Dubrovnik, stad met rijke historie en oude stadsmuur

Dubrovnik, stad met rijke historie en oude stadsmuur Wanneer men de stad Dubrovnik wil bezoeken dan is het verstandig om dit in twee delen te doen. Het ene gedeelte bestaat dan uit een bezoek aan de historische stad. Het tweede gedeelte bestaat dan uit een wandeling over de oude stadsmuren van Dubrovnik. Neem tussendoor een lekkere lunch op een van de pleintjes aan de haven en geniet van het leven wat aan je voorbij trekt. Nadat in de Joegoslavië- oorlog veel panden waren verwoest zijn deze weer schitterend gerestaureerd. De stad trekt veel toeristen.

Geschiedenis van Dubrovnik

Dubrovnik ligt aan de voet van de Sergiusberg en is omgeven door zware vestingsmuren. In het jaar 639 werd de oude Griekse kolonie Epidaurus verwoest en de bewoners vluchtten toen naar het noorden naar een klein eilandje voor de kust en daar werd Ragusa gesticht met muren omringd. Op het vasteland precies aan de overzijde ontstond de slavische nederzetting Dubrovnik wat was afgeleid van het woord dubrava, hetgeen eikenbos betekent. In de twaalfde eeuw werd het stuk zee tussen Ragusa en Dubrovnik gedempt en hierdoor ontstond de huidige hoofdstraat van Dubrovnik. Al snel werd Ragusa een republiek en het werd erg rijk door de handel. Veel handel werd gedreven met Venetië en Oostenrijk. In de vijftiende eeuw telde de stad maar liefst veertig kerken en tien kloosters.Ook toen al waren hier bejaardentehuizen bekend en er was een grote apotheek. In 1667 was er een grote aardbeving waarbij veel verwoest werd. In 1808 maakte Napoleon een einde aan de vrijheid van het staatje. In 1918 werd de naam Dubrovnik vastgesteld. In 1992 werd Dubrovnik beschoten tijdens de oorlog tussen de Kroaten en de Bosniërs. Wie Dubrovnik heeft bezocht vóór en na de oorlog kan eigenlijk alleen maar verbaasd zijn over de snelheid en de nauwkeurigheid waarmee de huizen, kerken en paleizen zijn gerestaureerd.

binnenstadbinnenstad

Hoe ziet de stad Dubrovnik eruit

Dubrovnik ademt historie en dit merk je direct wanneer je door de stadspoorten naar de brede Placa loopt. In 2017 wonen hier ongeveer 47.000 mensen. De oude ommuurde stad staat op de lijst van wereld erfgoederen van Unesco. De stad bestaat eigenlijk uit drie delen. De oude ommuurde stad, de westelijke voorstad Pile en de oostelijke voorstad Ploce. Wie door de Pile poort gaat dan ziet een ophaalbrug over de stadsgracht. In een nis staat het beeld van de stadspatroon sint Blasius. Zijn beeld is op vele plaatsen in de stad te zien. Op drie februari is het feest van de H. Blasius en het beeld wordt dan in processie door de stad gedragen. Vanaf de Pile poort loopt de hoofdstraat de Placa.

De Placa

Dit is een brede straat met marmeren plavuizen met boetieks aan beide kanten waar leuke souvenirs te koop zijn. Maar ook in de kleine zijstraatjes zijn leuke winkeltjes waar veel producten van het land te koop zijn. Hier vinden we ook de Ono frio fontein die voorzien is van een grote koepel en de afbeelding van zestien waterspuwers. Het water is afkomstig van bergbronnen. De kerk van de Heilige Verlosser is gebouwd in 1520. Bij het Franciscanerklooster uit 1304 bevindt zich ook de apotheek uit 1307 die nog steeds in gebruik is. Mooi zijn de porseleinen potten met de namen van kruiden en zalf erop. Het is de oudste apotheek van Europa. Aan het eind van de Placa kom je op het Luza plein waar mooie gebouwen staan waaronder het Sponza paleis. In de zomer worden er concerten gegeven op de binnenplaats van dit paleis.

