InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Winterbanden en milieuvignet voor een vakantie of dagtrip

Winterbanden en milieuvignet voor een vakantie of dagtrip

Winterbanden en een milieuvignet voor een vakantie of dagtrip naar Duitsland Wanneer je naar Duitsland gaat voor een vakantie of dagje uit, weten veel mensen niet of ze dan voor winterbanden en een milieuvignet moeten zorgen. Omdat er veel onduidelijkheid hierover heerst, worden de regels rond de winterbanden en een milieuvignet hieronder toegelicht.

Winterbanden

De Duitse Wegenverkeerswet is vastgelegd in de StVO (Straßenverkehrsordnung). Hierin worden winterbanden niet verplicht. Het is echter wel verplicht om je voertuig aan te passen aan de weersomstandigheden. Onder deze weersomstandigheden worden sneeuw, ijs en gladheid verstaan. Voor een dagje Duitsland kunt u dus naar de weersverwachting kijken en aan de hand daarvan bepalen of de banden van uw auto voldoen. Bij een langere vakantie is dat natuurlijk lastiger, omdat de weersvoorspellingen over een langere periode onnauwkeurig zijn. U moet nog steeds zelf de overweging maken of u winterbanden aanschaft of niet.

Bij de overweging of u winterbanden aanschaft, moet u rekening houden met een aantal zaken.
  • Om te beginnen is het verstandig om u te laten informeren over de kosten van de aanschaf van winterbanden. Deze zijn normaliter namelijk goedkoper dan zomerbanden en ook in Nederland kunt u de winterbanden gewoon gebruiken.
  • Daarnaast weegt de factor veiligheid natuurlijk sterk mee. Wanneer de weersomstandigheden erom vragen, zijn winterbanden veiliger voor uzelf en de mede weggebruikers. Wanneer u bij een ongeluk betrokken raakt en u heeft geen winterbanden, zal dat meegerekend worden en kan u “dood door schuld” ten laste gelegd worden.
  • Tot slot loopt u het risico op een bekeuring wanneer u zich zonder winterbanden op de duitse wegen begeefd. Wanneer u aangehouden wordt en de politie vindt dat de weersomstandigheden wel om winterbanden vragen, kunt u een bekeuring van (slechts) €20,- of €40,- bij hinder of gevaarzetting.
  • Sneeuwkettingen zijn alleen verplicht wanneer dit door een verkeerbord wordt voorgeschreven. Dit staat los van het gebruik van winterbanden.

Deze regelgeving rond winterbanden is alleen geldig voor motorvoertuigen. Een camper moet er dus ook aan voldoen, maar caravans, vouwwagens of aanhangers dus niet. Ook andere landen, zoals Frankrijk, kennen een dergelijke regelgeving.

Millieuvignet

Sinds 1 januari 2008 zijn er milieuzones in Duitsland en daar is een milieuvignet verplicht. Het doel van deze regelgeving is te zorgen voor een schonere lucht voor een gezonder leven. Om de milieuzones te mogen betreden, moeten voertuigen voldoen aan bepaalde normen rond uitstoot van uitlaatgassen. Er zijn verschillende categoriën welke te herkennen zijn aan de verschillende kleuren van de vignetten.

De milieuvignetten zijn voor iedereen in de zones rond duitse steden verplicht. Wanneer je als Nederlander in zo’n zone komt, moet je zorgen dat je een vignet aangevraagd hebt bij de TÜV Nord vestiging in Vaassen of bij DEKRA Nederland. De kosten vane en vignet verschillen van €5,- tot €20,-. Hit vignet moet goed zichtbaar op de voorruit aangebracht worden. Het is in heel Duitsland geldig en blijft tijdens de levensduur van het voertuig geldig. Wanneer je zonder geldig vignet een milieuzone inrijdt, risceer je een boete van €40,-.

De milieuzones bevinden zich rond de onderstaande duitse steden.
Sinds 1 januari 2008Keulen, Hannover en Berlijn
Sinds 1 maart 2008Ilsfeld, Leonberg, Ludwigsburg, Mannheim, Schwäbisch-Gmünd, Stuttgart, Tübingen
Sinds 1 juli 2008Bochum
Sinds 1 oktober 2008München
Gedurende 2008 (datum staat nog niet vast)Augsburg, Dortmund, Düsseldorf, Essen, Mühlacker, Pforzheim, Regensburg, Reutlingen
Vanaf 1 januari 2009Nürnberg, Herrenberg
Vanaf 1 januari 2010Freiburg (Breisgau)
Gedurende 2010 (datum staat nog niet vast)Frankfurt/Main
Jaar staat nog niet vastBraunschweig, Darmstadt, Dresden, Heidelberg, Karlsruhe, Leipzig, Magdeburg, Neu-Ulm, Pleidelsheim, Ulm
Gerelateerde artikelen
Winterbanden DuitslandWinterbanden DuitslandDe vraag die bij velen opkomt als men met de auto van plan is in de winter naar Duitsland te gaan of door Duitsland heen…
Winterbanden in DuitslandWinterbanden in DuitslandWie naar Duitsland op vakantie gaat moet winterbanden laten zetten op zijn auto. Anders loopt u namelijk de kans op een…
Winterbanden bij winterse weersomstandigheden in OostenrijkWinterbanden bij winterse weersomstandigheden in OostenrijkIn Oostenrijk is het bij wet verplicht gesteld om in de periode van 1 november tot 15 april de auto te voorzien van wint…
Waar zijn winterbanden verplicht?Waar zijn winterbanden verplicht?Steeds meer automobilisten in ons land verruilen in de winter hun autobanden voor winterbanden. Gebleken is dat het gebr…

Reageer op het artikel "Winterbanden en milieuvignet voor een vakantie of dagtrip"

Reacties

Mira, 21-02-2018 10:53 #3
Wat is rond Keulen en hoe bepaal je dat? Welke buitenrand mag het nog wel en welke rand niet? Handig om te weten als je naar Keulen moet. Reactie infoteur, 08-03-2018
Sorry, hiermee kan ik je niet helpen.

M. van den Eventuin, 05-09-2011 00:28 #2
Vanaf welke datum is het raadzaam winterbanden te monteren als men medio oktober naar duitsland gaat? Reactie infoteur, 06-09-2011
Afhankelijk van hoe lang je naar Duitsland gaat, zou je kunnen afwachten wat de weersverwachtingen zijn. Wanneer je voor een paar weken gaat, zou je net voor vertrek winterbanden kunnen laten monteren, dan loop je zeker geen risico.

De Graaf, 21-10-2009 15:39 #1
Hallo,
ik heb een vraag over het milieuvignet. Wij gaan in december naar de Eifel en rijden via het Ruhrgebied, via de doorgaande route (snelwegen). Is het dan nodig om een milieuvignet aan te schaffen?
Alvast bedankt voor uw reactie.

Infoteur: Mabe
Laatste update: 14-07-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 3
Schrijf mee!