Antarctica, een schip kiezen en inschepen

Antarctica, een schip kiezen en inschepen Tamelijk aan het begin van ons verblijf van vier maanden in Zuid Amerika, maken we een tocht, die naar onze verwachting grote indruk op ons zal gaan maken. Antarctica staat op het programma. We boeken een reis met een van de minder grote schepen de Grigoriy Mikheev, die in de haven van de Argentijnse stad Ushuaia ligt. We gaan met dat schip elf dagen varen en Antarctica verkennen. Er staat ons waarschijnlijk een spannende en onvergetelijke reis te wachten in een prachtig gebied met talrijke dieren die we nog nooit hebben gezien.

Een schip kiezen naar ons budget

Bij het maken van onze keuze voor een bepaald schip en programma was zeker ook ons budget van belang. Er zijn reizen in verschillende klassen en van zeer uiteenlopende prijzen mede afhankelijk van het aantal dagen van de reis. De meeste cruises die worden aangeboden duren rond de tien dagen maar er zijn er ook rond de twintig en zelfs een enkeling van eenendertig dagen.

Er varen verschillende typen schepen op Antarctica

  • De kleinste categorie expeditieschepen kan tot ongeveer 50 passagiers meenemen. Het zijn speciaal voor de regio gebouwde of verbouwde schepen met versterking om in koude wateren te varen. Met een klein gezelschap aan boord kan flexibel ingespeeld worden op omstandigheden. Er is ruim tijd voor landingen. De sfeer is informeel omdat iedereen elkaar leert kennen. De kleinere schepen zijn comfortabel maar niet luxe en er zijn slechts kleine verschillen tussen de verschillende schepen.
  • De middelgrote expeditie- en cruiseschepen voor 50-165 passagiers kenmerken zich door iets meer comfort en grotere algemene ruimtes. De hutten zijn iets luxer met meer privé faciliteiten.
  • Grotere cruise schepen tot 350 passagiers hebben nog meer comfort. Maar de regelgeving van de IAATO (Antarctische organisatie van touroperators) bepaalt dat er maximaal 100 personen per keer aan land mogen. Daarom woorden de landexcursies in groepen om beurten gepland.
  • En er is zelfs de mogelijkheid om een excursie te maken met een zeilschip wat een heel bijzondere ervaring is. De reisduur is daarbij langer, 22 dagen waarvan ongeveer 11 dagen in het Antarctisch gebied.

Bescheiden hotelaccomodatie

De reisprogramma’s lijken meestal wel op elkaar. Op en neer varen en een aantal dagen met landexcursies in de verschillende gebieden. De hutten op alle schepen hebben een zekere hotelaccommodatie. Zo is elke hut voorzien van een dekbed en lakens en hoeven er dus geen slaapzakken te worden meegenomen. Een kleine rugzak of een handtas is wel makkelijk voor tijdens wandelingen. Advies is, bagage bij voorkeur in tassen omdat een koffer veel ruimte inneemt in de hut. Er is vaak een wasmachine aan boord met de mogelijkheid zo af en toe wasgoed aan de bemanning af te geven om te laten wassen.

Inschepen voor cruise van elf dagen naar Antarctica

Wij kozen voor onze reis de Grigoriy Mikheev die een cruise maakt van 11 dagen en wachten in Ushuaia met spanning de vertrekdag af. Eenmaal zo ver laten we ons met een taxi naar de haven brengen met zo min mogelijk bagage en vooral voldoende pillen tegen zeeziekte. Op de pier is het een komen en gaan van taxi’s. Onze bagage wordt door een Russische matroos aan boord gehesen en naar onze hut gebracht.

Ons verblijf op de Grigoriy Mikheev begint met een introductie van het schip. De kapitein stelt zich voor waarna de tweede officier veiligheidsinstructies geeft over “man over boord”, “Fire” en “abandon ship”. Daarna houdt het hele gezelschap een brandoefening. Dat is een verplichte actie waarvan je hoopt dat het nooit werkelijkheid hoeft te worden.

Uitgebreide elektronica aan boord

Tijdens onze rondgang mogen we ook op de brug komen. Meestal is dat verboden terrein voor passagiers. Ook later hebben we vrije toegang, met uitzondering van slecht weer, als de crew geen pottenkijkers kan gebruiken.

Op de brug treft ons de uitgebreide elektronica. Kennelijk wordt bij het besturen van een dergelijke boot weinig aan het toeval of puur menselijke inschatting overgelaten. De schipper en zijn officieren blijken tijdens onze oriëntatie uitermate bereid om overal uitleg over te geven en onze vragen te beantwoorden.
© 2010 - 2024 Rickandie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Op vakantie naar AntarcticaAntarctica is het koudste en droogste continent op de wereld, het continent is ongeveer 12,5 miljoen km 2 en is daarmee…
Antarctica, terugreis over “Lake” DrakeAntarctica, terugreis over “Lake” DrakeNa goed geslapen te hebben vanwege een kalme zee, blijkt die ook bij het opstaan rustig. Het is zelfs zo windstil dat de…
Antarctica, de stad Ushuaia en omgevingAntarctica, de stad Ushuaia en omgevingUshuaia is de plaats vanwaar de meeste cruises vertrekken voor een zeetour naar Antarctica. Om ons voor te bereiden op d…
Cruisen naar AntarcticaCruisen naar AntarcticaEen cruise naar Antarctica, de zuidpool, een droom van veel natuurliefhebbers. Er bestaan weinig gebieden die minder aan…

Antarctica, vertrek en de gevreesde Drake PassageAntarctica, vertrek en de gevreesde Drake PassageHet eerste deel van onze tocht naar Antarctica gaat door het Beaglekanaal. De tweede dag laten we die, na een nachtelijk…
Singlereis Maleisië van FoxDe singlereis van Fox naar Maleisië kent veel hoogtepunten. Fox heeft een vrij uniek concept waarbij alleenstaanden of a…
Bronnen en referenties
Rickandie (1.164 artikelen)
Laatste update: 05-05-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.