InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Antarctica, Petermann Island

Antarctica, Petermann Island

Antarctica, Petermann Island Ons schip de Grigoriy Mikheev vaart naar Petermann Island. De uitzichten vanuit het Lemaire Channel zijn prachtig met onder meer een blik op de Mount Scott en Mount Shackleton en een aantal kleine eilanden aan de kust. Na twee eerdere landingen deze dag staan ons vandaag nog twee landingen te wachten. Ook gaan we nog twee zodiaccruises beleven om uiteindelijk voldaan een keurig diner te verorberen.

Twintig paren Antarctische aalschovers

We landen op Petermann Island waar een oud Argentijns toevluchtsoord omgeven is door Gentoos. We zijn in de baai Port Circumcision welke naam gegeven is door de ontdekkingsreiziger Charcot. De naam Port Circumcision duidt op de heiligendag van 1 januari toen de baai werd ontdekt. De geologie van dit eiland is heel verschillend van de andere plaatsen waar we eerder zijn geland. Onder de granieten blokken nestelen 800 paren Gentoos maar er zijn hier vooral Adelies. De Adelie pinguïn verkiest zeer koude voorwaarden en daarom is Petermann Island zeer geschikt voor deze pinquïn. Heel bijzonder zijn ook 20 paren Antarctic Shags (aalschovers) die hier huizen.

Wordie House in de stijl van de veertiger jaren

Na de eerdere landingen vandaag op Pléneau Island en op Port Charcot en nu bij Port Circumcision volgt nog een vierde landing. Na de thee worden we uitgenodigd voor een Zodiaccruise met een landing bij Wordie House.

Van de relatief weinige bebouwing die Antarctica kent hebben we tijdens onze reis restanten gezien van vestigingen die met de walvisvaart te maken hadden. Maar er is ook een aantal huisvestingen voor wetenschappelijke onderzoeken volledig in bedrijf. Sommige van de oude vestigingen zijn bouwval geworden. Anderen zijn gerenoveerd of zoveel mogelijk in tact gelaten speciaal voor de vele toeristen die Antarctica bezoeken. Zo ook dit voormalige Britse onderzoekstation Wordie House dat nu een museum is dat nog volledig in stijl van de veertiger jaren is ingericht.

Al lang over de datum

De Britten handhaven dit huis nog steeds en zorgen regelmatig voor de nodige renovatie ook al is de dagelijkse running overgegaan in Oekraïnische handen. Er zijn oude instrumenten en er is een volledig opgeslagen keuken met producten in de voorraadkast die al héél lang over de datum zijn. Er is compleet beddengoed en er bevinden zich nog veel persoonlijke spullen. Helaas blijft alles vandaag gesloten vanwege personeelswisseling van de Oekraïners. Maar ons gemis van een binnenbezichtiging wordt gecompenseerd doordat we tijdens het diner getuigen zijn van spectaculaire helikoptervluchten. Er wordt materiaal en personeel op en neer gevlogen tussen een Oekraïense ijsbreker en het station.

Wordie Hous werd Vernadsky

Het Wordie Hous werd in 1947 in gebruik genomen en gesloten in Mei 1954. De normale bezetting was 4 tot 5 man. Meteorologie was het belangrijkste wetenschappelijk onderzoek dat bij de post werd uitgevoerd. Meetinstrumenten werden opgesteld in speciale schermen waarvan er nog één op korte afstand aan het oosten van de hut kan worden gezien. Meteorologische gegevens werden van daaruit overgebracht naar de grotere basis op het eiland Galindez. Toentertijd was de post een van de belangrijkste ononderbroken wetenschappelijke datasets van de Zuidpool. De basis werd nog in 1951 uitgebreid met een generatorloods, een bureau, een opslagruimte en toilet. Andere overblijfselen zijn een vlaggenstok en twee uithangborden met oorspronkelijke waarde uit de tijd dat de post werd opgericht in 1947. De basis is in 1995 aangewezen als historische plaats nr 62. In 1996 ging het station over in handen van Oekraïne en kreeg een nieuwe naam Vernadsky.

Plek voor fotografen

Hoe interessant die nostalgie ook is, het uitzicht in dit gebied kan ons toch meer boeien. Werkelijk fabelachtig zijn de uit het water opspringende ijsbergen in allerlei grillige vormen. Spitse punten en golvende vormen zoals alleen kunstenaars ze kunnen bedenken en vormgeven. Moeder natuur heeft hier wel heel bijzonder haar best gedaan om het de kijkers en zeker ook de fotografen naar de zin te maken. We kunnen lang genieten want we overnachten op deze plek.

Heerlijk diner

Na vier zeer interessante landingen en twee zodiaccruises van vandaag zetten we ons heel voldaan aan het diner dat zoals altijd weer keurig wordt verzorgd. Met de verrukkelijke barbecue van gisteravond nog in ons geheugen worden we vandaag weer met een heerlijk diner verrast.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Antarctica, Petermann Island"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 05-05-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Antarctica
Schrijf mee!