InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Vulkaaneifel: wat kan je er doen tijdens de kerstperiode?

Vulkaaneifel: wat kan je er doen tijdens de kerstperiode?

Vulkaaneifel: wat kan je er doen tijdens de kerstperiode? Kerst in Duitsland worden vaak geassocieerd met de streek rond de Moezel. Toch zijn er ook in de Eifelstreek veel leuke evenementen rond kerstmis. Niet alleen worden er hele dorpen omgetoverd tot kerstdorpen, ook veel burchten worden versierd met lichtjes en fakkels. Op verschillende plaatsen zijn er levende kerststallen en worden er winterverhalen verteld. Uit de stalletjes komt ook hier een heerlijke geur van glühwein, kaneel, pannenkoeken en punch.

Kerst in de Duitse Eifel

Wanneer je aan Duitsland en kerst denkt, zijn het meestal aan de romantische wijndorpjes langs de Moezel waaraan je denkt. Maar ook in de Eifelstreek zijn er toffe activiteiten tijdens de kerst- en eindejaarperiode. In de grotere en bekendere dorpen en steden worden heuse kerstmarkten georganiseerd. Maar ook op het platteland valt heel wat te beleven. Van de vele burchten die de Eifel rijk is, worden er heel wat feestelijk versierd met fakkels, kaarsjes en lichtjes. Er worden heel wat winterwandelingen georganiseerd, vaak in het donker met fakkels. En ook de Vulkan-Express rijdt uit met kerst en oudejaar voor een romantische tocht onder het goed wakend oog van de kerstman.

Kerst- en adventsmarkten 2014 - 2015: waar moet je zijn in de Eifel?

Wanneer er wolkjes uit je mond komen wanneer je uitademt en wanneer je zin krijgt in warme, naar kaneel ruikende Glühwein en pannenkoeken, dan is het tijd om naar Duitsland af te zakken. En waarom zou je dan eens niet naar de Eifel trekken? Niet ver van Nederland en België en oh zo veel te doen. Een overzicht van een aantal leuke activiteiten.

Mayen

In Mayen is the place to be de Genovevaburcht. Van 28 november tot 30 november 2014 kan je hier naar de Adventsmarkt. Mede door toedoen van de romantische sfeer van de Genovevaburcht wordt de kerstmarkt nog gezelliger. Je kan er terecht voor handwerk, kunstwerken, wijn, geschenken allerlei en kerstdecoratie. Voor de gelegenheid wordt de 34 meter hoge toren van de Genovevaburcht omgetoverd tot een adventskaars. Om het adventsweekend af te ronden is er zondagavond ook nog een prachtig vuurwerk en een muzikaal programma. Op 28 november kan je er terecht van 17 tot 20 uur en op zaterdag en zondag van 11 tot 18 uur. De toegang is gratis.

Kronenburg

Het Middeleeuws stadje met zijn vele kleine straten en zijn oude burgruïne wordt in het weekend van 28 november tot 30 november 2014 omgetoverd tot een echt kerstdorp. Overal versierde kerstbomen, vuurkorven en kerstlichtjes. Kerststalletjes met handwerk, kerstfiguren, gebak, huisgemaakte marmelade, likeur en wijn om je kerstgeschenken op te slaan.

Bad Münstereifel

Van 28 november tot 21 december 2014, dagelijks van 11 tot 19 uur, kan je in de historische stadskern genieten van de kerstmarkt. Op verschillende plaatsen vind je kerststalletjes met vele kunsthandwerkjes. In het Apotheekmuseum is er een speciaal kinderprogramma met heel wat leuke activiteiten. Op 6 december is er de "Lange Nacht des Weihnachtsmarktes". Alles is open tot 23 uur, er is een speciaal feestprogramma en de stad zal voor de gelegenheid extra feestelijk verlicht zijn.

Manderscheid

Ook in Manderscheid is het feest in het weekend van 29 en 30 november 2014. Hier moet je in de Niederburg zijn, even buiten het centrum van Manderscheid. Pendelbusjes brengen je van het centrum naar de burcht en terug indien gewenst. In de Niederburg vind je een levende kerststal met alles er op en er aan: Maria en Jozef natuurlijk, maar ook een os, een ezel, hertjes en schapen. Wanneer het begint te schemeren, gaan in de burcht de fakkels aan.

