InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Op vakantie naar Turkije

Op vakantie naar Turkije

Turkije is een erg populair bestemming voor een zonvakantie, het is ook een goedkoop land om te verblijven.

Turkije

Turkije ligt aan de Middellandse Zee, de Zwarte Zee en de Egeïsche Zee, het land ligt in Europa en Azië. De hoofdstad van Turkije is Ankara, maar Istanboel is de grootste stad.

Steden

  • Ankara is de hoofdstad van Turkije en de op een na grootste stad.
  • Antalya is een bekende badplaats aan de Middellandse Zee.
  • Eskisehir is het Venetië van Turkije, het is een van de mooiste steden van Anatolië.
  • Istanboel is de grootste stad van Turkije, het was de voormalige hoofdstad van het Ottomaanse en Byzantijnse rijk. Het is de enige stad die in twee werelddelen ligt.
  • Izmir is de op twee na grootste stad van Turkije, Izmir ligt aan de Egeïsche Zee.
  • Marmaris is de uitgaansbestemming van Turkije.

Andere bestemmingen

  • Efeze is een van de best bewaarde ruïnes ter wereld. Efeze is daarom ook een van de zeven wereldwonderen van de antieke wereld.
  • Sümela is een prachtig klooster op de rotsen van een berg.
  • Pamukkale is een bekend natuurfenomeen in Turkije, Pamukkale betekent letterlijk ‘kasteel van katoen’.
  • Ani is een ruïnestad die op een hoog plateau ligt.
  • Cappadocië is een landschap dat op de Werelderfgoedlijst staat.
  • Ölüdeniz is een van de meest gefotografeerde stranden ter wereld.

De reis naar Turkije

Je moet voor Turkije een visum kopen, een visum kost je € 15. Je hebt geen paspoort nodig, een identiteitskaart is voldoende. De belangrijkste luchthaven van Turkije is Atatürk International Airport in Istanboel. Veel vliegmaatschappijen gaan vanuit Nederland naar Turkije, veel vliegmaatschappijen daarvan zijn low-budget.

Rondreizen in Turkije

Turkije is een erg groot land, daarom is met het vliegtuig reizen soms de beste optie. Turkish Airlines, Onun Air, Pegasus airlines en Atlasjet verzorgen de meeste binnenlandse vluchten in Turkije. Je kunt de vliegtickets het beste in Turkije kopen, dat is goedkoper dan vanuit Nederland je tickets te kopen. De bus is ook een ideaal vervoersmiddel. De bussen rijden allemaal goed op tijd, ze hebben vaak ook airconditioning. De bus moet je vaak wel van tevoren reserveren. Met de trein door Turkije reizen is comfortabeler dan met de bus, vooral ’s nachts.

Winkelen

De officiële munteenheid van Turkije is de Turkse lira. Je kunt op veel plekken je Euro’s inwisselen voor Turkse Lira’s. Op toeristische plekken accepteren ze vaak de euro ook wel. De Visa en de Mastercard worden bijna overal geaccepteerd. Op zondags zijn de winkels gesloten in Turkije. In Turkije worden erg veel namaakproducten verkocht, namaakproducten kun je herkennen aan de lage vraagprijs. De Nederlandse douane is erg streng op het invoeren van namaakproducten.

Accommodatie

Op alle toeristische plekken vind je 5-sterrenhotels, velen daarvan zijn eigendom van internationale hotelketens. Er zijn niet echt veel hostels in Turkije, campings zijn er ook bijna niet. Turkije is niet een heel erg duur land om te verblijven, 5-sterrenhotels zijn er namelijk betaalbaar.

Veiligheid

Turkije is een veilig land om te verblijven. Als je in nood bent gaan de Turken je massaal helpen, dit komt door de groepscultuur. Een groot deel van Turkije is arm, ’s avonds moet je je niet in arme buurten begeven. Het kan gevaarlijk zijn om je in de grensstreek met Irak te bevinden. Het alarmnummer in Turkije is 112.

Klimaat Turkije

In Turkije zijn drie verschillende klimaatzones. Bij de kust heerst een zeeklimaat, dat zijn milde winters en warme zomers met weinig neerslag. In het oosten van Turkije is een gematigd landklimaat, hier valt dan ook erg veel regen. In het midden van Turkije is een steppeklimaat. In heel Turkije kan het in de winter sneeuwen en vriezen. In het oosten van Turkije kun zelfs je wintersporten. Het kan erg warm zijn aan de kust, wel 40 graden.

Taal

Turks is de enige officiële taal in Turkije. Turks is een Altaïsche taal. Ongeveer 7 tot 10% van de bevolking spreekt ook Koerdisch. De jongere generatie spreek meestal wel Engels, de oudere generatie meestal niet. Het kan handig zijn om een Turkse taalgids mee te nemen.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar Turkije met TriptimeGoedkoop vliegen naar Turkije met TriptimeDagelijks vertrekken er vanuit Nederland veel vluchten naar Turkije. Vanwege het toerisme maar natuurlijk ook vanwege de…
Goedkoop vliegen naar Turkije met Freebird AirlinesGoedkoop vliegen naar Turkije met Freebird AirlinesGoedkoop vliegen betekent een goed begin van je vakantie. Ga je op vakantie naar Turkije, dan zou je zo maar kunnen vlie…
Goedkoop vliegen vanaf Düsseldorf Airport: maatschappijenGoedkoop vliegen vanaf Düsseldorf Airport: maatschappijenDe Nederlandse overheid maakt het de vakantieganger niet makkelijk met al die toeslagen en taksen. Vandaar dat veel Nede…
Goedkoop vliegen naar Turkije met IZairGoedkoop vliegen naar Turkije met IZairGoedkoop vliegen met IZair kan in 2017 naar diverse bestemmingen in Turkije. Dit land blijft populair onder Nederlandse…
Turkije, meer dan zonnen, eten en drinken!Turkije is een geliefd maar veelbesproken vakantieland. Veel mensen (Nederlanders en Russen zie je er veel) vinden het h…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Turkije

Reageer op het artikel "Op vakantie naar Turkije"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 05-09-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!