InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > El Gastor, wit dorpje in de provincie Cadiz (Spanje)

El Gastor, wit dorpje in de provincie Cadiz (Spanje)

El Gastor is een typisch Andalusisch wit bergdorpje in de provincie Cádiz. Meer bekend als "Balcon de los Pueblos Blancos" of "Het Balkon van de Witte Dorpjes". Het dorpje heeft vele typische straatjes en witgeschilderde huizen die versierd zijn met talloze rode geraniums. Het heeft een typisch dorpsplein en aan de voet van El Gastor kan je gaan genieten van de rust die het meer te bieden heeft.

Klein, maar fijn.

Dit traditionele, maar toch levendig dorpje, heeft alles om het leven aangenaam te maken. Een aantal "wij verkopen alles" winkeltjes, een slager die een beetje Nederlands praat, een bakker, een bibliotheek en jeugdgebouw waar je gratis kunt internetten, 2 vishandelaren, 3 bankkantoren, een postkantoortje, 2 kappers, een apotheek , een medisch centrum waar je 24u/dag terecht kan en een tiental tapas bars. Op donderdagmorgen kun je de plaatselijke markt bezoeken waar je, naargelang het seizoen, werkelijk alles kunt krijgen. En helemaal bovenaan het dorpje kun je in de zomervakantie genieten van een frisse duik in het zwembad met zicht over het gehele dorpje.

Hoe vinden we El Gastor?

Je kan El Gastor bereiken via de A374 Ronda/Sevilla. Het is ongeveer 15 minuten klimmen met de auto vooraleer je het dorpje ziet liggen. Eerst zie je het benzinestation aan de linkerkant, iets verder rechts heb je een aantal parkeerplaatsen. Parkeer hier je auto indien dit mogelijk is want de straten gaan enorm op en neer en wandelen tot het andere eind van het dorp neemt nog geen half uur in beslag.

Het gemeentehuis en kerkje

Gelegen aan het centraal gelegen pleintje met prachtige palmbomen, net naast het mooie kerkje. In het gemeentehuis kan je terecht voor alle informatie i.v.m. bezienswaardigheden in en rond El Gastor

Wat te zien rondom?

El Gastor is zeer centraal gelegen zodat dit ideaal is om de rest van Andalusie te bezichtigen. Ronda, Algodonales, Grazalema, Jerez de la Frontera of Xeres (Zuid Spanje), Cadiz, Arcos de La Frontera, Sevilla, Granada, Málaga, Puerto de Santa María en Córdoba zijn allemaal heel gemakkelijk met de auto te bereiken.

Aan de voet van El Gastor vinden we het Stuwmeer van Zahara. Aan de overkant zie je het witte dorpje Zahara de La Sierra al liggen met helemaal bovenaan het kasteel dat je kunt bezoeken. Iets verderop het prachtige beschermd natuurgebied van Sierra de Grazalema. Wist je dat hier de meeste neerslag van gans Spanje valt?

Door de vele natuurgebieden rondom El Gastor is het ook ideaal voor wandelvakanties. Bij de dienst toerisme van Olvera, een groter wit dorp vlakbij, kan je terecht voor allerlei info i.v.m. wandelroutes en dergelijke.

Waar verblijven?

El Gastor biedt een heleboel aangename vakantiehuisjes, flatjes en B&B gelegenheden. Zoals Casa Andaluz, info bij Jo en Nikki Short www.casa-andaluz, of een leuk verblijf in een typisch huisje in het hart van het dorpje, Info John en Jacky McAngus www.elgastor.co.uk. Ideaal om Andalusie van dichtbij te bekijken!

Lees verder

© 2009 - 2019 Gertrudis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "El Gastor, wit dorpje in de provincie Cadiz (Spanje)"

Infoteur: Gertrudis
Laatste update: 22-09-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Reizen in Zuid-Spanje
Schrijf mee!