Setenil - Zuid Spanje

Setenil de las Bodegas is een wit dorpje in de provincie Cadiz dat ten onrechte amper beschreven wordt in reisgidsen over Zuid-Spanje. Wie met de auto rondreist in Andalusie of een fietstocht doet vanuit Ronda moet zeker dit bijzondere bergdorpje met zijn grootse geschiedenis eens bezoeken.

Ligging van Setenil

Setenil, voluit Setenil de las Bodegas genoemd ligt op één van de hellingen van het gebergte ("Serrania") rond Ronda in Zuid-Spanje. Het behoort administratief gezien tot de provincie Cadiz, maar geografisch bekeken maakt het eigenlijk deel uit van de Serrania de Ronda. De provinciegrenzen zijn in 1833 vrij willekeurig vastgelegd en houden niet altijd rekening met de natuurlijke ligging van dorpen en steden.
Setenil ligt aan de rivier Guadalporcún, een zijrivier van de Guadalete. Vanaf de rivier loopt het witte dorpje naar omhoog tussen de rotsen die het beschermen en op sommige plaatsen zelfs als dak dienen.

Geschiedenis van Setenil

Setenil de las Bodegas is een klein dorpje, maar in de geschiedenis is het één van die plaatsen die bekend geworden zijn door de onverzettelijkheid van haar bevolking. Het is in elk geval Arabisch geweest, dat is duidelijk te zien aan de manier waarop het gebouwd is. Over de oorsprong zijn de meningen verdeeld maar de meest aangenomen verklaring zou zijn dat het ontstaan is na de gewelddadige verwoesting van Acinipo (Ronda la Vieja, het oude Ronda). De inwoners van Acinipo wilden de rijke landbouwgronden in de buurt niet opgeven en zochten een plaats die gemakkelijker toegankelijk was.

Er waren verschillende keren zware belegeringen nodig om Setenil te veroveren op de Arabieren in de tijd van de Reyes Catolicos (de katholieke koningen). De eerste keer in 1407, dan in 1482 en in september 1484 lukte het dan toch, met maar liefst achtduizend man infanterie en vierduizend ruiters. Pas na een week gaven de toenmalige bewoners van Setenil zich over en dat moment is zelfs vereeuwigd in prachtig houtsnijwerk in het koorgestoelte van de kathedraal van Toledo.

Setenil is een lust voor het oog

Het dorpje Setenil is een bijzonder pittoresk wit dorpje. De architectuur van het plaatsje is een ongelooflijk meesterwerk. Vanaf de rivier is het een bijna verticale opeenstapeling van huizen en straten. De rotsen overdekken huizen en zelfs straten en dit geeft het een bijzondere aantrekkingskracht. De straten waar dit het meest te zien is zijn de
  • Calle Cuevas del Sol
  • Calle Cuevas de la Sombra
  • Calle Cabrerizas en
  • Calle Calañas

Setenil is 88,24 vierkante kilometer groot en heeft ongeveer 3500 inwoners. Het is een wit dorpje dat de laatste jaren een sterk verouderde bevolking gekregen heeft doordat de jongere generatie andere horizonten ging opzoeken bij gebrek aan werk terplaatse. Het is een dorpje dat vooral leeft van de landbouw. Je ziet vooral velden met olijfbomen, zonnebloemen en er wordt ook graan verbouwd. Vroeger werd er veel wijn verbouwd en de naam "de las Bodegas" (van de wijnhuizen) is nog een verwijzing naar de vele wijnkelders die in Setenil aanwezig waren. Wat er nu nog is aan druivenproductie is voor familiaal gebruik bestemd.
Setenil de las Bodegas heeft een olijfoliefabriek, een melkerij en er zijn ook enkele coöperatieven in de bouw- en textielsector.

Hoe Setenil bereiken

Vanuit Cádiz bereik je Setenil via de N-340, neem bij Algodonales de afslag naar de C339 richting Ronda en neem daar de toegangsweg via de weg El Gastor-Setenil.
Vanuit Ronda zijn er twee mogelijkheden
  • via Arriate
  • via de Romeinse ruïne van Acinipo (weg Ronda-Sevilla)

Lees verder

© 2009 - 2020 Gertrudis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Semana Santa en Setenil, José Antonio Zamudio Rodriguez

Reageer op het artikel "Setenil - Zuid Spanje"

Infoteur: Gertrudis
Gepubliceerd: 05-11-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Reizen in Zuid-Spanje
Schrijf mee!