InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Volkscultuur in Antwerpen: de Sinksenfoor

Volkscultuur in Antwerpen: de Sinksenfoor

Volkscultuur in Antwerpen: de Sinksenfoor Elk jaar gaat in Antwerpen traditiegetrouw tijdens het pinksterweekend de Sinksenfoor van start, één van de grootste kermissen van België. Wondere wereld van glitter en glans, puur volksvermaak, immaterieel cultureel erfgoed. Een groots gebeuren dat jaarlijks één miljoen bezoekers aantrekt. Voor wie houdt van smoutebollen, wafels, spookhuizen, botsautootjes, draaimolens, en ga zo maar door, is de Sinksenfoor een must. Maak kennis met dit eeuwenoud evenement van volksvermaak.

Vanwaar komt de benaming 'Sinksenfoor'?

De termen foor en kermis worden vaak door elkaar gebruikt. De oorsprong van beide woorden is verschillend maar ze hebben wel met elkaar te maken.

Foor komt van het Latijnse forum: markt. Op een foor werden koopwaren aangeboden, foren hadden een economische rol en hadden niets te maken met het religieuze.

Kermis komt van het woord kerkemisse en had oorspronkelijk een religieuze betekenis. De kerkemisse was een plechtige misviering die elk jaar werd gehouden ter ere van de patroonheilige van de kerk of ter herinnering aan de kerkwijding. Naast het plechtige gedeelte in de kerk was er ook een feestelijk gedeelte buiten de kerk. Op de dag van de kerkemisse was er namelijk ook een jaarmarkt of foor. Er was straattoneel en straatmuzikanten zorgden voor een vrolijke sfeer. Artiesten, vuurspuwers en goochelaars spreidden hun kunsten ten toon. Vaak was er ook een processie. Kortom, het was een ware feestdag voor het volk. Stilaan verdween het religieuze aspect op de achtergrond en werd de kerkmis of kermis een evenement van puur volksvertier.

Sinksen is een andere benaming voor Pinksteren. Pinksteren komt van het Griekse pentekostè (vijftig of vijftigste dag van Pasen). Sinksen is en verbastering van quinquagesima, de Latijnse vertaling van pentekosté.

De verschillende locaties van de kermis door de eeuwen heen

De Antwerpse Sinksenfoor vindt zijn oorsprong in de 13de eeuw en is ontstaan uit de jaarmarkt rond de Sint-Walburgiskerk aan de Schelde-oever nabij het Steen. Met de rechttrekking van de Schelde-oever rond 1875 moest de kermis een andere locatie krijgen. Ze verhuisde naar de Leien en bleef daar tot in 1969. Door de toegenomen verkeersdrukte op de Leien was de kermis voor de tweede keer genoodzaakt te verhuizen, ditmaal naar de Gedempte Zuiderdokken waar ze bleef tot 2014. Vanaf 2015 staat de Sinksenfoor alweer op een nieuwe plaats: Spoor Oost in Borgerhout.

Vijf weken vertier

De Sinksenfoor gaat van start tijdens het Pinksterweekend en blijft 5 weken staan. Sinksenfoor doet denken aan mooi weer, overheerlijke smoutebollen, neonlichten in alle kleuren, luide muziek, wilde attracties, aan plezier maken dus! De kermisgangers kunnen zich uitleven op meer dan 150 attracties. Even een greep uit het aanbod:
  • klassiekers: reuzenrad, botsautootjes, spiegelpaleis, spookhuis;
  • behendigheidsspelen: lunaparken, schietkramen, kansspelen;
  • draaimolens van weleer: paardencarrousel, zweefmolen;
  • kinderattracties: draaimolens, pony rijden, eendjes vissen, mini-botsautootjes;
  • pret en passie: cake-walk, mega-slide, wildwaterbaan;
  • pure sensaties: Wild Mouse (roetsjbaan), Skate (rups).

