InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Op vakantie naar Duitsland

Op vakantie naar Duitsland

Duitsland is een heel erg populair vakantieland bij Nederlanders en dat is niet voor niets. Er zijn erg veel redenen te verzinnen om op vakantie te gaan naar Duitsland. Wat houdt het precies in om op vakantie te gaan naar Duitsland?

Duitsland

Duitsland is het grootste land in Centraal Europa en bestaat uit zestien deelstaten. Het grenst in het noorden aan Denemarken, in het oosten aan Polen en Tsjechië, in het zuiden aan Oostenrijk en Zwitserland en in het westen aan Frankrijk Luxemburg, België en Nederland.

Duitse steden

  • Berlijn is de herenigde en hernieuwde hoofdstad van Duitsland en staat bekend om zijn divisie tijdens de Koude Oorlog door de Berlijnse Muur. Vandaag de dag is het een grote metropool met veel clubs, winkels, galarijen en restaurants.
  • Bremen is een van de belangrijkste steden in het noorden van Duitsland, het is een oude stad met een prachtige geschiedenis.
  • Keulen is 2000 jaar geleden door de Romeinen gesticht. In de stad staat een enorme kathedraal, de dom van Keulen.
  • Dresden wordt ook wel Florence aan de Elbe genoemd. De stad is beroemd om de Frauenkirche en het herbouwde historische centrum.
  • Düsseldorf is de hoofdstad van de Duitse mode, de stad heeft een bruisend nachtleven.
  • Frankfurt is de thuisbasis van de Europese Centrale bank. De stad heeft een prachtige skyline, die lijkt op die van New York.
  • Hamburg is de twee na grootse stad van Duitsland, de stad is beroemd om zijn haven en tolerante cultuur.
  • München is de mooie hoofdstad van de deelstaat Beieren en is de toegangspoort naar de Alpen. De stad is bekend geworden door het beroemde Oktoberfest.

Mooie plaatsen

  • De Duitse Oostzeekust bestaat uit kilometers zandstrand met schilderachtige eilandjes zoals Rügen.
  • De Beierse Alpen zijn de thuisbasis van het wereldberoemde kasteel Neuschawnstein. Je kunt hier geweldig snowboarden, wandelen en mountainbiken.
  • Het Zwarte woud is een regio met grote bergtoppen en panoramische uitzichten. Het is een paradijs voor wandelaars.
  • De Oost-Friese eilanden zijn twaalf eilanden in de Waddenzee. Borkum is het grootste eiland.
  • Harz is een bergketen in het midden van Duitsland. Harz staat bekend om zijn historische zilvermijnen en de schilderachtige stadjes.
  • Het Bodenmeer is een meer, dat grenst aan Zwitserland en Oostenrijk. Je kunt hier veel verschillende watersporten beoefenen.

De reis naar Duitsland

Er vliegen veel vliegmaatschappijen vanuit Nederland naar Duitsland. Met de trein naar Duitsland is goedkoper dan met het vliegtuig. Via. www.bahn.de kun je je treinreis naar Duitsland uitstippelen. Met de auto naar Duitsland toe reizen is ook een goede optie.

Rondreizen in Duitsland

Binnenlandse vluchten worden voornamelijk gebruikt door het bedrijfsleven, met de trein reizen is simpeler en vaak ook goedkoper. Lufthansa, Air Berlin, Germanwings, Cirrus Airlines, OLT en Intersky bieden binnenlandse vluchten aan. Met de trein kun je bijna alle uithoeken van Duitsland bereiken, het reizen met de trein gaat sneller dan met de auto. De Duitse treinen hebben bijna nooit last van vertraging. In Duitsland rijden ook veel lange afstandsbussen rond. Duitsland heeft tevens ook uitstekende wegen, waar je geen tol hoeft te betalen.

Taal

De officiële taal in Duitsland is Duits, elke regio in Duitsland heeft zijn eigen dialect. Alle Duitsers leren Engels op school, dus je moet je kunnen redden in het Engels. Veel hoge opgeleide Duitsers spreken ook Frans, Russisch, Nederlands of Spaans.

Eten

Een typisch Duits gericht bestaat uit vlees, aardappelen met jus en groente of salade. De Duitse keuken is beïnvloed door andere Europese landen, zoals Italië en Frankrijk. In Duitsland vind je niet veel broodjeszaken en afhaalrestaurants, er zijn wel erg veel gewone restaurants. Je hoeft vaak niet te reserveren voor een restaurant. Het is niet duur om in Duitsland uit eten te gaan.

Accommodatie

Duitsland biedt vrijwel alle mogelijkheden van accommodatie aan, waaronder hotels, B&Bís hostels en campings. De meeste internationale hotelketens hebben hotels in de grotere Duitse steden. Er is ook een grote verscheidenheid aan lokale hotels. B&Bís bieden minder comfort dan een hotel maar zijn wel goedkoper. Hostels zijn ongeveer even duur als B&Bí, het nadeel van een hostel is dat je meestal een gedeelde kamer hebt. Er zijn ook tal van campings, kamperen is de goedkoopste optie.

Veiligheid

Duitsland is een erg veilig land om te verblijven. Geweldsdelicten zijn zeer zeldzaam in vergelijking met andere landen. Zakkenrollers kunnen wel een probleem zijn in de grotere steden of bij drukke evenementen. Net als in andere landen, kun je je het beste ís nacht niet alleen in afgelegen steegjes bevinden. Het landelijke alarmnummer is 112.
Gerelateerde artikelen
Duitsland, algemene informatieDuitsland, onze oosterburen. Een land wat negen keer zo groot is als Nederland en wordt omringd door negen Europese land…
Duitsland, Sleeswijk-Holstein, Hamburg en BremenEen aantal noordelijke deelstaten, Bundesländer, van Duitsland worden in dit artikel besproken. Sleeswijk-Holstein, Hamb…
Goedkoop vliegen met Cirrus Airlines vanaf MünsterGoedkoop vliegen met Cirrus Airlines vanaf MünsterMet de komst van de vliegtaks en de hoge parkeerkosten op Schiphol, zoeken veel mensen het even over de grens als ze op…
Goedkoop vliegen vanaf Bremen: maatschappijenGoedkoop vliegen vanaf Bremen: maatschappijenWie in Noord-Holland of in Zeeland woont zal niet snel denken aan Bremen als vertrekpunt voor de vakantie. Voor mensen d…
Bronnen en referenties
  • http://www.germany.travel/nl/index.html

Reageer op het artikel "Op vakantie naar Duitsland"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 01-09-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!