InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Het openbaar vervoer in Rome

Het openbaar vervoer in Rome

Binnen een grote stad als Rome is het handig je met het openbaar vervoer te verplaatsen. Wanneer je nog nooit in Rome bent geweest, ziet het openbaar vervoer er chaotisch uit. Als u eenmaal weet hoe het transportsysteem van Rome werkt, zult u gemakkelijk en probleemloos kunnen reizen met het openbaar vervoer. Wanneer u in Rome aangekomen bent en u wilt op zoek naar uw hotel, is het handig als u weet hoe u er moet komen. Als een taxi geen optie is, biedt het openbaar vervoer een goede uitkomst. Het verkeer in Rome mag dan soms een grote chaos lijken, als u weet waar u moet zoeken dan bent u zo op de plek van bestemming.

Alle bussen, trams, metro's en de lokale treinen in Rome zijn geintegreerd in een overkoepelend transportsysteem. Erg handig zijn de kaartjes die geldig zijn binnen dit hele systeem. Zo kunt u bijvoorbeeld een hele dag reizen binnen Rome met al deze soorten van openbaar vervoer. Deze kaartjes zijn op veel plaatsen te verkrijgen, bijvoorbeeld bij tabakswinkels (tabbacchi), stations en kaartjesautomaten bij de grote busstations. Kiest u niet voor een dagkaart, dan kunt u ook een gewoon kaartje kopen. Zo'n kaartje kost ongeveer een euro, en met dit kaartje kunt u dan gedurende 75 minuten onbeperkt van bus en tram gebruiken en/of 1 reis per metro of trein maken. Wanneer u aan het loket om een dagpas vraagt, vraagt u naar een BIG (biglietto integrato giornaliero). Een BIG-kaartje kost ongeveer 3,50 euro en is geldig tot 12 uur 's nachts. Een weekkaart heet ook wel een CIS (carta integrata settimanale), deze kost ongeveer 13 euro.

De metro

Wanneer u niet houdt van benauwde en drukke ruimtes is de metro (metropolitana) misschien niet echt iets voor u. Ongeveer elke 10 minuten verschijnt er een metro aan het perron. Deze blijft erg kort staan! Dus het is zaak snel in te stappen voordat de deuren beginnen te piepen ter waarschuwing dat ze weer sluiten. De dienstregeling van de metro loopt van half 6 's morgens tot half 12 's avonds. Het zou u misschien verbazen dat Rome slechts twee metrolijnen heeft. Lijn A en lijn B. Deze lijnen kruizen elkaar bij station Termini. Wanneer u tijdens een tochtje door de stad een stadskaart bij u heeft, is het handig Termini als 'ijkpunt' te houden. Om in het centrum van Rome te komen is de metro niet erg handig, daarvoor kunt u beter met de bus reizen. Als u wat verder buiten Rome wilt komen om een aantal bezienswaardigheden te bezoeken, is de metro wel een uitkomst.

De bus en tram

In het centrum van Rome heeft de bus- en trammaatschappij ATAC een groot netwerk van tram- en buslijnen. Doordat dit netwerk zo dicht is, loopt het tram- en busverkeer vaak vast. Ook zitten de bussen en trams vaak volgepropt met mensen. Het is geen comfortabel vervoersmiddel, maar wel goedkoop en de bussen en trams leveren u dicht bij de plaats van bestemming af. De expresbus is over het algemeen minder druk. Ze rijden langs de zelfde route als de gewone bussen, maar stoppen minder vaak.

De taxi

Heeft u geen zin in opeengepakte bussen en trams, dan is de taxi een optie. Wanneer het rode bordje 'taxi' op het dak van een taxi verlicht is, is deze vrij. U kunt de taxi gewoon op straat staande houden. Het minimumtarief van een taxi is ongeveer 2,50. 's Avonds is dit bedrag hoger. Ook wordt er een extra geld gerekend wanneer er bagage gedragen moet worden, bijvoorbeeld als u op weg bent naar het vliegved. Wilt u vanuit uw hotel een taxi bestellen, laat dan iemand van de receptie bellen. De telefonistes van de taxicentrales spreken veelal alleen italiaans. Let op: de meter van de taxi loopt gewoon door als deze al voor de deur staat en u bent nog bezig uw spullen te pakken.