Historisch centrum

Het Sponza paleis was in vroeger jaren het douanekantoor van de stad en herbergt nu het stedelijk archief. Maar het mooiste gebouw van de stad is toch wel het Rectorenpaleis uit de 15e eeuw. De oude stad Ragusa werd bestuurd door een rector en hier was dan ook het bestuurlijke centrum van de stad gevestigd. Thans is hier het museum waarbij het gebouw zelf ook als museum beschouwd kan worden. Het oude marktplein van de stad is het Gundulic plein waar een bronzen standbeeld staat van de dichter Ivan Gundulic die begraven ligt in het Franciscanerklooster.

Wandeling over de oude stadsmuur

stadsmuurstadsmuur
Wie Dubrovnik bezoekt zal zeker een wandeling over de stadsmuur willen maken. Het beste kan men dit doen in de vroege ochtenduren. Dan is het nog niet zo druk en kan men overal stoppen om goed te kijken. In de middaguren kan het in de zomer erg heet zijn. De stadsmuur is 2,5 km lang en men bereikt een hoogte van 25 meter. Aan de landzijde zijn de muren vier tot zes meter dik en aan de zeezijde tot 3 meter. De muren zijn versterkt met ronde en vierkante torens. Wanneer men bedenkt dat deze muur al eeuwenoud en gebouwd in de twaalfde eeuw is dan kun je je afvragen hoe men dit heeft kunnen bouwen met de materialen die in de middeleeuwen beschikbaar waren. Tijdens een wandeling zie je de blauwe zee diep beneden je liggen en ook het eilandje Lokrum. Ook zie je gedeelten van het kale karstgebergte en de daken van de huizen die na de oorlog gerestaureerd zijn.

Aan de haven

havenhaven
Aan de haven zijn diverse terrassen waar je heerlijk kunt uitrusten en genieten van de bedrijvigheid. Je ziet tegen de helling de auto's hoog rijden richting het binnenland. Hier komen ook de tenderboten van de cruiseschepen. Aan het eind van de stad liggen de hotels en kan men zonnebaden op het strand. Ook is er een camping in de directe omgeving. Er zijn veerdiensten met Italië zowel naar Bari als naar Ancona. De stranden zijn over het algemeen kiezelstranden en er zijn erg mooie kleine baaien. Dubrovnik heeft een gemiddelde jaartemperatuur van 16 graden waarbij het in de binnenstad in de zomer wel erg heet kan worden.

Toerisme wel economisch belangrijk maar bereikt haar grenzen

In Dubrovnik wordt hard gewerkt om de stad voor de toeristen nog aantrekkelijker te maken. Naast de ruime hoofdstraat worden in de kleinere zijstraten boetieks ingericht en er zijn meer bars en restaurants. Daarbij is de haven voor cruise schepen verplaatst naar een grote nieuwe haven in aanbouw op enige kilometers van de stad. Dit betekent dat er niet meer met een tenderbootje gevaren wordt maar dat je met de shuttlebus naar het centrum gaat. Op drukke dagen komen hier 10.000 toeristen per dag. Vaak zijn dit cruisepassagiers die in de stad niet veel geld uitgeven. De inwoners zijn dan ook niet blij met deze grote hoeveelheid aan dagjesmensen. De stad Dubrovnik is en blijft een prachtig groot museum met een historisch centrum waar je de rijke geschiedenis kunt bewonderen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Costa cruise informatie
  • Dominicus portret van Joegoslavië
  • https://nos.nl/artikel/2188545-toerisme-is-zegen-en-vloek-voor-inwoners-historisch-dubrovnik.html

Reageer op het artikel "Dubrovnik, stad met rijke historie en oude stadsmuur"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 21-01-2020
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!