InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Kas: historisch en ideale uitvalsbasis voor Turkse historie

Kas: historisch en ideale uitvalsbasis voor Turkse historie

Kas: historisch en ideale uitvalsbasis voor Turkse historie Kas is een pittoresk dorpje met historische wortels. Het ligt ongeveer tussen Antalya en Fethiye in en is een ideale uitvalsbasis voor een bezoek aan mooie zandstranden. Daarnaast liggen in de buurt van Kas een aantal historisch interessante dorpen.

Het huidige Kas

Het mooie stadje Kas is gelegen aan een mooie, van een intense blauwheid getuigende Middellandse zee. In het recente verleden was Kas een authentiek dorp, waar het merendeel van de bevolking leefde van de visserij. Nog altijd getuigt deze locatie van een toeristische puurheid. Het is gelegen op ongeveer 3 uur rijden van Antalya of 2 uur rijden van Fethiye. Er zijn recentelijk wat nieuwe toerististische gebouwen neergezet. Desondanks heeft Kas een groot gedeelte van haar authentieke karakter weten te behouden. De pensions en hotels bieden over het algemeen een adembenemend uitzicht op de schitterende Middellandse zee. Het merendeel van deze gelegenheden bevindt zich aan de basis van het Taurusgebergte. Het stadje ademt nog altijd die typische sfeer, die een aantal Turkse stadjes uitadmt. De sfeer is er ontspannen, men heeft er nog geen haast.

Het historische Kas

In het hart van de stad bevindt zich een Lycisch grafmonument. Deze constructie is een bekend symbool van dit pittoreske havenstadje. Het bouwwerk stamt uit ongeveer 300 voor Christus en is uitgehouwen uit de rotsen. Het bestaat uit een stenen doodskist. Deze is versierd met leeuwen en menselijke gestalten die een of andere begrafenis- of doodsritueel uitvoeren. Verder bevat het monument nog inscripties, die helaas nog niet vertaald konden worden. Het bouwwerk staat in een authentieke Turkse wijk. De straatnaam is Uzmcarsi cadessi. U kunt hier ook een aantal leuke souvenirwinkels bezoeken. Een andere interessante bezienswaardigheid is een oud theater, dat ten westen van Kas ligt.

Bereikbaarheid Kas

Kas ligt tussen de ongeveer 60 minuten en 3 uur rijden van twee belangrijke vliegvelden: te weten Dalaman en Antalya. Omdat men zich enige moeite moet getroosten hier te geraken is het gelukkig nog rustig.

Antiphellos

In het verleden bevond zich in de omgeving van Kas de antieke stad Antiphellos. Beter gezegd: Antiphellos was vroeger een havenstadje, van waaruit goederen naar de meer in aanzien staande stad Phellos werden vervoerd. Phellos was een nederzetting die bergopwaarts lag. Op een bepaald moment won Antiphellos aan betekenis. In het verleden werden er veel gevechten geleverd met de inwoners van Rhodos. Zij gebruikten namelijk het eiland dat aan de overzijde van Kas lag als aanlegplaats.

Het kiezelstrand

Omdat de meeste toeristen de voorkeur geven aan een zandstrand, is het kiezelstrand van Het huidige Kas zalig rustig. De naam van het strand geeft het al aan: "Small Pebble Beach". De faciliteiten zijn: een bar aan het water. Verder is er gelegendheid tot het huren van stretchers en parasols.

Stranden in de buurt

Indien u de voorkeur geeft aan zandstranden kunt u per bus naar de schitterde zanstranden van Patara (ongeveer 40 km) en Kaputas (rond de 20 km). Hier komt u per minibus. Vanaf Kas kunt u per boot naar een aantal sprookjesachtige stranden varen. Voorbeelden zijn: Aksagerme,Lücük,Cahil en Cayagzi.

Andere watersporten

Kas is de uitgelezen locatie om te leren duiken. Er bevindt zich een groot aantal duikscholen waar je beginselen van deze watersport onder de knie kunt krijgen. Daarnaast is er voor de echte sportievelingen de kans om te parasailen. Je kunt je opgeven voor een sprong samen met een ervaren instructeur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Op vakantie naar TurkijeTurkije is een erg populair bestemming voor een zonvakantie, het is ook een goedkoop land om te verblijven.
Vakantie naar Turkije? Goedkoop in Lara of Side?Heeft u al een vakantie op het oog voor 2012? Turkije staat dit jaar weer hoog gewaardeerd! Dit komt in de eerste plaats…
Studeren in TurkijeTurkije is een populair vakantieland bij Nederlanders. Veel Nederlanders weten niet dat je er ook goed kunt studeren. Wa…
Elektronisch visum voor Turkije verplicht vanaf april 2014Elektronisch visum voor Turkije verplicht vanaf april 2014Wie op of na 10 april 2014 op vakantie gaat naar Turkije krijgt te maken met een nieuwe regel. Voorheen moest je altijd…

Reageer op het artikel "Kas: historisch en ideale uitvalsbasis voor Turkse historie"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 16-05-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Turkije anders
Schrijf mee!