InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > De mooiste bestemming voor een cruise: de Caribische Zee

De mooiste bestemming voor een cruise: de Caribische Zee

Een helderblauwe zee, prachtig eilanden, zonovergoten witte stranden, palmbomen en een heerlijk tropisch klimaat. Dat zijn de ingrediënten van de populairste cruisebestemming ter wereld, de Caribische Zee. Een droomreis die je nooit zal vergeten.

Welkom in de Caribische Zee

Dit is veruit de populairste cruisebestemming. Elke cruiseline maatschappij kent er zijn weg en bijna allemaal zijn ze hier het ganse jaar door actief. De meeste cruiseschepen vertrekken hiervoor vanuit Florida, met havens in Miami of Fort Launderdale. Je kan het gebied en ook de reis eventueel uitbreiden met een bezoek aan de Mexicaanse Riviera, de Nederlandse antillen en zelfs Aruba. Voor de rest telt het gebied klinkende namen, zoals Jamaica, Cuba, de Dominicaanse Republiek, Haïti en natuurlijk de Bahamas. Elke cruiseline maatschappij heeft zijn eigen reisprogramma´s, met elk hun favoriete stopplaatsen om te bezoeken.

Kiezen tussen windrichtingen

Meestal zal je bij het boeken van een cruise moeten kiezen tussen enkele gebieden. Zo heb je Westelijke, Zuidelijke en Oostelijke cruises. Bij de oostelijke cruises vaart men vanuit Florida via de Bahamas tot aan de Maagdeneilanden en eventueel tot aan de Nederlandse Antillen. Op de heen- of terugweg kan men eventueel nog stoppen in Puerto Rico, Dominicaanse Republiek of Hawaï. De zuidelijke cruises zijn meestal de langste en volgen min of meer dezelfde route als de oostelijke cruises maar gaan onder de Maagen Eilanden nog verder door tot de zuidelijker gelegen eilanden, Guadeloupe, Dominica en Barbados. Uitzonderlijk vaart men al eens helemaal zuidelijk tot in Curaçao. De westelijke route blijft vanaf Florida de Amerikaase kust volgen tot het meest zuidelijke punt ( Key West ), en gaat dan naar Mexico en de Cayman eilanden en Jamaica. Onderweg kan men ook nog een stukje van de Bahamas meepikken. Korte meer noordelijke cruises beperken zich meestal tot de Bahamas en het veel noordelijker gelegen Bermuda.

Het Panamakanaal

In het meest zuidelijkste punt van de Caribische Zee, in het Centraal-Amerikaanse Panama, vind je het panamakanaal terug. Het is de enige verbinding tussen de Caribische Zee en de Stille Oceaan. Oftewel van de Atlantic naar de Pacific. Het kanaal is 81 kilometer lang en de sluizen zijn 33,5 meter breed. De cruisschepen die van de kanaal gebruik willen maken mogen maximaal 32,3 meter breed zijn. De 32 meter brede schepen noemt men daarom vaak Panamax schepen. Een schip heeft ongeveer een 12 uur nodig om door het kanaal te geraken en krijgt hierbij hulp van sleepboten. Een cruise via het Panamakanaal vertrekt bijvoorbeeld in Florida en combineert dan een westelijke Caribische cruise met een doortocht door het Panamakanaal om te eindigen in Californie, alwaar het ofwel aanmeert in San Diego of Los Angeles. De volgende cruise volgt dan dezelfde weg in omgekeerde richting. Een dergelijke cruise duurt ongeveer 10 tot 15 dagen en geeft je vooral de mogelijk om naast de cruise enkele belangrijke steden in de Verenigde Staten te bezoeken, zowel aan de Oostkust, als aan de Westkust.

De duur van de Caribbean cruise

Een cruise duurt meestal, 4, 7 of 10 dagen. Enkele langere zuidelijke cruises kunnen tot maximum 14 dagen duren. Afhankelijk van de lengte maak je 2 tot 6 stops. Vaak is er een halte voorzien op een eiland in de Bahamas, voor een korte strandonderbreking. Voor de rest zijn de overige stopplaatsen eerder cultureel van aard. Je kan er even de streek verkennen, aan een excursie deelnemen of gewoon rondhangen en shoppen in de haven. Een ideale cruise duurt 7 tot 10 dagen. De kortere cruises zijn meer gemaakt op maat van de Amerikaan die er even voor enkele dagen tussenuit wilt. Een oostelijke cruise zou ik aanraden als je voor de eerste maal de streek bezoekt. De zuidelijke cruises kies je best enkel als je voldoende tijd en budget voorhanden hebt. De westelijke cruises bevatten meestal iets meer cultuur en minder de overbekende hagelwitte stranden. Indien je een korte cruise wenst die je bijvoorbeeld combineert met een vakantie of rondreis in Florida, kies dan voor de Bahamas en eventueel Bermuda. Bermuda is vooral interessant voor cruises die meer noordelijk uitvaren, zoals die vanuit New York.

Privé eilanden

Elk cruiseline maatschappij heeft zijn eigen stokpaardjes. Dit gaat van private stranden en havens tot volledige eilanden die eigendom zijn van de rederij. Zo heeft Disney Cruise Line het eiland Castaway Cay in de Bahamas. Bijna alle cruises van deze cruiseline maatschappij stoppen op dit eiland van enkele kilometers doorsnede. Ook Royal Caribbean is eigenaar van een private eiland, met name Coco Cay. De cruises van Royal Caribbean en al haar zusterbedrijven maken gebruik van dit eiland, zoals ook Celibrity Cruises en enkele kleinere cruiseline maatschappijen. Ook Carnival Cruises beheert een eigen eiland, met name Half Moon Cay. Alle cruiseline maatschappijen die eigendom zijn van Carnival Cruises maken gebruik van dit eiland, zoals Holland America Cruises, P&O Cruises, Princess Cruises, Seabourn, Cunard Cruises en nog enkele kleinere cruiseline maatschappijen. Great Stirrup Cay is eveneens een private eiland, eigendom van Norwegian Cruise Line. Op deze eilanden valt niet veel meer te zien dan witte stranden, palmbomen, restaurants en bars. Het is uitermate geschikt om te kuieren op het strand, voor het beoefenen van allerhande watersporten en natuurlijk om te snorkelen in het helderblauwe water. De cruiseline maatschappijen die geen privé eiland beheren, meren in de Bahamas meestal aan in Nassau of Freeport.

De belangrijkste bestemmingen van Caribbean cruises

het Caribische gebied is meer dan alleen maar de Bahamas. Dit zijn de meest bezochte eilanden en eilandengroepen in de Caribische Zee: Mexico, Cuba, Puerto Rico, de Cayman Eilanden, Jamaica, de Maagden Eilanden ( zoals St. Thomas ), de Dominicaanse Republiek, Dominica, Barbados, Guadaloupe, Aruba, de Nederlandse Antillen ( zoals St. Maarten en Curaçao ), de Franse Antillen ( zoals Martinique ), de Bahamas en Bermuda.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De mooiste bestemming voor een cruise: de Caribische Zee"

Infoteur: Raphaella
Gepubliceerd: 07-11-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!