De Sinksenfoor trekt jaarlijks gemiddeld een miljoen bezoekers aan. De kermissfeer is uniek, het is het ideale evenement om de zomer in te zetten. Sinds 2010 is er de speciale avond Pink Friday: een avond voor en door de holebi’s. Alles is roze gekleurd, overal hangen roze ballonnen en roze vlaggetjes. Aan de bezoekers wordt gevraagd om in roze kledij te komen. Elk jaar is er een familiedag met traditiegetrouw tal van kortingen. Op de dag voor andersvaliden en hun begeleiders bieden de foorkramers zelfs alles gratis aan.

Nieuwe locatie vanaf 2015

In 2013 starten 6 omwonenden van de Gedempte Zuiderdokken een gerechtelijke procedure op tegen het stadsbestuur. Ze eisen een andere locatie voor de kermis omwille van de geluidsoverlast die dit evenement met zich meebrengt. Deze klacht lokt felle reacties uit, de Antwerpenaar neemt het niet dat enkelingen dit monument van volkscultuur bedreigen. Er worden petities opgesteld en facebookgroepen opgericht om de foorkramers te steunen. De Antwerpse kortgedingrechter geeft echter de aanklagers gelijk. Daarop volgt een soap van juridisch getouwtrek en onderhandelingen. Er wordt met de ‘6 van Antwerpen’ overeengekomen dat de Sinksenfoor op de Gedempte Zuiderdokken mag blijven tot in 2014. Voor 2015 moet er dus een nieuwe locatie worden gevonden. De Stad wil de kermis verplaatsen naar een verlaten spoorterrein in Borgerhout. Dat is helemaal niet naar de zin van de foorkramers omdat die locatie ver van het stadscentrum ligt. Om hun ongenoegen te laten blijken, blokkeren zij op 26 maart 2014 de hele ochtend verschillende kruispunten op de Singel met als gevolg enorme verkeershinder. Uiteindelijk wordt de knoop doorgehakt en verhuist de Sinksenfoor vanaf 2015 naar Spoor Oost in Borgerhout. Het duurt een tijd vooraleer de bezoekers de weg gevonden hebben naar de nieuwe locatie maar in 2017 blijkt dat de Sinksenfoor het even goed doet in Spoor Oost. De foorkramers zijn best wel tevreden over het aantal bezoekers.

Lees verder

© 2015 - 2019 Puccini, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het weer tijdens PinksterenHet weer tijdens PinksterenEerste en Tweede Pinksterdag zijn de feestdagen van het jaar om eens te genieten van het weer. Pinksteren op zich geeft…
De Tilburgse KermisDe Tilburgse KermisIedereen heeft er wel eens van gehoord: De kermis in Tilburg. Deze kermis die enkele dagen per jaar aanwezig is in Tilbu…
Wat vieren we met Pinksteren?Met Pinksteren wordt de uitstorting van de Heilige Geest herdacht. Hiermee wordt dan ook het begin van de christelijke k…
Pinksteren (pentekostos)Pinksteren (pentekostos)Met Pinksteren vieren we de uitstorting van de Heilige Geest. Hiermee werd ook het begin van de Christelijke Kerk gemark…
Kermis Düsseldorf, de grootste kermis van EuropaKermis Düsseldorf, de grootste kermis van EuropaDe kermis in Düsseldorf staat bekend als een van de grootste kermissen van Europa. Er staan zo'n 450 attractie, waarvan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lora Rajah, Flickr (CC BY-2.0)
  • www.antwerpse-sinksenfoor.be
  • www.ademloos.be/nieuws/einde-van-sinksenfoor?page=320
  • http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141210_01422136
  • Nl.wikipedia.org/wiki/Sinksenfoor_(Antwerpen)

Reageer op het artikel "Volkscultuur in Antwerpen: de Sinksenfoor"

Infoteur: Puccini
Laatste update: 03-03-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Antwerpen
Schrijf mee!