InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Kroatië: bezienswaardigheden in Trogir

Kroatië: bezienswaardigheden in Trogir

Kroatië begint steeds meer op te bloeien als vakantiebestemming. Zo kun je bijvoorbeeld op reis gaan naar Trogir, een havenstad in de streek Dalmatië. Wat voor een bezienswaardigheden heb je hier allemaal en waarom is Trogir interessant om te bezoeken en wat kun je er allemaal doen in deze bijzondere stad?

Over Trogir

Trogir is een havenstad gelegen in de streek Dalmatië in Kroatië. Het plaatsje ligt op ongeveer 25 kilometer van luchthaven Split vandaan. Trogir is een historische stad en het centrum ervan werd in 1997 op de UNESCO Werelderfgoedlijst geplaatst. Het oude stadje is gesticht in de derde eeuw voor Christus. Dat is heel goed te zien wanneer je door de straten hier loopt. Er hangt een hele fijne en ontspannende sfeer.

Historische centrum

Het historische centrum van Trogir is zeker 2300 jaar oud. Het bevindt zich op een eiland en hier vind je talloze gebouwen in de Romaanse bouwstijl. Ook zijn er veel gebouwen in de Barokse bouwstijl te vinden. De straten op dit eiland zijn smal en eigenlijk elk gebouw is wel de moeite waard. Er zijn kerken, kathedralen en torens. Een stadswandeling maken in dit gedeelte van de stad is een echte aanrader.

Bezienswaardigheden Trogir

Welke bezienswaardigheden zijn er zoal in Trogir? Welke gebouwen moet je zeker eens gezien hebben wanneer je deze stad bezoekt? Een aantal aanraders!

Fort Kamerlengo

Kort Kamerlengo is prachtig oud gebouw, dat werd gebouwd in de periode tussen 1420 en 1437. Het is een indrukwekkend fort, dat je zeker eens moet bekijken wanneer je naar Trogir gaat. Het is gelegen op het eiland met het historische centrum.

Kathedraal van St. Lovro

De Kathedraal van St Lovro is een uniek gebouw. Het is een romaans gebouw en wordt gezien als de mooiste kathedraal van Kroatië. Elke verdieping heeft een andere stijl en dat maakt dit gebouw ook zo ontzettend indrukwekkend.

Stadspoort

De stadspoort van Trogir komt uit de zeventiende eeuw. Behalve de stadspoort is er ook een prachtige stadsmuur in Trogir. Het is zeker de moeite waard om hier eens een kijkje te nemen.

Stadswandeling

Trogir is een stad waar je heel goed terecht kunt voor een mooie stadswandeling. Vooral het historische centrum is hier zeer geschikt voor. Met talloze gebouwen en meerdere kerken is er genoeg te zien. Er hangt een hele fijne sfeer met de talloze kleine winkeltjes en smalle straten. Het leukste is om zelf op onderzoek te gaan en dus geen speciale kaart koopt met een stadswandeling erop. Het historische centrum van Trogir is niet heel groot, dus echt verdwalen zal je sowieso niet doen.

Jachthaven van Trogir

De jachthaven van Trogir is een gezellige plek met veel restaurantjes en smalle straatjes. Wat ook echt een tips is, is om eens een boottocht te maken hier. Huur een boot of ga mee met een speciale rondvaart. Trogir ziet er vanaf het water prachtig uit. Daarbij zijn er in de buurt vele prachtige baaien en plekken waar je kunt snorkelen.

Verblijf

Het verblijf in Trogir hoeft niet duur te zijn. Er zijn voldoende hotels waar je voor een scherpe prijs kunt overnachten. Ook heeft de stad meerdere hostels waar je nog veel goedkoper kunt overnachten. Restaurants in Kroatië zijn in het algemeen een stuk goedkoper dan we zijn gewend. Ga zeker naar één van de vele visrestaurants, want de kwaliteit hiervan is erg hoog.
Gerelateerde artikelen
Fietsrouteplanner; welke is het best?Fietsrouteplanner; welke is het best?Met een fietsrouteplanner kun je tegenwoordig werkelijk alle kanten op. Je kunt een fietsrouteplanner gebruiken om van A…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Trogir
  • http://www.naleiayachting.com/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Kamerlengo_Castle

Reageer op het artikel "Kroatië: bezienswaardigheden in Trogir"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 07-07-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!