InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Op vakantie in Duitsland - De Harz

Op vakantie in Duitsland - De Harz

Op vakantie in Duitsland - De Harz De Harz is een klein middelgebergte in het midden van Duitsland. Het is verspreid over de provincies Saksen-Anhalt, Nedersaksen en Thüringen. Wil je een afwisselende vakantie dan kun je hier prima terecht. De omgeving heeft een uitgestrekt netwerk aan wandel- en fietsroutes. Ook is de omgeving prima geschikt voor een bezoek aan enkele prachtige dorpen en steden met vakwerkhuizen en schitterende historische gebouwen. Wil je op vakantie naar Duitsland maar niet te ver rijden dan is de Harz een prachtige vakantiebestemming.

Inhoudsopgave

Harz

De Harz is een gebergte met toppen tot boven de 1000m, de hoogste top is de Brocken met 1142m. Het is een gebied wat geliefd is bij wandelaars, mountainbikers en motorrijders. De wegen zijn prima geschikt om tochten op de motor en auto te maken. Voor wandelaars liggen er uitgestrekte wandelpaden die prima zijn bewegwijzerd. Mountainbikers komen ook aan hun trekken met voldoende routes.

Omgeving Harz

De omgeving van de Harz kenmerkt zich door verschillende landschappen. Rondom de Brocken vindt men de hoogste toppen van de Harz met meerdere bergtoppen boven de 900m. In deze omgeving ontspringen ook verschillende riviertjes en beken.

Meer richting het noorden is het na 15 kilometer verder al gedaan met het gebergte van de Harz. Vanaf hier zijn de bergen heuvels geworden en gaat het landschap zeer snel over in laagland. Vooral bij de stad Werningerode is dit goed te zien. Werningerode is ook een bezoek waard vanwege haar prachtige historische gebouwen en het kasteel op de heuvel. Vanaf deze heuvel heb je een schitterend uitzicht over het laagland en de bergen van de Harz. Vanaf de kasteelmuur rijst het berglandschap van de Harz steil omhoog.

Wie vanaf de Brocken richting het oosten rijdt zit het landschap veranderen in een gebied met heuvels die afgewisseld worden door bossen en weilanden. Rijd je nog verder dan wordt het landschap steeds minder heuvelachtig.

Goslar in de Harz / Bron: HpgruesenGoslar in de Harz / Bron: Hpgruesen
Rijdt men vanaf de Brocken naar het westen dan komt men door een landschap met uitgestrekte bossen en naaldwouden. Maar ook hier wordt het landschap steeds vlakker. Na ongeveer 30 kilometer zijn ook hier de hoogste bergen en heuvels gepasseerd. In het noordwesten van de Harz vind je de stad Goslar. De stad kenmerkt zich door prachtige vakwerkhuizen en vele historische gebouwen.

Ga je het zuiden van de Harz verkennen dan zie je een uitgestrekt berg- en heuvellandschap wat bedekt is met naaldwouden. Ook zijn in dit gedeelte van de Harz enkele meren te vinden. Onderweg komt men af en toe door nauwe en donkere dalen.

Brocken

Uitzicht Brocken / Bron: Taken, PixabayUitzicht Brocken / Bron: Taken, Pixabay
De hoogste berg van de Harz is de Brocken en is zoal eerder beschreven 1142m hoog. Vanuit de weide omgeving is de top al goed te zien en de daarbij behorende zendermast. Vanaf de top heb je een weids uitzicht over de gehele omgeving. Kom je vanuit het noorden naar de Harz dan is het verschil met het vlakke laagland en de bergen van de Harz goed te zien.

Het grootste gedeelte van het jaar is de top van de Brocken in nevelen gehuld. In de winter maar ook in de zomer kan het er af en toe flink spoken qua weer. In de winter worden er regelmatig metershoge sneeuwhoogtes gemeten die tot ver in het voorjaar kunnen blijven liggen. In de zomer kan het er soms ook onaangenaam waaien en fris zijn. De gemiddelde jaar temperatuur op de top is rond drie graden. Mede door het grillige weer en de kou groeien er op de top ook geen bomen. De top van de berg is wandelend te bereiken maar kan ook met een oude stoomlocomotief worden bedwongen, dit is echter wel aan de prijzige kant.

Wandelen en fietsen

In de Harz kun je als wandelaar je hart ophalen aan de meer dan 8000 kilometer aan wandelroutes. Er zijn brede wandelpaden maar ook smalle bergpaadjes en hiermee is de Harz geschikt voor de beginnende en gevorderde wandelaar. Daarnaast vindt je in de Harz ongeveer 2200 kilometer aan fietsroutes welke over 59.000 hoogtemeters gaan. Er zijn routes voor de MTB maar ook voor de meer relaxte fietsers. Wil je het nog wat ruiger? Dan kun je los gaan op de vijf bike-parken die de Harz heeft.

Accommodaties Harz

In de gehele Harz zijn voldoende accommodaties te vinden voor een kort of langer verblijf. Er is een ruime keuze uit hotels, appartementen en pensions. Met name in de wat grotere steden in de Harz is een divers aanbod te vinden. Naast de gebruikelijke hotels en pensions kun je er ook voor kiezen om op een boerderij te slapen dit kan op meerdere plekken in het gebied.

Vakantie in Duitsland - De Harz

De Harz is een prima vakantie gebied voor mensen die op zoek zijn naar: prachtige natuur, bergen en heuvels. Het landschap leent zich ook om toertochten te maken door de omgeving. Het is tevens een gebied wat niet wordt overlopen door toeristen. Wel kan het op de top van de Brocken soms erg druk zijn met wandelaars.
© 2009 - 2018 Marinos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wernigerode is een bijzonder kleurrijke stad in de HarzWernigerode is een bijzonder kleurrijke stad in de HarzWie een bezoek brengt aan de Harz zal misschien verschillende kleine steden willen bezoeken. Een bijzonder schilderachti…
Duitsland, Nedersaksen - NiedersachsenHet één na grootste Bundesland van Duitsland met Hannover als hoofdstad. Op een kleine afstand van Nederland, vindt men…
Vakantie in Duitsland – regio’s in het noordenVakantie in Duitsland – regio’s in het noordenWie geïnformeerd wil worden over vakantie-mogelijkheden in Duitsland kan de informatie raadplegen die aangeboden wordt p…
Bergen en hoogteverschillen in Nederland per provincieBergen en hoogteverschillen in Nederland per provincie‘Mijn vlakke land’ is een onderdeel van een liedtekst van Jacques Brel. Met dat land bedoelde hij de Belgische regio Wes…
Stoomtreinen in de Harz, tijden van weleer herlevenAl meer dan 120 jaar rijden de stoomtreinen van de Harzer Schmalspurbahnen op een netwerk van sporen door grote delen va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Seaq68, Pixabay
  • https://www.harzinfo.de/spass-pur/auf-2-raedern.html
  • Afbeelding bron 1: Hpgruesen (https://pixabay.com/nl/marktplaats-goslar-hars-duitsland-1649729/)
  • Afbeelding bron 2: Taken, Pixabay

Reageer op het artikel "Op vakantie in Duitsland - De Harz"

Infoteur: Marinos
Laatste update: 20-08-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!