InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Antarctica, Zodiaccruise

Antarctica, Zodiaccruise

Antarctica, Zodiaccruise We ontwaken bij heldere hemel. Na het ontbijt verliezen we geen tijd en beginnen meteen met het dagprogramma. Vandaag zijn we sportief en klimmen op Danco Island een eind bergopwaarts. Van daaruit hebben we een prachtig overzicht op het Errera Channel en de besneeuwde pieken van Rongé Island en de Danco kust.

Sarrende leopard seal

Het is prachtig weer waardoor niemand zin heeft om naar het schip terug te keren. We rekken onze ochtendtrip zo lang mogelijk en koppelen er nog een Zodiaccruise aan vast. Als bijzonderheid zien we een leopard seal (zeeluipaard) die een gentoo pinquïn (ezelspinquïn) te grazen neemt en bijna een uur met het dier speelt. We kunnen hem met de Zodiac heel dicht naderen en hebben er daardoor goed zicht op terwijl het beest onverstoorbaar doorgaat met de pinguïn te sarren.

Met tegenzin verder naar de Dallman Bay en zodiaccruise

Als we uiteindelijk toch met de Zodiac terug varen naar het schip zien we enkele humpback whales (bultruggen). Één komt wel heel dicht bij de Zodiacs. Erg spannend om zo’n walvis recht in de ogen te kunnen kijken. Tegen half twaalf gaan we weer aan boord van Grigoriy Mikheev die daarna verder noordwaarst vaart door het Errera Channel. Daarna zet hij koers naar de Dallman Bay en worden de Zodiacs nog één keer te water gelaten voor onze laatste Zodiaccruise bij het Melchior Island.

Opnieuw bultruggen dichtbij de Zodiac

Het is nog steeds zeer helder weer en de omringende ijskappen glinsteren met aan de onderkant tegen de waterlijn een blauwe en turquoise schijn over de smeltende sneeuw. We zien hier elk type van het Antarctisch landschap met scherpe of afgestompte rotsen en bergtoppen. En ook tientallen rotsen direct oprijzend uit de zee. Op de achtergrond zien we de zonovergoten pieken van Brabant Island en Anvers Island met dik besneeuwde gletsjers en blinkende ijsvelden. Ook treffen we nogmaals veel wild en een zeldzaam crèmekleurige zeehond en een Subantarctische pelsrob met een lichtgekleurde borst. Later komen opnieuw enkele bultruggen heel dichtbij.

Afscheidscruise met de Zodiac

Deze Zodiaccruise is fantastisch maar het is er ook een met “een zwart randje” omdat het de laatste van onze expeditie is. Het is 17.00 uur als we echt terug moeten naar het schip. De Zodiacs worden voor de laatste keer aan boord gehesen en het anker wordt voor de laatste keer gelicht. Nog één blik naar de eilanden Brabant en Anvers en we zetten koers naar de Drake Passage. Op dat moment staan we allemaal zwijgzaam op het dek vol met geweldige herinneringen.

Tweede vaardag in het teken van de klimaatverandering

Om ons na al die enerverende dagen ook op de boot bezig te houden wordt in de loop van de ochtend een lezing gehouden over het ozonprobleem en het zogenaamde gat in de ozon. Er is enige kennis voor nodig om het verhaal volledig te kunnen begrijpen. Ook kunnen de liefhebbers kijken naar de film “An Inconvinieint Truth”.

Bron: Breuwi, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Bron: Breuwi, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Al Gore en zijn pleidooien

“An Inconvenient Truth” (een ongemakkelijke waarheid) is een film die gemaakt is naar aanleiding van het gelijknamige boek van de voormalige Amerikaanse vice president Al Gore en gaat over het probleem van de klimaatverandering. De orkaan Katrina in New Orleans is aanleiding geweest voor het maken van de film.

De film is beloond met een Oscar en Al Gore zelf won in 2007 de Nobelprijs voor de Vrede. Regisseur David Guggenheim brengt met de film op een pakkende manier de klimaatverandering van de aarde in beeld. Al Gore ziet door zijn bevlogenheid kans met de film en zijn voordrachten een groot publiek te bereiken. Nadat hij bijna tot de president van de VS was gekozen, wijdt hij zich nu volledig aan de problemen door de opwarming van de aarde.

Maar ook kritiek

De film heeft bijgedragen aan het klimaatbewustzijn in de wereld en is een inspiratiebron voor veel politici. Maar de documentaire kreeg ook kritiek. Sommige passages en effecten van klimaatverandering worden overdreven gevonden en weersverschijnselen worden toegeschreven aan klimaatverandering zonder dat daar bewijs voor is geleverd.
Al Gore heeft op zijn beurt kritiek op de Amerikaanse regering die naar zijn mening invloed uitoefent op publicaties over klimaatverandering. Er zouden ook door een hoge ambtenaar, zonder verstand van zaken, maar met politiek gevoel, zaken zijn toegevoegd aan bepaalde publicaties. Dat zou een manier zijn om Amerikaanse wetenschappers monddood te maken.

Niet de Zuidpool maar de Noordpool

Maar niet het Zuidpoolgebied maar het Noordpoolgebied zou het meest gevoelig zijn voor de opwarming van de aarde. Berichtgeving over slinkend ijs in de Noordelijke IJszee en versnelling van massaverlies van de Groenlandse ijskap sluiten aan bij die visie. De film die bijna 100 minuten duurt moet een duidelijke waarschuwing zijn voor de enorme gevolgen van de klimaatverandering.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Antarctica, spanning op Cuverville IslandAntarctica, spanning op Cuverville IslandVanuit de mist van Whalers Bay varen we in de nacht bijna recht naar het zuiden naar Cuverville Island waar we ook aan l…
Antarctica, breefings, angst voor schade en ZodiacsAntarctica, breefings, angst voor schade en Zodiacs's Middags zijn er verplichte briefings met instructies van de IAATO (International Association of Antarctica Tour Opera…
Antarctica, wetenschappelijk onderzoek door BASAntarctica, wetenschappelijk onderzoek door BASDe meest actieve onderzoeksorganisatie in Antarctica is de BAS (British Antarctic Survey). De BAS verricht al bijna 60 j…
Antartica, de koudste plek op aardeAntartica, de koudste plek op aardeAntarctica is zowel een continent als een land en is de koudste plek op aarde. Het land staat bekend om de vele sneeuw,…
Vostokmeer grootste meer onder ijskap AntarcticaVostokmeer grootste meer onder ijskap AntarcticaHet Vostokmeer is een meer dat zich onder een meer dan drie kilometer dikke ijskap van Antarctica bevindt. Het meer is i…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Antarctica, Zodiaccruise"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 05-05-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Antarctica
Schrijf mee!