InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Rondreis door Andalusië

Rondreis door Andalusië

Rondreis door Andalusië De mooiste plaatsen in Andalusië zijn Granada, Cordoba, Sevilla en Ronda. In één week kun je de allermooiste tuinen en paleizen bewonderen in deze vier plaatsen.

Malaga

Na aankomst per vliegtuig op het gemoderniseerde vliegveld van Malaga, kun je daar La Concepción bezoeken. Dat is een oude botanische tuin, die net buiten de stad ligt. Door het milde klimaat vind je hier meer dan 160 verschillende bomen en planten, die eigenlijk in warmere streken thuis horen.

Granada

De grootste trekpleister in Granada is La Alhambra. Sinds de 14e eeuw hebben de Moren prachtige paleizen gebouwd op een heuvel, die over de stad uitkijkt. Het meest indrukwekkende paleis is Palacio Nazaríes, vooral van binnen. De vele zuilen en de plafonds zijn heel verfijnd bewerkt. De vijvers zijn strak aangelegd en je hoort het water stromen. De lichtval is telkens weer overweldigend.

Generalife is het zomerpaleis van de Moorse koningen en aangelegd door Italiaanse gastarbeiders. Het bestaat uit een klein paleis met langgerekte tuinen en waterpartijen. Het water was in vroeger eeuwen afkomstig uit de Sierra Nevada en werd via smalle kanaaltjes naar de paleizen geleid. Let op: je moet van tevoren toegangskaartjes bestellen.

Olijfboomgaarden

De rit van Granada naar Cordoba gaat langs de Sierra Nevada, door uitgestrekte landerijen. De glooiende heuvels zijn beplant met olijfbomen. Zo ver je kunt kijken!

Cordoba

Palacio de Viana in Cordoba is een paleis dat midden in de stad ligt. Er zijn 12 patioís met tuinen in verschillende stijlen. Heel intiem en verrassend. De tuinen van Alcázar de los Reyes Christianos liggen op een heuvel. De langgerekte vijvers hebben boogfonteinen en er staan veel bloeiende planten. In de 8e eeuw begonnen de Moren met de bouw van de Mesquita. Deze moskee is enorm groot en heeft heel veel zuilen en pilaren van marmer. Door de bijzondere lichtval is de sfeer erg indrukwekkend. In de 16e eeuw hebben de katholieken IN de moskee een kathedraal gebouwd. Er is een groot contrast tussen de pracht en praal van de katholieken en de mystieke eenvoud van de Moorse zuilen.

Sevilla

Op de vele intieme pleintjes, in de oude Joodse wijk van Sevilla, vind je de leukste restaurantjes. Vaak hebben ze ook binnenplaatsen, waar je heerlijk tapas kunt eten of paëlla. Vlakbij is de Real Alcázar. Dit paleis is gebouwd in Mudejarstijl: een mengeling van katholieke, maar vooral Moorse elementen. Ook hier vind je weer strak aangelegde vijvers op de binnenplaatsen en druk bewerkte wanden en plafonds. Ook is er een grote tuin achter de paleizen, met verschillende waterpartijen en bloeiende bomen en planten. Plaza di Espana is een gebouw in de vorm van een halve cirkel, dat gebouwd is in 1929. Op het plein vind je prachtige tegeltableaus, met afbeeldingen uit alle provincies. In de 15e eeuw is Casa Pilatos gebouwd. Hier vind je prachtige tegelmozaïeken aan de wanden en fraaie beelden op de binnenplaatsen.

Ronda

Op de terugweg naar Malaga, kun je een dagje besteden aan Ronda. Deze stad is in twee delen gesplitst door een enorm ravijn. Er is één nieuwe brug, die de beide stadsdelen met elkaar verbindt. Deze brug is gebouwd in de 18e eeuw ter vervanging van een nog oudere brug

Wij maakten deze rondreis per bus, georganiseerd door de ANWB. Door de hoge temperaturen kun je deze reis het beste maken in april, mei, of september.

Lees verder

© 2011 - 2019 Tekstbox, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De highlights van Andalusië en Costa del SolIn het uiterste zuiden van Spanje ligt een veelzijdig gebied. Voor wie van cultuur houdt is hier genoeg te vinden in Cor…
Dagtrips vanuit Ronda (Zuid-Spanje)Ronda (Andalusië) is een ideale vakantiebestemming, niet alleen omdat het zo historisch is, maar je kan vanuit Ronda hee…
Met de auto Sevilla en omgeving verkennenAls je een stedentrip naar Sevilla gaat maken kun je ook kiezen voor optie om met de auto Sevilla en omgeving te verkenn…

Reageer op het artikel "Rondreis door Andalusië"

Infoteur: Tekstbox
Laatste update: 13-04-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!