InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Turkije, meer dan zonnen, eten en drinken!

Turkije, meer dan zonnen, eten en drinken!

Turkije is een geliefd maar veelbesproken vakantieland. Veel mensen (Nederlanders en Russen zie je er veel) vinden het heerlijk om te luieren bij hun 5-sterren resort en te eten en te drinken wanneer ze willen. Er zijn echter ook veel mensen die dit afkeuren. Ook voor deze mensen heeft Turkije veel moois te vinden, Turkije heeft een rijke historie en op sommige plaatsen een mooie natuur en plekken die nog niet zijn aangetast door massatoerisme.

Algemene Informatie

  • Hoofdstad: Ankara
  • Taal: Turks, er wordt ook (soms beperkt) Engels, Duits en Frans gesproken.
  • Munteenheid: Turkse Lira
  • Religie: Islam
  • Klimaat: Aan de kust heerst een Middellandse Zeeklimaat
  • Beste reistijd: Mei tot en met oktober
  • Tijdverschil: + 1 uur

Bezienswaardige plaatsen en gebieden

Aya Sofia / Bron: Roweromaniak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Aya Sofia / Bron: Roweromaniak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Istanbul

Istanbul is de hoofdstad van het Europese gedeelte van Turkije, Thracië. Er zijn talloze bezienswaardigheden, een korte opsomming:
  • Aya (Hagia) Sofia basiliek met mooie mozaïeken en grafmonumenten
  • Topkapi-paleis bevat oa een mooie porseleinverzameling, een fontein en een kerk
  • Blauwe Moskee bekend door het blauwe tegelwerk en het schilderwerk aan de muren
  • Grote Bazaar 4000 winkels, omgeven door een muur
  • Hippodroom antiek stadion
  • Hamam Turks badhuis
  • Galathabrug verbindt de oude en de nieuwe stad

De Uludag / Bron: Tone, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)De Uludag / Bron: Tone, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Bursa

Bursa is een grote stad met 500.000 inwoners. De stad doet typisch Turks aan, met vele moskeeën. Bursa was de voormalige hoofdstad van het Ottomaanse Rijk. Bezienswaardigheden zijn de Bayazit Moskee, de Groene Moskee, de Grote Moskee en diverse mausolea. De stad is gelegen aan de voet van de Uludag, een hoge berg waar in de wintermaanden wintersport beoefend kan worden.

Troje

Wie kent de legende van Troje niet? Deze stad is hoogstwaarschijnlijk het Troje uit de Trojaanse Oorlog.

Bergama

Bergama is het voormalige Pergamon en een belangrijke historische stad. Er zijn hier resten gevonden van de Acropolis van Pergamon, de Tempel van Trajanus, resten van het Zeus-altaar en vele andere archeologische vondsten.

Izmir

Izmir is een moderne stad met een haven. De oude stad is gezellig en biedt een Bazaar, moskeeën en karavanseras.

Kusadasi / Bron: Dietmar Giljohann, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Kusadasi / Bron: Dietmar Giljohann, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Efese

Deze historische stad biedt veel bijzondere bezienswaardigheden. Topstukken zijn de tempel van Hadrianus, het amphitheater, de Celsus-bibliotheek en de resten van het Artemisium. Deze laatste was de tempel van de Godin Artemis, en het derde van de zeven wereldwonderen.

Kusadasi

Deze havenstad aan de Egeïsche kust wordt vaak aangedaan door cruiseschepen. Daarnaast is het ook een bekende badplaats met een bazaar, een karavansera en veel luxe verblijfplaatsen.

Foça

Deze badplaats is zeer geschikt voor rustzoekers. Het is een klein stadje, gelegen in een gedeeltelijk beboste baai. Er zijn mooie baaien, stranden en kleine eilandjes voor de kust.

Pamukkale / Bron: Traroth , Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Pamukkale / Bron: Traroth , Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Bodrum

Bodrum beschikt over schitterende zandstranden, iets wat niet vaak voorkomt in Turkije. In de oudheid lag hier de plaats Halicarnassus, vandaar dat er nog diverse overblijfselen uit deze tijd te bewonderen zijn. Het meest indrukwekkend zijn de resten van het vijfde wereldwonder: het mausoleum van koning Mausollus. Bodrum is een goede plek voor duikliefhebbers, ook is het mogelijk om een excursie te maken naar de Griekse eilanden Kos en Rhodos, een zogenaamde Blue Cruise.

Pamukkale

Een van de bekendste toeristenattracties is Pamukkale, een vallei met kalksteenterrassen. In de terrassen zijn warmwaterbronnen ontstaan met een temperatuur van 35 graden, deze hebben een heilzame werking op mensen die lijden aan reuma en hartaandoeningen.