Kommern

In Kommern vindt het Adventsfeest plaats op 29 en 30 november, telkens van 10 tot 18 uur in het Freilichtmuseum, het Bokrijk van de Eifel. Toepasselijk wordt hier dan ook op de oude, traditionele wijze kerst gevierd. Samen koekjes bakken, samen kerstliederen zingen, kerstverhalen vertellen, wintersprookjes vertellen en muziek maken. In de oude dorpsschool kan men een les schoonschrift volgen. Handig om dit jaar je kerstwensen in een onberispelijk handschrift te schrijven! Ook voor de kinderen is er heel wat te doen. Koekjes bakken, snoepjes maken, kleine geschenken voor papa, mama of grootouders knutselen, keuze genoeg om er een leuke dag van te maken. Op de kleine kerstmarkt vind je ook nog tal van handgemaakte producten.

Stolberg

Van 22 november tot 21 december 2014 kan je hier elke zaterdag en zondag van 12 tot 20 uur terecht op de kerstmarkt en in de versierde burcht. Op zaterdag is er om 18 u tevens een wandeling met een nachtwaker in vol ornaat.

Dudeldorf

Op 29 en 30 november 2014 kan je hier terecht in de historische stadskern waar je tussen de twee stadstorens, voor de burcht en aan de kerk tal van kerststalletjes vindt. Ook in de talrijke schuren en boerenhoven kan je van de kerstsfeer genieten. Met een speciaal muzikaal programma.

Mörz

Feest in het weekend van 6 en 7 december 2014 in Mörz. Ateliers, schuren en huizen gaan open voor de bezoekers in het mooie kunstenaarsdorp. Een nostalgische stoomcarrousel verwijst naar kerst uit lang vervlogen jaren. De torenblazer kondigt op 6 december ook de intrede van Snt-Nikolaus aan. Geregeld worden er kerstverhalen verteld. De innerlijke mens kan versterkt worden met Glüh- en eierwijn, Sint-Nikolauspunch, Flammenkuchen, pannenkoeken en goulash.

Monschau

In Monschau kan je terecht van 28 november tot 21 december 2014. Op vrijdag en zaterdag telkens van 11 tot 21 uur en op zondag van 11 tot 20 uur. Wat kan je in Monschau verwachten? Wel, de romantische marktplaats is bezaait met mooi verlichte kerststalletjes. In de straten staan verlichte bomen en hangen er overal slingers. In het Brouwerijmuseum zijn er geregeld torenblazers te horen en er is ook een levende kerststal. Iedere vrijdag om 17 uur wordt er bij de Aukirche een sprookje verteld en uitgebeeld. In het Auklooster kan je op 6 december gaan genieten van de zingende herten van de kerststal in Monschau-Höfen.

Burg Satzvey

In Burg Satzvey kan je niet alleen terecht voor een griezelige Halloweennacht, ook met kerst zit je hier zeker goed. De middeleeuwse waterburg wordt er van 29 november tot 21 december ieder weekend feestelijk verlicht. Op zaterdag van 12 tot 20 uur en op zondag van 12 tot 19 uur. Binnen kan je genieten van allerlei lekkere hapjes en drankjes. Meermaals per dag is er de opvoering van een middeleeuws kerstspel. Je kan er traditioneel handwerk kopen en voor de kinderen is er ook een bezoekje aan de werkplaats van de kerstman gepland.

Wat kan je nog meer doen in de Eifel tijdens de kerstperiode van 2014 - 2015?

Ritje met de Vulkan-Express

Op 26 december om 11 u 30 en op 31 december 2014 om 10 u 15 kan je een ritje maken met de Vulkan-Express in het Brohltal. De rit gaat van Brohl/Rhein naar Engeln. Daar kan je desgewenst een wandeling van acht kilometer maken van Engeln naar Oberzissen. Op 26 december zal de kerstman ook van de partij zijn op de trein.

