InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > Eifel: wandelen op de Traumpfaden aan de Moezel

Eifel: wandelen op de Traumpfaden aan de Moezel

Eifel: wandelen op de Traumpfaden aan de Moezel Traumpfaden zijn bewegwijzerde wandelwegen in de oostelijke Eifelstreek. Ze ontstonden in 2006 uit protest, omdat deze streek nog geen eigen "steig" had. Oorspronkelijk waren er elf Traumpfaden. Door het grote succes van de Traumpfaden werden er heel wat bij gecreëerd in de loop der jaren. Nu zijn er al zesentwintig. De Traumpfaden vind je in drie verschillende streken: in de Oost-Eifel, aan de Rijn en aan de Moezel. Spreekt voor zich dat deze drie streken er allemaal anders uitzien en dus andere wandelingen bieden. Hier een overzichtje van de Traumpfaden aan de Moezel.

Het ontstaan van de Traumpfaden

De inwoners van de Vordereifel, de streek tussen Moezel, Rijn en Eifel waren boos omdat heel de Eifelstreek "steigen" had en zij niet. Dus zochten ze zelf naar een alternatief en zo ontstonden de Traumpfaden in 2006, onder impuls van Rainer Brämer, de erevoorzitter van het Duitse wandelinstituut. In 2008 waren er elf Traumpfaden, nu zijn het er al zesentwintig.

Eifelmeubilair

Ook typisch voor de Traumpfaden is het Eifelmeubilair. Ecologisch en ergonomisch houten meubilair, waaronder de droomsofa's. Steeds op prachtige locaties van waar men steeds een schitterend uitzicht heeft op het omringende landschap.

De Moezelstreek

Van Frankrijk naar Duitsland

De Moezelstreek is de streek rond de rivier de Moezel. De Moezel ontspringt bij de Col de Bussang in de Vogezen op zowat 735 meter hoogte en mondt 544 kilometer verder uit bij Koblenz in de Rijn. Onderweg stroomt het water van de Moezel ook nog door Luxemburg, waar het een gedeelte van de grens met Duitsland vormt.

De Duitse Moezel

Vanaf Trier tot aan de Rijn is de bedding van de Moezel erg bochtig. Dit gedeelte van de rivier noemt men de Moezelvallei of het Moezeldal. Het vormt de scheiding tussen de middelgebergten Eifel en Hunsrück. Zelfs de Romeinen hadden al begrepen dat deze streek uniek was (zie Romeinse overblijfselen rond Trier en Romeinen in Neumagen-Dhron). De Moezelstreek in Duitsland staat vooral bekend om zijn pittoreske en gezellige dorpjes op beide flanken, voor de keurig onderhouden wijngaarden en of course... voor de lekkere, frisse Moezelwijn.

Traumpfaden in de Moezelstreek

Hoogteverschillen

Er zijn wel een aantal wezenlijke verschillen tussen de Traumpfaden in de Moezelstreek en de Traumpfaden in de Vulkaaneifel. In de Vulkaaneifel zijn de niveauverschillen niet erg groot. Je wandelt er vooral door bossen en velden en naast riviertjes. In de Moezelstreek ligt dit wel even anders! Je zal er stevig moeten klimmen naar de toppen van de bergen naast het Moezeldal. Vaak gaat dit over smalle paadjes en soms zelfs over de rotsen door middel van ladders (de klettersteigen). Niet echt geschikt voor kleine kinderen dus en ook de hond laat je hier best thuis!

Lang en telkens een burcht te bezoeken

Ook valt het op dat de Traumpfaden in de Moezelstreek langer zijn dan de meeste uit de Vulkaaneifel en dat er op elk Traumpfad bijna een burcht te bezoeken is.

Welke Traumpfaden zijn er in de Moezelstreek?

