 - 2018 Veron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Italiaanse mode rond de Spaanse Trappen"

Infoteur: Veron
Gepubliceerd: 19-04-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Rome
Schrijf mee!