InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Op vakantie naar Antarctica

Op vakantie naar Antarctica

Antarctica is het koudste en droogste continent op de wereld, het continent is ongeveer 12,5 miljoen km 2 en is daarmee groter dan Europa. Veel Nederlanders weten niet dat je Antarctica kunt bezoeken, dat is eigenlijk zonde want het is een prachtig continent.

Klimaat

Toeristen kunnen Antarctica alleen bezoeken van november tot maart, het is dan zomer op Antarctica. In deze maanden is het langer licht en is de gevoelstemperatuur niet te laag. Antarctica heeft een poolklimaat. Tijdens de winter kun je Antarctica niet bereiken, de temperaturen kunnen dan ook dalen tot -65°C, het is dan onmogelijk om buiten te verblijven op Antarctica. Het regent zelden op Antarctica, het waait er wel erg hard.

De reis naar Antarctica

Antarctica kun je bereiken met een schip of met het vliegtuig. De meeste schepen vertrekken vanuit Ushuaia, deze stad ligt in het uiterste zuiden van Argentinië. De reis naar Antarctica kost erg veel geld en duurt erg lang. Veel vliegtuigmaatschappijen vliegen naar Antarctica vanuit Punta Arenas in Chili, Kaapstad in Zuid-Afrika en Qantas in Australië.

Veiligheid

Elke jaar raakt een grote groep mensen gewond als ze Antarctica bezoeken. De grootste gevaren treden op als gevolg van stormen op zee. Bij slecht weer kun je beter binnen op het schip blijven. Om een ziekenhuis te bereiken ben je dagen onderweg. De meeste schepen hebben wel een arts aan boord, maar de faciliteiten zijn beperkt. Het weer op het vaste land van Antarctica is ook erg extreem, er zijn tijdens de expedities niet veel mogelijkheden tot reddings- en zoekoperaties.

Rondreizen

Je kunt op Antarctica rondreizen met ponyís, sneeuwscooters, helikopters, tractoren, skiís en hondensleeën. Zodiac-boten worden gebruikt voor de toeristen op de cruiseschepen, ze brengen de toeristen in kleine groepen aan land. Je moet voldoende voedsel en brandstof meenemen, want er is niets te koop op het continent er zijn namelijk geen winkels. De cruiseschepen beschikken wel over voldoende materiaal. Sommige cruiseschepen bieden de toeristen zelfs kleding aan als het erg koud weer is.

Overnachting

Tijdens de zomer is het op Antarctica de hele dacht licht, het continue daglicht kan je biologische klok ernstig verstoren. Er zijn geen hotels en campings op het continent. De vele onderzoekstations hebben ook geen slaapplaatsen voor toeristen. De meeste toeristen slapen daarom op hun boot. Tijdens de expedities worden tenten gebruikt als tijdelijk verblijf.

Gezondheid

Op Antarctica is het erg koud en dit kan een groot gevaar voor de gezondheid opleveren. Toeristen moeten goed worden voorbereid op hun bezoek aan Antarctica. Waterdichte en winddichte handschoenen, jas, broek en laarzen zijn absoluut noodzakelijk om mee te nemen. In de zomer is het ook verstandig om een zonnebril en zonnebrandcrème mee te nemen. Als je met de boot naar Antarctica gaat, is het verstandig om medicijnen tegen zeeziekte mee te nemen. Je kunt zeeziekte het beste voorkomen door voldoende te eten en uitgerust aan de lange reis te beginnen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Antarctica

Reageer op het artikel "Op vakantie naar Antarctica"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 29-08-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!