InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Antarctica, de stad Ushuaia en omgeving

Antarctica, de stad Ushuaia en omgeving

Antarctica, de stad Ushuaia en omgeving Ushuaia is de plaats vanwaar de meeste cruises vertrekken voor een zeetour naar Antarctica. Om ons voor te bereiden op de grote reis verbleven we twee dagen in Ushuaia. Naast wandelen in het nabijgelegen natuurgebied van Tierra del Fuego en enkele bezoeken aan bezienswaardigheden in de stad zelf, hebben we vooral gerust. Op het laatst haalden we nog onze reisspullen op zoals: stinkende laarzen, een dikke jas, een soort regenbroek en een hopelijk waterdichte rugzak.

Ushuaia, startplaats voor Antarctica cruises

Ushuaia is de zuidelijkste stad op de aardbol al zijn de Chilenen het daar niet mee eens. Aan de overkant van het Beaglekanaal ligt nog een plaatsje genaamd Puerto Williams op het grondgebied van Chili. Maar voor de Argentijnen telt dat niet omdat het maar een gehucht is.

De stad Ushuaia ligt aan een mooie baai aan de zuidelijke kust van de provincie Vuurland tegen de beboste heuvels van de Andes. Ushuaia telt ongeveer 50.000 inwoners en is de startplek voor menig Antarctica avontuur. De plaats is bij toeristen zeer in trek en makkelijk bereikbaar via de luchthaven Ushuaia International Airport.

Ligging en oorsprong van de stad

Door de zuidelijke ligging is het in dit gebied slechts enkele uren donker en eigenlijk wordt het helemaal nooit echt donker. Snel overtrekkende wolken geven vaak een boeiend natuurschouwspel met regelmatig een regenboog. Zelfs in het hartje van de zomer ligt er sneeuw op de bergtoppen. Wij vermoedden dat er verse sneeuw gevallen was.

De stad werd opgebouwd rond de gevangenis voor zware criminelen. De Argentijnen volgden het voorbeeld van andere landen om een gevangenis te bouwen op een plek waar vluchten zo goed als onmogelijk is. De gevangenen werden te werk gesteld in de houtwinningsindustrie rond de stad.

Musea

Ushuaia heeft een oud centrum met slechts één belangrijke straat de Avenida San Martin met veel souvenirwinkels en kledingwinkels waar het straatbeeld wordt gedomineerd door reizigers uit de hele wereld. Naast het gemeentehuis, Muncipalidad de Ushuaia uit 1903, zijn er enkele kleine musea zoals het Museo del Fin del Mundo, het Museo de Maquetas en het Museo Maritimo. Dit maritiem museum was tot 1947 de gevangenis. Nu zijn er Nederlandse scheepsmodellen te bewonderen en kun je er meer te weten komen over vroegere expedities. Ook krijg je er een beeld hoe de zwaarste criminelen van het land hun tijd achter slot en grendel doorbrachten.

Aantrekkelijke omgeving met natuurpark Tierra del Fuego

Maar het is vooral de omgeving die een bezoek aan Ushuaia aantrekkelijk maakt. Het Nationaal Park, Tierra del Fuego, ligt op amper twaalf kilometer ten westen van de stad. Ondanks dat het tamelijk groot is, is de vrije toegang beperkt. Een meerdaagse wandeltrip zit er niet in. Maar het uitzicht over de baaien en wouden is er fantastisch. Voor vogelspotters is het een Eldorado en er kunnen zelfs een albatros of condor gespot worden. Wij troffen het dat een condor bijna rakelings over onze hoofden scheerde. Wij hebben in het park ook enkele geweldige wandeltochten gemaakt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Antarctica, de stad Ushuaia en omgeving"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 05-05-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Antarctica
Schrijf mee!