InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Winterbanden Duitsland

Winterbanden Duitsland

Winterbanden Duitsland De vraag die bij velen opkomt als men met de auto van plan is in de winter naar Duitsland te gaan of door Duitsland heen te rijden, is of winterbanden daar verplicht zijn gesteld. Het antwoord daarop is dat er geen expliciete wettelijke verplichting is waarbij winterbanden verplicht worden gesteld gedurende een bepaalde periode. Dit betekent echter niet dat het in Duitsland niet nodig is om winterbanden onder de auto te hebben. Duitsland kent namelijk wel de verplichting dat een auto uitgerust moet zijn met bepaalde voorzieningen tijdens winterse weersomstandigheden die de veiligheid op de wegen ten goede komt. Onder de winteruitrusting van de auto kan men logischerwijs afleiden dat daartoe onder meer winterbanden behoren, maar ook bijvoorbeeld antivries voor de ruitenwisserinstallatie. Het rijden met zomerbanden op een gladde weg, waar ook nog eens sneeuw op valt, is gewoon niet veilig te noemen.

Aansprakelijkheid in Duitsland

Het komt er op neer in Duitsland, dat de auto op het moment dat zich winterse weersomstandigheden voordoen van een winteruitrusting voorzien moet zijn. Het type banden wordt echter niet aangegeven, maar aangenomen kan worden dat hiermee winterbanden bedoeld worden, omdat deze dankzij het profiel, groeven en rubbersamenstelling meer grip kunnen bieden en water sneller af kunnen laten vloeien.
  • Ontbreken de winterbanden bij dergelijke weersomstandigheden en blijkt bij een controle door de verkeerspolitie in Duitsland dat de banden niet voldoen aan de normen, dan kan er een boete worden opgelegd.
  • Aansprakelijkheid is een andere factor waarmee rekening moet worden gehouden als er zonder winterbanden in Duitsland wordt gereden. Mocht er een ongeluk plaatsvinden en de auto is voorzien van zomerbanden, dus niet van een winteruitrusting, dan kan dit zeer nadelige gevolgen hebben voor de aansprakelijkheidstelling en dan met name op het gebied van eventuele vervolging door de Duitse justitie.
  • Ook bij het ophouden van autoverkeer doordat de auto zonder winterbanden minder grip heeft op de weg en dus langzamer dan nodig zal moeten rijden, kan bij een controle een boete worden opgelegd.

Wel of niet winterbanden in Duitsland gebruiken?

De keuze voor het wel of niet gebruiken van winterbanden in Duitsland is een persoonlijke beslissing, maar voor de eigen veiligheid en veiligheid van andere weggebruikers kan dit wel aangeraden worden. Het weer kan voor iemand een doorslaggevende rol spelen om het risico te nemen geen winterbanden te gebruiken, maar weersomstandigheden kunnen snel veranderen en daarom kan ook beter het zekere voor het onzekere genomen worden. Bovendien kunnen de winterbanden in Nederland ook gebruikt worden en zult u ook dan van het voordeel van een betere grip op de weg en controle over de auto kunnen profiteren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.anwb.nl

Reageer op het artikel "Winterbanden Duitsland"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 18-04-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Special: Autobanden
Schrijf mee!