InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > De Hoogvlakte van Ronda en de Sierra de Las Nieves (Spanje)

De Hoogvlakte van Ronda en de Sierra de Las Nieves (Spanje)

De "Meseta de Ronda" en de "Sierra de Las Nieves", De Hoogvlakte van Ronda en het Gebergte van de Sneeuw zijn twee gebieden in Andalusie (Zuid-Spanje) die het bezoeken waard zijn voor de natuurliefhebber. Een ideale bestemming in het najaar voor wie er wil wandelen of fietsen. In de maanden januari en februari gebeurt het zelfs vaak dat er sneeuw ligt op de toppen van de Sierra de las Nieves en zeker op de hoogste top de Torrecilla.

Ligging van Meseta de Ronda en Sierra de Las Nieves

De hoogvlakte van Ronda (meseta) en de Sierra de Las Nieves liggen op het grondgebied van Arriate, Parauta en Ronda in Andalusie, zowat 45 kilometer landinwaarts vanaf Marbella aan de Costa del Sol. Hier zijn de hoogste bergtoppen van de streek gesitueerd met de Torrecilla (1919 meter), het Natuurpark van de Sierra de las Nieves en de dichtst bevolkte zones van de Hoogvlakte van Ronda in Andalusie. Een deel van het Biosfeerreservaat van de Sierra de las Nieves ligt binnen de gemeentelijke grenzen van Parauta en Ronda. Het gebied heeft bijgevolg een enorme natuurlijke rijkdom.

Steeds meer wijngaarden in de buurt van Ronda

De laatste jaren worden traditionele landbouwgronden van de Rondeense hoogvlakte steeds meer omgevormd tot wijngaarden. Deze wijngaarden leveren nu de druiven aan de ongeveer twintig bodegas van de streek met haar eigen appellation D.O SIERRAS DE MALAGA, een subregio van de Vinos de Malaga.

Meer dan de monumentenstad Ronda alleen

Ronda heeft vanzelfsprekend de grootste woonkern, maar er zijn nog andere woonkernen zoals Montecorto en Serrato, die meer inwoners hebben dan sommige dorpjes uit de streek. Naast het monumentale Ronda met zijn historische oude stadskern en rijke geschiedenis en cultuur en natuurlijk ook de mooie witte dorpjes, raden we de bezoeker zeker aan de volgende plaatsen te gaan bewonderen :

  • Het Natuurpark van de Sierra de las Nieves
Het park heeft verschillende publieke faciliteiten (bewegwijzerde routes, recreatiemogelijkheden enz.) die het aangenamer maken om deze zone te bezoeken. Het aantrekkelijkst zijn de vele dennebossen van La Nieva, Cañadas de las Animas en Cuerno. Ze maken deel uit van de 3000 hectares dennebossen van het park. De denneboom "Pinsapo de las Escaleteras" kreeg de status van natuurmonument. Men kan er ook de Algerijnse Eik of "el quejigal" (Quercus canariensis) vinden, een soort eik die hier groeit in de hoge bergen van Puerto de los Pilones.

  • Mozarabische kerk van de "Virgen de la Cabeza"
Dit kerkje ligt in de buurt van Ronda en was één van de eerste plaatsen waar christenen bijeen kwamen tijdens de periode van de Arabische overheersing. Op dit ogenblik is het de kapel waar de "Virgen de la Cabeza" tijdens de zomermaanden verblijft. De "Virgen de la Cabeza" (letterlijk de Maagd van het hoofd) is een mariabeeld. De weg naar deze kapel is gemakkelijk te bewandelen en biedt één van de mooiste panorama's van het dal, de kloof van Ronda, de befaamde "Tajo" en uitzicht op de Nieuwe Brug, el "Puente Nuevo".

  • Acinipo
Vlakbij Montecorto ligt Acinipo, een archeologische site die het belang van deze stad aantoont tijdens het Romeinse Rijk. In de tweede eeuw voor Christus was het met 3000 inwoners een belangrijke stad met haar eigen munt . De druiventros op de keerzijde van de munt toont aan dat de wijnbouw er 2000 jaar gelden van groot belang was. De restanten van het Romeins Theater zijn het best bewaard gebleven.

  • Finca "La Algaba"
Wat bij dit privé initiatief op de finca (boerderij) La Algaba meest in het oog springt, is het nagebouwde Prehistorische Dorp, gebouwd volgens de expirimentele archeologische methode. Hier is te zien hoe onze voorouders leefden tijdens het Neolithicum (vanaf ca. 11.000 voor Christus).

Lees verder

© 2009 - 2019 Gertrudis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Las Alpujarras, TrevélezTrevélez is het hoogst gelegen dorp van Spanje. Het ligt aan de voet van de Mulhacén, de hoogste top van de Sierra Nevad…
Traditionele Recepten uit de Sierra de las Nieves - SpanjeEen van de grootste waarden die Andalusie heeft is haar enorme diversiteit. Zoals de provincie Malaga met zon, strand ..…
Carboneras bij Almería aan de Sierre CabreraCarboneras is een mooi gelegen kustplaatsje in Almería in Andalusië. Het plaatsje met haar vele stranden is gelegen aan…
Thema Feesten in de Serrania de Ronda (Zuid-Spanje)De gewoonten en tradities in de Serrania de Ronda (Andalusie) zijn een weerspiegeling van hoe het leven er daar uitziet.…
Met de fiets naar het dak van Europa (Sierra Nevada)Sierra Nevada is voor wielrenners het ´dak van Europa´, omdat hier de hoogst gelegen geasfalteerde weg van Europa is ter…
Bronnen en referenties
  • Serrania de Ronda folder van Turismo de Malaga (spaanstalig)

Reageer op het artikel "De Hoogvlakte van Ronda en de Sierra de Las Nieves (Spanje)"

Infoteur: Gertrudis
Gepubliceerd: 17-11-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!