InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Op vakantie naar Frankrijk

Op vakantie naar Frankrijk

Frankrijk is een erg populair vakantieland bij Nederlanders omdat het een erg divers land is. Maar wat houdt het in om vakantie te gaan naar Frankrijk?

Frankrijk

Frankrijk is een land in West-Europa, dat grenst aan België, Luxemburg, Duitsland, Zwitserland, Italië en Spanje. In Frankrijk ligt ook het Prinsdom Monaco. Frankrijk is het meeste bezochte land ter wereld.

Klimaat

In het grootste deel van Frankrijk vind je een gematigd zeeklimaat. Bij een gematigd zeeklimaat heb je relatief milde winters, neerslag gedurende het hele jaar en niet extreem hete zomers. De Franse Alpen hebben een hooggebergteklimaat. Aan de kust heerst een mediterraan klimaat. In de Cote D’Azur schijnt het vaakst de zon.

Wanneer naar Frankrijk?

Probeer indien mogelijk de Franse schoolvakanties te vermijden, de hotels zijn dan waarschijnlijk overboekt en de wegen zijn dan erg druk. Op internet kun je de Franse schoolvakanties bekijken. Het is ook erg druk in Frankrijk op 11 november.

De reis naar Frankrijk

Vanuit Nederland vertrekken er dagelijks veel vluchten naar Frankrijk. Met de trein naar Frankrijk is vaak goedkoper dan met het vliegtuig, er rijden meerdere hogesnelheidstreinen vanuit Nederland naar Frankrijk. Maar de meeste Nederlanders gaan met de auto naar Frankrijk. Op de belangrijke wegen in Frankrijk wordt tol (péage) geheven. De tol kun je met je creditcard betalen.

Accommodatie

Overnachten op een camping in Frankrijk is erg populair, in Frankrijk zijn ruim 11.000 campings. Er zijn ook ontzettend veel hotels, de meeste hotels zijn karakteristiek en klein. Overnachten in een hotel kost ongeveer even veel als in Nederland.

Rondreizen in Frankrijk

Bijna alle Franse steden kun je bereiken met binnenlandse vluchten, Air France biedt de meeste binnenlandse vluchten aan. Alle uithoeken van Frankrijk kun je bereiken met de trein, de meeste treinen zijn hogesnelheidstreinen. Met de auto door Frankrijk reizen is ook een optie. Er zijn ook erg veel autoverhuurbedrijven in Frankrijk, je kunt natuurlijk ook met je eigen auto door Frankrijk reizen.

Franse steden

  • Parijs is de lichtstad, de stad van de romantiek en de thuisbasis van de wereldberoemde Eiffeltoren.
  • Bordeaux is de stad van de wijn en de traditionele stenen huizen
  • Lille is een dynamische stad in het noorden van Frankrijk. De stad staat bekend om zijn mooie centrum en het actieve culturele leven.
  • Lyon is de een na grootste stad van Frankrijk. De historische binnenstad staat op de lijst van Werelderfgoederen van de UNESCO.
  • Marseille ligt in het hart van de Provence en is de thuisbasis van een wereldberoemde haven.
  • Nantes is de groenste stad van Europa. Volgens sommigen is het ook de beste stad van Europa om in te wonen.
  • Staatsburg is beroemd om zijn historische centrum en is de thuisbasis van een groot aantal Europese instellingen.

Andere bestemmingen

  • Camargue is een van de grootste rivierdelta’s van Europa.
  • Corsica is de geboorteplaats van Napoleon. Het is een uniek eiland met een eigen cultuur en taal.
  • Disneyland Parijs is het meest bezocht attractiepark van Europa.
  • De Franse Alpen zijn de thuisbasis van de hoogste berg van West-Europa, de Mont Blanc
  • Gorges du Verdon is een prachtige rivier. Je kunt hier kajakken, wandelen of bergbeklimmen.

Taal

Frans is de officiële taal in Frankrijk, daarnaast zijn er ook een aantal regionale talen en dialecten. Fransen spreken in het algemeen niet goed Engels. Als je op vakantie gaat naar Frankrijk is het verstandig om van tevoren ten minste de basis van de Franse taal te leren. In toeristische gebieden kunnen de mensen vaak wel Engels, er zijn dan zelfs mensen die Nederlands spreken.

Veiligheid

Frankrijk is een van de veiligste landen ter wereld. Gewelddadige criminaliteit tegen toeristen is erg zeldzaam, zakkenrollen komt wel erg veel voor. In het centrum van de Franse steden is het dag en nacht veilig, je kunt ’s nachts de buitenwijken beter wel vermijden.

Gezondheid

Het leidingwater in Frankrijk kun je meestal gewoon drinken, alleen in bepaalde gevallen kan het niet, dat staat dan aangegeven met ‘Eau non potable’. De gezondheidszorg is van hoge kwaliteit in Frankrijk, als Nederlander dekt de ziektekostenverzekering alle kosten. Het landelijk alarmnummer is 112.
Gerelateerde artikelen
Waar gaan we naar toe op vakantie? Zuid-Frankrijk?Waar gaan we naar toe op vakantie? Zuid-Frankrijk?De Cote d`Azur ligt in Zuid Frankrijk in de Provence en is een van de meest gewaardeerde vakantie bestemmingen van Frank…
Zwarte zaterdag Frankrijk 2014Zwarte zaterdag Frankrijk 2014Wanneer valt zwarte zaterdag in 2014? Belangrijk om te weten als je de grootste verkeersdrukte wilt mijden, op weg naar…
Vliegen naar Noord-Afrika met Aigle AzurVliegen naar Noord-Afrika met Aigle AzurDe maatschappij Aigle Azur vliegt momenteel niet op een Nederlandse of Belgische luchthaven, maar mensen die regelmatig…
Goedkoop vliegen naar de Provence vanuit Nederland en BelgiëGoedkoop vliegen naar de Provence vanuit Nederland en BelgiëDe Provence is een regio in het zuiden van Frankrijk die staat voor zon, zee, wijn en lekker eten. De kwaliteit van het…
Goedkoop vliegen naar Frankrijk met HOP!Goedkoop vliegen naar Frankrijk met HOP!Schiphol is sinds 2013 weer een regionale luchtvaartmaatschappij rijker. Het in maart 2013 opgerichte HOP! biedt goedkop…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Frankrijk

Reageer op het artikel "Op vakantie naar Frankrijk"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 01-09-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!