Bron: BenL / PixabayBron: BenL / Pixabay
  • Kobener Burgpfad (A): 17 kilometer. Startplaats: Kobern-Gondorf. Een pittig wandelingetje die begint in het wijndorp Kobern-Gondorf. Verder kom je er ook voorbij de Ober-und Niederburg, kan je een kijkje nemen in de Matthiaskapel en proeven van het mineraalwater aan de verschillende bronnen. Je passeert heel wat houten bruggetjes en kan naar de Goloring, een Keltisch overblijfsel.
  • Pyrmonter Felsensteig (B): 11,7 kilometer. Startplaats: Roes. Meer naar het binnenland maar met de fantastische Pyrmont-burcht als uitsmijter. Je start bij de molen van Pyrmont met de prachtige waterval. Je passeert de Sammetzkopf met het kruis en de Teufelskammer. Je hebt fantastische panorama's op het omliggende landschap en op het Elzbachtal.
  • Schwalberstieg (C): 13,2 kilometer. Startplaats: Niederfell. Hier zijn het vooral de panorama's die adembenemend zijn: op de vulkaankegels van de Eifel aan de ene kant, op het Moezeldal aan de andere kant. Ook het Schwalberbachtal is meer dan de moeite waard. Zie je niet genoeg van op de begane grond, dan kan je de uitzichttoren "Mönch-Felix-Hütte" op voor nog spectaculairdere kiekjes.
  • Bergschluchtenpfad Ehrenburg (D): 18,6 kilometer. Startplaats: Brodenbach. Het prachtige Brodenbachtal, de Teufelslay met de Moezel aan de voeten van de wandelaar, de Schafberg met uitzicht over de ganse streek en als uitsmijter de Ehrenburg.
  • Bleidenberger Ausblicke (E): 12,8 kilometer. Startplaats: Oberfell kerk. Een adembenemend zicht op de Moezel, de pittoreske wijndorpjes Alken en Oberfell, canyons en oude stenen bruggetjes, kerken, Keltische overblijfselen en de Middeleeuwse burcht Thurant, dat is wat je op deze kuitenbijter mag verwachten.
  • Bron: MrsBrown / PixabayBron: MrsBrown / Pixabay
    Eltzer Burgpanorama (F): 12,6 kilometer. Startplaats: Wierschem. Ook weer meer het binnenland in, dus niet naast de Moezel. Het Elzbachtal waar je de voeten kan verfrissen in de rivier Elz, vergezichten over de streek, Burg Pyrmont, de Ringelsteiner Molen, zicht op Burg Eltz en dan de burcht zelf, die je natuurlijk kan bezoeken.
  • Hatzenporter Laysteig (G): 11,9 kilometer. Startplaats: Hatzenport-station. Niet voor watjes deze wandeling! Je start kalm met een wandeling doorheen Hatzenport en een wandeling door de wijngaarden. Maar daarna gaat het omhoog, over de rotsen. En daar waar het te steil wordt, staan er ladders! Onnodig te zeggen dat je hier schitterende zichten hebt op het Moezeldal wanneer je over de Mosel-panoramaweg wandelt en dat je hier geen last van hoogtevrees mag hebben!
Gerelateerde artikelen
Eifel: wandelen op de Traumpfaden aan de RijnEifel: wandelen op de Traumpfaden aan de RijnWie Eifel zegt, denkt niet meteen aan de Rijn. Toch vormt de Rijn de grens van de Eifel in het Noorden. Aan de Rijn zijn…
Eifel: Wandelen op de Traumpfaden in de VulkaaneifelEifel: Wandelen op de Traumpfaden in de VulkaaneifelIn de Eifel zijn er heel wat wandelpaden, onder andere de Eifelsteig. Andere afgebakende wandelpaden, misschien iets min…
Tip voor de herfstvakantie: CochemTip voor de herfstvakantie: CochemDe herfstvakantie is altijd een welkome tussenpauze in het jaar zo tussen de zomervakantie die alweer zo lang geleden li…
Vulkaaneifel: Traumpfad Hochbermel in BermelVulkaaneifel: Traumpfad Hochbermel in BermelIn het kleine Duitse dorpje Bermel start één van de vele Traumpfaden van de Vulkaaneifel. Een prachtige wandeling via be…
Bernkastel aan de MoezelHet middeleeuwse stadje Bernkastel-Kues is om verschillende redenen een bezoekje waard. Al 2000 jaar lang zijn de vallei…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Eifel: wandelen op de Traumpfaden aan de Moezel"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 12-06-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Special: Wandelen in de Eifel
Schrijf mee!