InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Cyprus, voor een strandvakantie met veel cultuur

Cyprus, voor een strandvakantie met veel cultuur

Veel toeristen komen naar Cyprus voor een zon, zee en strandvakantie. Dat is hier dan ook prima mogelijk. Door het Middellandse-Zeeklimaat is het hier vrijwel het hele jaar door mooi weer, en dankzij de kustlijn van 782 kilometer is er genoeg strand aanwezig. De zee is vrij rustig, en het verschil tussen eb en vloed is gering. Daarom is Cyprus ook een ideale bestemming voor gezinnen met kinderen.

Algemene Informatie

De geboorte van Venus - Botticelli / Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsDe geboorte van Venus - Botticelli / Bron: Onbekend / Wikimedia Commons
  • Hoofdstad: Nicosía
  • Taal: Grieks en Turks (in het Turkse deel) Engels wordt goed gesproken.
  • Munteenheid: Cypriotische pond. Vanaf 2008 Euro.
  • Religie: Grieks-orthodoxe kerk en islam (in het Turkse gedeelte)
  • Klimaat: Middellandse-Zeeklimaat
  • Beste reistijd: zomer en winterzonbestemming
  • Tijdverschil: + 1 uur
  • Vliegtijd: 4 uur (vanaf Schiphol)

Bezienswaardige plaatsen en gebieden

Vrijwel alle toeristen die een bezoek brengen aan Cyprus, gaan naar het zuidelijke gedeelte. Het zuiden van Cyprus is Grieks, het noordelijke gedeelte Turks. Over het algemeen wordt het afgeraden een bezoek te brengen aan het noordelijke gedeelte.

Naast zon, zee en strand heeft Cyprus ook veel cultuur te bieden. Cyprus wordt beschouwd als de geboorteplaats van de Godin Aphrodite, haar geboorteplaats zou Petra Tou Romiou zijn. Van deze gebeurtenis is een zeer bekend schilderij gemaakt door Botticelli, 'De geboorte van Venus.'

Qua eten en drinken staat Cyprus bekend om de mezze en brandy sour. Mezze is een tafel met allerlei hapjes, het lijkt een beetje op de Spaanse tapas. Brandy sour is een alcoholische cocktail bestaande uit brandy, limoensap, spuitwater en angostura (een drankje bestaande uit kruiden en plantenextracten.)

Het Troodosgebergte / Bron: Paul167 / Wikimedia CommonsHet Troodosgebergte / Bron: Paul167 / Wikimedia Commons
Sport
Op Cyprus kunnen allerlei soorten sport bedreven worden:
  • Golf (Tsada, Secret Valley en Aphrodite)
  • Duiken (wrakduiken naar het wrak van de Zenobia uit 1980)
  • Wandelen (Troodosgebergte)
  • Watersport (snorkelen, duiken, speedboten, parasailing)

Nicosía of Lefkosa

Nicosía is de hoofdstad van Cyprus, en wordt door de Green Line (een muur) gesplitst in een Grieks en Turks gedeelte. Nicosía is het zuidelijke gedeelte van de stad, het noordelijke, Turkse gedeelte wordt Lefkosa genoemd. Nicosía is een grote, moderne stad, gelegen in de vlakte van Masaoria. De stad bestaat uit een oud en een modern gedeelte. Het oude gedeelte dateert uit de Middeleeuwen en is omringd door Venetiaanse wallen. Er is vrij weinig te doen, maar het Cyprus Museum, het Aartsbisschoppelijk Paleis met het Ikonen Museum, het Folklore Museum en de gezellige markt zijn wel een bezoekje waard.

Famagusta

Famagusta is een middelgrote havenstad, gelegen aan de oostkust van Cyprus. De oude binnenstad is ommuurd door Venetiaanse vestingwerken. Ook de Kruisridders hebben hier hun sporen achtergelaten.