WAARSCHUWING

Let op! Het is erg belangrijk dat u goed op uw spullen let in het openbaar vervoer. De drukke bussen, trams en metro's zijn een paradijs voor zakkenrollers. Vooral op de lijnen 40 en 64 (de toeristenlijn tussen Termini en het Vaticaan) stikt het van de zakkenrollers. Wanneer u er op uit gaat, houdt dan uw waardevolle spullen altijd voor u. Zo kunt u uw rugzak op uw buik dragen, of een klein tasje aanschaffen waarin u uw waardevolle papierwerk kan verbergen onder uw kleding. Deze kost vrijwel niets en is uiterst handig. Vraag uw medereizigers goed op uw spullen te letten, houd elkaar in de gaten! Steek ook nooit waardevolle spullen in uw broekzak of elegant schoudertasje. Het is weg voordat je er erg in hebt!

Lees verder

© 2007 - 2018 Veron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De werking van het openbaar vervoer in RomeRome wordt ook wel de eeuwige stad genoemd. Als u er geweest bent, zult u weten waarom! Het verleden en heden zijn hier…
De OV-chip, soorten OV-chipkaartenDe OV-chip, soorten OV-chipkaartenIn november 2011 is de OV-chipkaart in Nederland geïntroduceerd. Met deze OV-chipkaart heb je één kaart nodig, die is be…
Stedentrip Rome: geldbesparende tipsStedentrip Rome: geldbesparende tipsVakantie vieren is al duur genoeg en Rome staat bekend als een dure stad, maar met deze geldbesparende tips valt een tri…
Colosseum Rome: adres, tickets en openingstijdenColosseum Rome: adres, tickets en openingstijdenWie een bezoek brengt aan de Italiaanse hoofdstad Rome moet het Colosseum bezoeken. Dit immense bouwwerk uit de oudheid…
9292, reizen met het openbaar vervoerReizen met het openbaar vervoer wordt tegenwoordig steeds makkelijker en aantrekkelijker: u kunt overal komen en u vermi…

Reageer op het artikel "Het openbaar vervoer in Rome"

Reacties

Otto, 02-03-2012 16:16 #10
Reacties zie ik niet op onderstaande vragen en toch wil ik weten of het is gelukt om makkelijk met de trein op Stazione Termini te komen (wat voor kaartje e.d.) en het openbaar vervoer te komen in het centrum van Rome (Piazza Barberini).

Simeon, 02-11-2010 14:55 #9
Hallo,

Ik ga aan komende december naar Rome en lees net over die CIS. Is dit handig wanneer je vier dagen gaat en kan je deze al op het vliegveld (Ciampino) kopen, zodat je er gelijk gebruik van kan maken?

Groetjes,
Simeon

Jolanda, 23-03-2010 18:39 #8
Ik wil deze zomer een aantal dagen naar Rome, ik ben dan met de auto. Ik heb verschillende hotels gevonden vlakbij de A90. Is het mogelijk om voor die afstand een CIS kaartje te kopen, of zitten we te ver van het centrum?

Roelien, 21-02-2010 16:55 #7
Hi ik vlieg morgen naar Rome en moet dan van het vliegveld bij mijn hotel komen. Graag zou ik dat met het openbaar vervoer doen maar hoe? Ik moet naar Hotel Bolivar Via Della Cordonata 6, Trevi
Rome, 00187
Italië

Veron (infoteur), 29-10-2008 22:03 #6
Sorry, ik heb een tijdje niet kunnen reageren. Ik hoop dat jullie allemaal op de plaats van bestemming zijn aangekomen en hebben kunnen genieten van dit mooie land!

Ceciel, 06-09-2008 20:09 #5
Wij komen aan met het vliegtuig op het vliegveld Ciampino, hoe kunnen we vandaar uit het beste in het cenrum komen, we hebben daar nml. een hotel geboekt?

Mattijs, 01-09-2008 17:18 #4
Voor wat betreft zakkenrollen: ooit was ik in Napels in een bus; bij het uitstappen begon iemand luid te jodelen, wat mij natuurlijk opviel. Omdat ik even niet alert was kon mijn portemonee gestolen worden. Toen ik het doorhad waren de vogels al gevlogen.

Danzel, 26-08-2008 19:29 #3
Als ik van het vliegveld naar een station wil, kan ik dan ook de CIS gebruiken?

Peter, 13-08-2008 17:16 #2
Bestaan er ook driedagen kaartjes voor de metro, bus lijnen en vervoer vanaf de vlieghaven? En waar kan ik ze kopen?

P. Groenewold, 26-04-2008 16:14 #1
Kan ik in Nederland al een big-kaart voor Rome kopen, met de betreffende data erop? Reactie infoteur, 08-05-2008
Hoi, die kaartjes zijn zó makkelijk te verkrijgen dat je ze beter gewoon in Italie kan aanschaffen. Dat gaat erg gemakkelijk! Om ze vooraf te verkrijgen, is wat lastig. Succes en een goede reis ;)

Infoteur: Veron
Gepubliceerd: 19-04-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Rome
Reacties: 10
Schrijf mee!