Kasteel in Marmaris / Bron: Dave.Dunford, Wikimedia Commons (Publiek domein)Kasteel in Marmaris / Bron: Dave.Dunford, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Marmaris

Grote, drukke badplaats met een mooie boulevard en een jachthaven. Marmaris is zeer geschikt voor watersportliefhebbers. Marmaris is gelegen aan de Zuid-Egeïsche kust.

Içmeler

Net buiten Içmeler liggen de mooiste stranden van de Zuid-Egeïsche kust. De stad is gelegen in een baai en beschikt over zandstrand. In Içmeler is een leuke boulevard met uitzicht op Marmaris en eilanden voor de kust. De omgeving is bekend dankzij de mooi begroeide bergen en de pijnbomen.

Fethiye

Een stad uit de oudheid met daarom veel interessante historische bezienswaardigheden. Daarnaast is er de lagune Olü Deniz, een schitterende lagune met blauw water en helwit strand.

Een beluga in DolphinLand / Bron: Doruk Salanc, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Een beluga in DolphinLand / Bron: Doruk Salanc, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Dalyan

Deze kleine badplaats ligt op ongeveer 1 uur rijden van Marmaris. Het gebied is bekend door de zeeschildpadden die hier elk jaar hun eieren op het strand leggen. Het strand wordt dan ook Turtle Beach genoemd, en is bereikbaar per taxiboot. Dit is vooral een geschikte bestemming voor rustzoekers en natuurliefhebbers.

Antalya

De grootste badplaats aan Middellandse-Zeekust, ook wel de Turkse Rivièra genoemd, is Antalya. Antalya beschikt over zowel zandstrand (12 km ten oosten van de stad) als kiezelstrand (2 km ten westen van de stad.) Doordat de stad beschut wordt door bergen, is het er aangenaam weer. Dolphinland is het dolfinarium van Antalya.

Kemer

Een redelijk nieuwe badplaats aan de Turkse Rivièra, gelegen aan de Golf van Antalya. In Phaselis vind je ruines uit de 7e eeuw.

Rots bij Alanya / Bron: Luke 33, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Rots bij Alanya / Bron: Luke 33, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Side

Deze antieke stad ligt ook aan de Turkse Rivièra. Deze badplaats ligt op een geschikt punt voor uitstapjes naar steden met ruines uit de oudheid, bijvoorbeeld Perge en Aspendos.

Alanya

Bekende en drukke badplaats aan de Turkse Rivièra. Bekend is het Cleopatrastrand. Een leuke excursie gaat naar een druipsteengrot met een radioactieve en koolzuurhoudende lucht. Deze lucht is heilzaam voor mensen die aan astma lijden.

Ankara

De hoofdstad van Turkije, die desondanks maar weinig wordt bezocht. Toch biedt deze hoofdstad heel wat moois: groene parken, lange winkelstraten, levendige boulevards en oude stadswijken met een Oosters karakter. Het mausoleum van Ataturk, vader der Turken, wordt veel bezocht, evenals het naar hem genoemde museum. Er zijn talloze moskeeën te zien, die een bezoek waard zijn. Het museum van de Anatolische beschaving is erg interessant, dit is een archeologisch museum. Ook zijn er nog enkele resten van de Romeinse beschaving te vinden, onder andere de thermen, de Julianuszuil en de ruïne van de tempel van Augustus.

Konya

Deze typisch Oosterse stad biedt naast veel moskeeën, de bekendste islamitische dansers. In het Mevlana-klooster voeren de Dansende Derwisjen nog steeds hun dansen op, om dichter bij God te komen.

Urgüp

Urgüp ligt in Cappadocië, bekend om het maanachtige landschap. Het dorp is een bekend uitgangspunt voor diverse excursies. Een interessante excursie is die naar het maanlandschap Kayseri. Ook de Vallei van Göreme is een bezoek waard. Uit tufsteen bouwden de mensen woningen, die nu te bezichtigen zijn. Ook de onderaardse stad Kaymakli is een bezoek waard.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen binnen Turkije met BorajetGoedkoop vliegen binnen Turkije met BorajetMaak je een reis naar Turkije waarbij je gebruik wilt maken van een binnenlandse vlucht? Er is een Turkse luchtvaartmaat…
Goedkoop vliegen vanaf Keulen: maatschappijenGoedkoop vliegen vanaf Keulen: maatschappijenAls je op vakantie gaat is Keulen niet het meest voor de hand liggende vertrekstation. Iets anders kan dat liggen als je…
Goedkoop vliegen naar Turkije met AtlasGlobalGoedkoop vliegen naar Turkije met AtlasGlobalGoedkoop vliegen naar Turkije is mogelijk met AtlasGlobal. Deze maatschappij voert diverse internationale vluchten uit n…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Turkije, meer dan zonnen, eten en drinken!"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 09-12-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Europese vakantielanden
Schrijf mee!