Het Amfitheater bij Salamis / Bron: Gustavobw / Wikimedia CommonsHet Amfitheater bij Salamis / Bron: Gustavobw / Wikimedia Commons

Salamis

Salamis ligt vlakbij Famagusta en heeft de reputatie gekregen van ‘meest aantrekkelijke stad van Cyprus.’ Salamis had vroeger een belangrijke positie als havenstad in de Romeinse periode, en hiervan zijn talloze archeologische opgravingen gedaan. Enkele vondsten zijn de tempel van Zeus, een aquaduct, een amfitheater en de Koningsgraven. Deze vondsten zijn geheel gerestaureerd.

Larnaca

Larnaca is gebouwd op de resten van het voormalige Griekse Kition, de opgravingen hiervan zijn nog te bezichtigen. ’s Ochtends vroeg vind er een markt plaats in de overdekte markthallen. Ook bezienswaardig zijn het Pierides Museum, het Kastro (Turks fort) en de Ayios Lazaruskerk. 50 dagen na Pasen vinden hier de Kataklysmosfeesten plaats, deze festiviteiten duren 3 dagen en zijn bedoeld om de doden en de Zondvloed te herdenken. Larnaca is tevens een geliefde badplaats. Vanuit Larnaca is er een excursie mogelijk naar het zoutmeer van Larnaca, met de moskee Hala Sultan Tekké. Deze moskee is het op twee na belangrijkste pelgrimsoord voor moslims (na Mekka en Medina)

Protaras

Deze badplaats is schitterend gelegen aan een prachtige baai en een echte topbestemming voor watersportliefhebbers. Populaire sporten zijn hier windsurfen, zeilen en duiken.

Ayia Napa

Een zeer toeristische badplaats met mooie stranden en een gezellig centrum. Het is ook een bekend uitgaanscentrum.

Limassol

Deze grote havenplaats in het zuiden van Cyprus is een druk internationaal handelscentrum. Bekend is het zoutmeer, waar in de winter duizenden flamingo’s neerstrijken. Limassol beschikt over een kiezelstrand.

Paphos

Paphos is een upcoming toeristenbestemming. Niet voor niets, want in de omgeving is veel te zien, met name op archeologisch gebied. Bezienswaardig zijn de Koningsgraven en de mozaïeken in Romeinse villa’s, deze beelden verhalen van de goden en Griekse helden. Ook de resten van de tempel van Aphrodite vind je hier. Nabij Paphos liggen de badplaatsen Coral Bay, met mooie stranden, en Polois en Latchi, beide gelegen aan een baai.

Troodosgebergte en Kykko-klooster

Dit klooster ligt in het Troodosgebergte en bevat het graf van aartsbisschop Makarios, de stichter van Cyprus. Nabij de berg Olympus, de hoogste berg in het Troodosgebergte, vind men een mooi natuurgebied waar goed gewandeld kan worden. In de winter is het zelfs mogelijk om op deze berg te skiën. Het Troodosgebergte zelf is een koele plek in het hart van het eiland. Je vind er diverse lieflijke dorpjes en je kunt er mooie wandelingen maken.

Akamas

Dit schiereiland heeft een ruig landschap met veel rotspartijen en stille baaien. Er lopen soms wat schaapsherders rond. Het schiereiland is uitstekend te verkennen met een 4 Wheel Drive.
Gerelateerde artikelen
Cyprus, een vakantie vol luxeCyprus heeft een rijk verleden. Verspreid over het hele eiland liggen forten, kerken en kloosters. Maar het heden mag er…
Cyprus Airways tickets: goedkoop vliegen naar CyprusCyprus Airways tickets: goedkoop vliegen naar CyprusCyprus is een populaire vakantiebestemming en dus zijn veel Nederlanders op zoek naar goedkope vliegtickets om de kosten…
Goedkoop vliegen naar Cyprus met Eurocypria AirlinesGoedkoop vliegen naar Cyprus met Eurocypria AirlinesVeel Nederlanders zien in Cyprus met haar zon, zee en strand de ideale vakantie bestemming. Een van de maatschappijen di…
Cyprus: zon, Aphrodite en cultureel erfgoedCyprus, na Sicilië en Sardinië het grootste eiland in de Middellandse Zee, heeft veel te bieden: 340 dagen zon per jaar,…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Cyprus, voor een strandvakantie met veel cultuur"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 09-12-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!