Fakkeltocht in de Teufelsschlucht

Op 26 december en op 31 december 2014 kan je van 16 u 30 tot 19 u een begeleide fakkeltocht maken in de Teufelsschlucht. Hiervoor verzamel je aan het Naturparkzentrum van de Teufelsschlucht in Ernzen. Tijdens de wandeling waarbij de fakkels sp(r)ookjesachtig licht zullen werpen op de wanden van de rotsen, zullen er kerstverhalen worden verteld en kerstliedjes worden gezongen. Snel inschrijven is de boodschap want de plaatsen zijn beperkt. Slechts 25 mensen zullen mogen meewandelen!

Winterwandeling in Grosslittgen

Op 27 december 2014 zal er een winterwandeling plaatsvinden in Grosslittgen. Verzamelen aan de Abteikirche voor een wandeling van 15 kilometer die met de nodige tussenstops zo'n 5 uur zal duren.

Van geit tot kaas in Gillenfeld

Een activiteit van een heel andere aard zal plaatsvinden in Gillenfeld. Hier kan je op 27 december 2014 van 11 u 30 tot 13 u in het Vulkanhof in de Vulkanstrasse 29 zien hoe de geiten worden gemolken en hoe van hun melk kaas wordt gemaakt. Natuurlijk zal er ook geproefd mogen worden van de verschillende stadia.

Printenwandeling in Jünkerath

Nog op 27 december 2014 kan je terecht om 13 u aan het Vereinslokaal in Jünkerath. Hier kan je meedoen aan een printenwandeling (printen zijn een lokale lekkernij) met als toetje een lekkere kop Glühwein.

Winterwandeling in Mürlenbach

Op 28 december 2014 om 13 u start er een winterwandeling aan de Bahnhof van Mürlenbach.

Wandeling in en rond de moedervulkaan in Rockeskyll

In Rockeskyll vind je de moedervulkaan van de Vulkaaneifel. Voor een winterwandeling van twee uur op en rond de vulkaan moet je op 30 december 2014 om 10 u bij de Geotafel op de Parkplatz van Rockeskyll zijn.

Saluutschoten voor het nieuwe jaar in Gerolstein

Op 1 januari 2015 tenslotte moet je in Gerolstein zijn. Hier wordt het nieuwe jaar ingeluid vanaf 10 uur in de Löwenburg. Er wordt gewandeld en om 12 uur zullen er saluutschoten worden afgevuurd.

Voor meer informatie en juiste uren en plaatsen kan je terecht op www.eifel.info/ weihnachtsmarkt of op de websites van iedere stad afzonderlijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Kerstmarkten in KeulenDe Kerstmarkten in KeulenIn Keulen zijn maar liefst zes verschillende kerstmarkten, leuk opgezet en aangekleed en een heerlijke sfeer. Maar in Ke…
Eifel: wandelen op de Traumpfaden aan de MoezelEifel: wandelen op de Traumpfaden aan de MoezelTraumpfaden zijn bewegwijzerde wandelwegen in de oostelijke Eifelstreek. Ze ontstonden in 2006 uit protest, omdat deze s…
Vulkaaneifel: leuke, korte uitstapjesVulkaaneifel: leuke, korte uitstapjesDe Vulkaaneifel is een prachtige, gevarieerde streek in Duitsland. Je vindt er bergen, weidse landschappen, watervallen,…
Gerolstein in de vulkaaneifel heeft natuur en bronwaterGerolstein in de vulkaaneifel heeft natuur en bronwaterGerolstein is gelegen in de Vulkaaneifel aan de rivier de Kyll. De bronnen van het Gerolsteiner bronwater zijn wereldber…
Eifelliefhebber: toeristische informatie op het internetEifelliefhebber: toeristische informatie op het internetBen je ook verliefd op de Eifel? Ga je er ieder vrij moment naar toe? Wil je op de hoogte zijn van alles wat er te belev…
Bronnen en referenties
  • www.eifel.info/weihnachtsmarkt-eifel.htm
  • www.mayen.de
  • www.manderscheid.de
  • www.gerolstein.de
  • www.monschau.de

Reageer op het artikel "Vulkaaneifel: wat kan je er doen tijdens de kerstperiode?"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 10-12-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Vulkaaneifel
Schrijf mee!